bijenwas en propolis

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: bijenwas en propolis

Bericht door Erick »

wief schreef:........Alles bijna klaar om een biejnvolk te ontvangen nu daar nog naar op zoek !!!! Zal ook wel lukken hoop ik
groetjes wilfried
ga eens informeren bij de Limburgse zwarte bij een bijenvereniging in België, Dylan Elan is voorzitter en is lid hier op het forum.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
wief
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 dec 2016, 01:42
Imker sinds: beginnend
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): api millifera millifera
Locatie: temse (belgie)
Contacteer:

Re: bijenwas en propolis

Bericht door wief »

Bedankt al voor de informatie
1 ik heb al een tijdje afgesproken met iemand die zwermen gaat scheppen dus dat is voor in geval van
2 heb ook al kontact met iemand uit engeland maar dan moet ik erom naar daar! Kan dat voor de bijen en zijn er regels om bijen uit te voeren daar?
had al voorzien dat ik iets moest maken tussen warré en die zesramer dat zat ook al in mijn gedachten
3 nu misschien kontakten leggen met de vereniging zwartebij en horenwat ze medaarkunnen bieden en aanraden


Heb het verhaal gelezen van persoon die zijn bijen is verloren! Is hetgeen oplossing om voor de veiligheid een koniginnerooster te plaatsen voor enkele dagen zodat die niet kan verdwijnen!!
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenwas en propolis

Bericht door Dirk Blanken »

Wief,

Ik merk aan je schrijven dat je nog niets weet hoe je bijen moet houden.
Heb je al een beginnerscursus gevolgd?

Je zuigt alle negatieve ervaringen van anderen op en je moet gewoon beginnen met een volkje of twee.
Dan doe je positieve ervaringen op.

Het maakt niet uit welk volkje van welke afkomst dan ook koopt.
Eerst de basis je eigen maken dan beslissen wat je verder doet.

Veel lezen heeft zin maar je hebt nog geen vergelijking.

Loop met een doorgewinterde imker mee en luister naar hem en pas dat toe op je eigen volken.
Bijna elke imker is zo begonnen!

Dirk.
dertiende
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenwas en propolis

Bericht door Hans van der Post. »

Citaat Dirk: Loop met een doorgewinterde imker mee en luister naar hem en pas dat toe op je eigen volken.
Bijna elke imker is zo begonnen!
:clap: :clap: :clap: :clap:
!Hans.
wief
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 dec 2016, 01:42
Imker sinds: beginnend
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): api millifera millifera
Locatie: temse (belgie)
Contacteer:

Re: bijenwas en propolis

Bericht door wief »

Idd ben een beginner ok
maar geen zuiger van negatieve dingen hoor lees gewoon om me te verrijken en mijn rugzak vol te lade meteventuele overbodige dingen maar misschien kan ik er dan wel dingen uithalen die ik kan gebruiken !!! Maar wil iedereen beedanken voor de sugesties
ik ga zeker niet lopen want moet nog leren stappen maar als ik aan iets begin dan ga ik er ook voor en wil ik zo vlug mogelijk zo veel mogelijk leren'praktijk is veel langzamer dat weer ik

en weet dat ik cursus ga volgen! ben enkel nog aan het kijken naar een zo dicht mogelijk in de buurt
haha en meelopen (ben geen meeloper LOL beetje eigenwijs lol) maar heb dit jaar al verschillende keren bij impker geweest is ook degene die me eventueel een zwerm kan bezorgen en me gaat helpen als het nodig is.

Dus allemaal hartelijk bedankt voor de reactie ga er zeker rekening mee houden en laat wel0 weten volgend jaar hoe het verloopt

Kan misschien interessant zijn voor anderen wie weet
groetjes wilfried
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenwas en propolis

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Wilfried,

De beginnende imker die een seizoen meeloopt met een imker leert je veel meer dan door enkel en alleen de beginnerscursus te volgen.
De beginnerscursus praktisch en theoretisch, natuurlijk moet dat, het geeft je een basis maar de omgang met de bijen van een mentor samen met de mentor laat je zien hoe methodisch de aanpak is.
Ook het meest moeilijkste, het tijdstip wanneer je iets doet in je volken.
Al snel merk je dan dat het beste volk een heel andere behandeling vereist dan de wat kleinere etc. etc.

Dat leer je niet op een beginnerscursus.
De mentor kan je hier mee op het goede spoor brengen.

Zelf ben ik belachelijk begonnen door zonder begeleiding een zwerm uit een liguster te knippen met een snoeischaar en die in een geleende kast te zetten.
Alles ging goed.
De lener was een wadvisser die bijen hield maar er weinig naar om keek.
Binnen 2 jaar had ik 10 zwarte volken.
En binnen 4 jaar waren mijn volken zachtaardig maar niet voor mijn mentor, die werd lek gestoken als hij uit het café even langs kwam om z,n kunnen te tonen.

Toch is alles goed gekomen.
Mijn mentor werd opgedregd, tussen wal en schip geraakt en ik heb toen al zijn gammele kasten overgenomen.

Ik weet zeker dat jij een betere uitgangspositie zal hebben.

Dirk.
dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten