Honing voor de bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Honing voor de bijen

Bericht door Gerard van Gastel » zo 23 jul 2006, 14:46

Maarten,
Ik ben het helemaal met je eens, maar zowel : 'een afstervend volkje of al te klein volkje' als 'overmatig grote volken met hongersnood' zijn eigenlijk tekortkomingen van de imker en roverij hierdoor heeft niet echt iets te maken met stimuleren van roverij door het laten leegeten van raampjes.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Hans van der Post. » zo 23 jul 2006, 19:31

Gerard zin in een proef?[:)] Kom je bij mijn volken om de proef te doen?
Woon wel een eindje weg zie mijn profiel.[:p]

Hans

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Gerard van Gastel » zo 23 jul 2006, 20:01

Hans,
(Ik zal proberen zo min mogelijk irritatie op te wekken,) maar ik hoef geen proef te doen want ik heb géén last van roverij naar aanleiding van het leeg laten eten van raampjes geplaatst in een lege kast. (Wat overigens nogmaals wel een hele eenvoudige en doeltreffende manier is om raampjes schoon te laten maken.Zowel verzegelde, onverzegelde raampjes maar ook geslingerde raampjes die dan weer opgepoetst de winteropslag in kunnen, met minder kans op schimmels.)

Als iemand wel problemen daar mee heeft heeft zou ik kijken naar het volk dat aan het roven slaat en het volk dat geroofd wordt, want iets is er dan niet helemaal in orde en roverij ligt dan waarschijnlijk toch al op de loer. Wat speelt er in één van die volken of misschien in allebei: te grote vliegopening, te zwak, honger, vloeibaar eten gegeven/gemorst etc.

En anders zou ik gewoon een andere manier kiezen om de raampjes schoon te laten maken.[:)]

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door hans hoogendoorn » zo 23 jul 2006, 20:06

Wat apart, dat imkers hier zo verschillend over kunnen denken.
Hebben we het wel over hetzelfde ?

Ik vind het al vervelend als de bijen op mijn stand onrustig worden om een paar gram honing. Alleen de verhoogde waakzaamheid al.
Ik heb productievolken, mini's en apidea's in de tuin. Vitaal, zonder gebrek en ook nog een beetje dracht.
En ik heb buren, die het leuk vinden, dat ik bijen heb.
Een nat honing-raampje buiten hangen maakt ze toch wel gek.

Elke methode om mijn geslingerde honingramen rustig leeg te laten likken is me welkom.
Om ze straks droog op te bergen dus.
Nu zet ik ze in honingkamers telkens bovenop één en hetzelfde uitverkozen volk.
Om en om een lege plek wel op een lege bak met twee klimramen.
Volgende dag bijenuitlaat ertussen en vlak voor de volgende sessie opbergen.

20:20 uur :
Ik lees net het antwoord van Gerard. Bij roverij krijg je inderdaad een indicatie over je stand.
En met de nodige ervaring in mijn beginnerstijd [:I] is het redelijk snel opgelost.
In deze tijd is het hier toch wel oppassen. Uitlokken zou ik met die kleine volkjes niet graag doen.
De waarschuwing is volgens mij op zijn plaats.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door hans hoogendoorn » zo 23 jul 2006, 21:55

Over roverij gesproken

Haho, stom, stom. Vorige week, midden op de dag, kwam een collega-imker larfjes halen.
Ik gaf hem meteen zijn darren-raten van de voorjaars darreteelt terug.
In de fietstas ermee. Nooit meer aan gedacht, terwijl ik er zo secuur op ben ... Ze waren toch schoon ?!

Een tijdje later kwamen we weer bij de fiets, na het rustig overlarven achter in de tuin ....
Flink gezwerm en de fietstas zat natuurlijk vol met ... min of meer dolle bijen.
Het bekende beeld. Ze vliegen ook zoekend horizontaal door de tuin, toch wel een flink gebied.
Laag over de grond en ook tot ongeveer 2 meter hoogte en zelfs rondjes om het huis.

Terwijl hij wegfietste heb ik meteen een beetje honing-vochtuige zegelwas op een bordje neergezet
op de plek van zijn fiets. De beste oplossing is mijn ervaring, anders blijven ze massaal zoeken.

Een dikke woeste kluit bijen bevocht zich een plekje op het stukje zegelwas.
Na een (gronings)'kwartiertje' was de zegelwas schoon op en werd het rustiger.
Er bleven maar een paar zoekers rondvliegen.
Een gewaarschuwd mens telt toch altijd weer voor twee.

het kan natuurlijk nog erger : :D of moet ik zeggen in dit verband SNELLER [;)]
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... slaapkamer

graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door graskees » ma 24 jul 2006, 16:22

Ook ik zet al jaren leeg te likken raten op de plank boven mijn kasten. Er is nog nooit roverij in de kasten opgetreden. Wel hang ik de raten een beetje los van elkaar anders gaan ze zich verdringen.Ook wasdeksels zet ik daar neer, goed uitgespreid, vaak wat bestrooid met oude wasdekseltjes als het zaakje wat te kleverig is. Dan blijven ze niet plakken.Geen enkel probleem ondervonden met roverij.

graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door graskees » ma 24 jul 2006, 16:34

Hallo, ik geef al jaren leeg te likken ramen op een plank vlak boven mijn kasten terug door ze in lege kasten te hangen met redelijk wat tussenruimte. Onder en boven open. Geeft nooit problemen met roven in de kasten. Ook dekseltjes zet ik er neer door ze goed uit te spreiden op een blad en er indien het zaakje te plakkerig is wat droge dekseltjes over heen te strooien, anders blijven de bijen soms plakken.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Tieme » ma 24 jul 2006, 16:52

Hallo allemaal,

Ik heb recentelijk een roverijprobleem gehad. Wat kun je er nu het beste tegen doen als het al gaande is. In het boekje van Speelziek staat dat je de rovende kasten enkele dagen dicht moet doen. Maar dat roept met dit weer wel enige bezwaren op.

Tieme

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door de vos roger » ma 24 jul 2006, 18:13

Als het een volk is die beroofd wordt ,dan moet je gewoon de vliegspleet
verkleinen tot op een paar cm tot dat de roverij over is .
Geef de bijen onderaan voldoende verluchting door de bodemlade te verwijderen indien die er nog zou inzitten.

roger

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Oude Essink » ma 24 jul 2006, 18:31

Uitgeslingerde ramen teruggeven in de bijenkast!!, als je het na de vliegtijd doet: doorgaans geen enkel probleem; de ramen leveren geen drachtgeur op voor de anderen.
honing aanbieden in welke vorm ook buiten de kasten en in vliegtijd en dan vooral bij lekker zonnig weer, is vragen om problemen. De z.g. bijendans, waarbij speurbijen de plaats van de gevonden dracht aangeven, geldt voor een afstand van de dracht van min. 150 meter van de kast ( is voor verschillende rassen verschillend.) Als speurbijen dracht ontdekken binnen die afstand, maken zij een rondedans in de kast en de haalbijen gaan individueel op zoek naar de plaats van de dracht binnen de aangegeven straal: gevolg is veel en onrustig gevlieg van zoekende bijen rond de bijenstal en het huis, als je ze thuis hebt staan. Roverij begint gegarandeerd als die rondsnuffelende bijen drachtgeur uit een kast ruiken en de "verdediging" is niet in staat haar tegen te houden. Roverij in je stal is geen pretje en ik wens het zeker een beginnend imker niet toe, want het vereist de nodige ervaring met bijen om het te hanteren.

hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 135 gasten