dekplaat of kranten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

annette
Berichten:4
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 10:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
dekplaat of kranten?

Bericht door annette » wo 06 sep 2006, 18:13

ik heb van een oude imker in ruste gehoord dat als je de kasten ingevoerd hebt, je de dekplaten en voerbakken verwijderd en deze vervangt door een laag kranten. dit zou goed zijn tegen te hoog vochtgehalte in de kast 's winters en toch goed isoleren.
klinkt logisch, maar versnipperen de bijen de kranten niet?

Melinda
Berichten:42
Lid geworden op:zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dekplaat of kranten?

Bericht door Melinda » wo 06 sep 2006, 18:30

Annette,

De bijen zullen de kranten niet volledig versnipperen en afvoeren, maar ik kan er niet voor instaan dat de kranten gedurende de winter tot een natte pap verworden. Misschien wel makkelijk als je er "champignons" (schimmel) van wilt oogsten, maar voor boven de bijen lijkt het mij minder geschikt. En daarom verkies ik de dekplank. Ook is er onder die kranten geen ruimte voor de bijen om over de ramen heen te kruipen.

Ook zie ik in mijn omgeving imkers die stukken linoleum gebruiken, waar ze gedurende de winter dwars over de ramen onder het kleedje een paar stukjes hout van 6-8 mm leggen om ervoor te zorgen dat de bijen over de ramen kunnen klimmen om de tros in stand te houden.



Groetjes,

Mel.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: dekplaat of kranten?

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 sep 2006, 20:16

Ben een "oude rot in het vak". Dekleedjes, pakkenkranten, jutte zakken gevuld met hooi, heb lang geleden afgezworen! Ik gebruik een dekplank met rondom aan een kant van de plank latjes van halve cm dik en de breedte van de kast. Zo kunnen bijen als ze dat nodig vinden over de toplatten lopen.

Verder heb ik - en daar zweer ik bij - een roofmate isolatie plaat van 6 cm dik op de dekplank liggen. Verder over de hele breedte van de kast het vlieggat open.
Als het volk op twee bakken zit zou je de varroa schuif weglaten maar dit doe niet iedereen. Het zou in het open veld zonder beschutting wat tochtig zijn

Wel een lat om de hoogte van het vlieggat te verkleinen om de muizen de toegang te ontzeggen!
Hans

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: dekplaat of kranten?

Bericht door marc » wo 06 sep 2006, 20:33

De ruimte boven de toplatten moet in wintertijd gerespecteerd blijven, er kan geen sprake zijn van dekplank of kranten of eenderwat rechtstreeks op de toplatten te laten rusten, een dekplank hoort op de kastranden te rusten, kranten kan je eventueel boven op de dekplank zetten. Die moet dan van een dampdoorlatend materiaal zijn, of een voldoende grote opening bezitten die voorzien is van gaas zodat de bijen niet bij de krant kunnen.
Voor een goede werking zouden die kranten op regelmatig tijdstip moeten vervangen worden want in een winterperiode gaan er liters waterdamp in opgenomen worden. Eens die kranten nat zijn en we ze niet tijdig vervangen vormen ze een koude-lek voor onze kast wat nefast kan zijn voor de bijen.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dekplaat of kranten?

Bericht door Hennie Peters » do 07 sep 2006, 08:06

annette schreef:
dit zou goed zijn tegen te hoog vochtgehalte in de kast 's winters en toch goed isoleren.
Je kunt vochtontwikkeling in de kast niet tegenhouden. Doordat de bijen hun wintervoorraad oppeuzelen ontstaat er waterdamp, zoals dat bij ieder verbrandingsproces gebeurt. Hans schrijft dat hij een laag roofmate op de dekplank legt. Ik heb een iets goedkopere oplossing. Bij mij gaat er (alleen 's winters) 2 cm piepschuim boven op de dekplank. Daarmee past de gewone deksel nog op de kast en dan voorkom je condens aan de onderkant van de dekplank. Condensatie gebeurt alleen maar tegen koude oppervlakken. Deze 2 cm dikke polystyreen platen koop ik bij een bouwmarkt. Gamma, Karwei, ... zullen ze allemaal wel hebben liggen. Deze platen meten ongeveer 50 x 100 cm en zijn met een scherp mes gemakkelijk op maat te snijden.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: dekplaat of kranten?

Bericht door marc » do 07 sep 2006, 11:16

Ook met opleg van isolatieplaten zal er condensatie optreden in de kasten, kan je in het voorjaar nagaan aan de schimmels.
Alle EPS kasten op de markt vertonen trouwens condensatie, groot nadeel ervan is dat ze geen luchtvocht doorlaten wat houten kasten vroeger wel min of meer deden.
Hoe reageren onze bijen in deze nieuwe super geïsoleerde woningen die we hen de laatste jaren aanbieden denk je ?
Hebben ze het beter omdat de warmte beter te regelen valt en ze daardoor minder moeten opwarmen ? of zijn ze nu verplicht om meer te ventileren om van dat vocht dat zich ophoopt af te raken ?
Eerder dit jaar werd het item 'condensatie' al aangeraakt op dit forum, maar het wordt niet au-serieux genomen. Als wintersterfte optreedt wordt er gefilosofeerd over 10-tallen mogelijke oorzaken, condensatie vind je er niet tussen, terwijl onze 'EPS generatie' de condensatie juist heeft aangewakkerd !
Verder bordurend op het condens verhaal van eerder dit jaar gaan we deze winter in met enkele proefkasten om de condensatie echt aan te pakken.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dekplaat of kranten?

Bericht door Hennie Peters » do 07 sep 2006, 11:55

marc schreef:
Ook met opleg van isolatieplaten zal er condensatie optreden in de kasten, kan je in het voorjaar nagaan aan de schimmels.
Marc,
Ik ben het met je eens dat er 's winters altijd condensatie optreedt in de kasten. maar zodra je een isolatieplaat onder de deksel hebt dan vallen er geen druppels meer van de dekplank in de tros. Het loopt nog wel langs de zijkanten maar ik denk dat de gevolgen daarvan minder ernstig zijn.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: dekplaat of kranten?

Bericht door Hans van der Post. » do 07 sep 2006, 13:37

Marc je schrijft: Verder bordurend op het condens verhaal van eerder dit jaar gaan we deze winter in met enkele proefkasten om de condensatie echt aan te pakken.
Ik ben nieuwschierig in je aanpak; hoe ga je te werk??
Hans

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: dekplaat of kranten?

Bericht door marc » do 07 sep 2006, 13:39

Je kan het niet vermijden Hennie, zelfs in volle zomertijd treedt condensatie op in isolatiekasten en deze hebben een deksel van om en bij de 5 cm dikte, een paar rekenvoorbeelden uit het vroegere item toonden dit al aan en in de praktijk zien we dat ook.

Ik zag je bericht net te laat Hans, een paar ontwerpen werden uitgevoerd en gaan nu de winter in ter controle van de 'theorie'. De gedachte erachter is de volgende : het vocht is er, hoe vang je het op en voer je het af zonder dat de bijen daaraan lijden ?
Ik hoop er na de winter een betere kijk op te krijgen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: dekplaat of kranten?

Bericht door Hans van der Post. » do 07 sep 2006, 14:15

marc schreef:
Je kan het niet vermijden Hennie, zelfs in volle zomertijd treedt condensatie op in isolatiekasten en deze hebben een deksel van om en bij de 5 cm dikte, een paar rekenvoorbeelden uit het vroegere item toonden dit al aan en in de praktijk zien we dat ook.
Als er in de zomer condensatie in een kast optreedt is of de kast te groot of het volk te klein om de juiste vochtigheid -lees warmte- handhaven.
verder waren jou reken voorbeelden op mensenhuizen geënt en niet op bijenkasten! Ik begrijp niet wat jou zo fel maakt omtrent isolatie. "Verbranding vocht" hoort een bijenkast te verlaten als damp en dat kan maar op een manier en dat is via het vlieggat of bodem ventilatie.
Ik wil wel de stelling aan dat kunststofkasten die bij commerciële bedrijven te koop worden aangeboden te dun van materiaal zijn ook dan krijg je condensatie.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 58 gasten