grote vliegspleet???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

grote vliegspleet???

Bericht door heynske »

Hey collega's,
nu de winter bijna voor de deur staat ben ik van plan om zelf wat te knutselen dus zelf wat bijenkasten in elkaar steken nu mij vraag.Hoe hooeg mag een vliegspleet zijn???ik dacht zelf aan een 8mm maar ik denk dat dat misschien wat te klein is zo om zeker te zijn stel ikhet aan jullie nog eens.
alvast bedankt
vriendelijke groeten
Kevin
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: grote vliegspleet???

Bericht door marc »

Voor de zomervolken mag de vliegopening gerust over de ganse breedte van de kast lopen en 2 cm hoog zijn. Voorzie voor de winter ook ineens een vulblokje met openingen tot max. 8 mm (muizen) eventueel in verschillende standen te gebruiken.
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: grote vliegspleet???

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Als ik het uit mijn hoofd zeg is het minimaal 9 mm.

Jaap
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: grote vliegspleet???

Bericht door Wim Joosten »

Ik gebruik het hele jaar door een vliegspleet van 8 mm. Ik gebruik wel een open gaasbodem, met daaronder een varroalade.

Met vriendelijke groet,
Wim
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: grote vliegspleet???

Bericht door heynske »

Oké,bedankt iedereen en ik denk dat ik voor een vliegspleet van een 9-tal mm ga.
vriendelijke groeten
Kevin
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: grote vliegspleet???

Bericht door Els Kleijnendorst »

7 mm is standaard, muizen kunnen door kleinere openingen dan jullie denken.
ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: grote vliegspleet???

Bericht door ivar »

UPS, hier komt duitsland en legt er noge een schepje op: 6 mm ???

a land flowing with milk and honey
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: grote vliegspleet???

Bericht door jaap »

hallo even een berichtje van uit texel. het bouwen van een bijenkast is gewoon leuk.maar is een kunststof kast die goed issoleerd en lichter is van gewicht niet beter voor de bij en voor de imker? mijn voordeel is lichtere kasten om te tillen en de bijen gedijen er zeer goed in.en om de prijs hoef je het niet te laten.

jager
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: grote vliegspleet???

Bericht door de vos roger »

Hallo Jaap, ik vind dat het gewicht alleen als voordeel kan beschouwd worden.Het reinigen van die kunststofkasten is ook niet zo eenvoudig als van een houten kast.En.......als ge uw kasten zelf kunt maken is het niet alleen goedkoper maar ook een gezonde winterbezigheid zou ik zeggen en beleef je er nog wat arbeidsvreugde aan
roger[;)]
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: grote vliegspleet???

Bericht door jaap »

hallo roger,het bouwen van bijenkasten is in de winter een hele goede bezigheid.prijs technies maakt het niet zoveel uit met een segenberger of een eigen gemaakte kast.nieuw hout is erg duur en er gaat veel tijd en verf in zitten. ik heb ook zelf kunststof kasten gemaakt het is veel werk en ze blijven een beetje slap.ik ben ook geen goede knutselaar.ik wou dat ik jaren eerder segenbergers had gekocht,het voldoet mij prima.alles past goed en de bijen doen het er goed in.ik heb nog een vraagje heeft iemand een idee om de heide honing te slingeren/ het kolben met de hand is een heel werk. er is een apparaat op de markt die een raat in een keer (kolpt) wie heeft er ervaring mee en wat kost het en waar kan ik het kopen? ik heb een prijs gehoort dat was veel geld.ik weet nog niet of ik dat doe vandaar deze vvraag-oproep.

jager
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten