Overwinteren op honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8258
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Hans van der Post. »

Even een hersenkronkel; versuikerde honing lijkt toch ook op apifondia? borstplaat voor in het vroege voorjaar je op volken legt die in het najaar te weinig voorraad hebben gekregen is "versuikerd"! Hoe komt het dat, -in het voorbeeld van Gerard -:
In het voorjaar was het volk dat ze gekocht had wel dood. De honing (waarschijnlijk klaverhoning) was in de raat gekristalliseerd. - dit volk dood is -?

Ik vind dat je het niet zo kan stellen dat "honing slecht voor overwintering is" Als je de kantramen met honing weghaalt, slingert en suiker terug voert eten de bijen in de winter toch honing! Ze trekken naar boven en daar zit nog honing in de ramen!
Verder moet iedereen maar doen wat hem/haar goed lijkt.
Dat bijen niet goed of zelfs dood gaan van honing........... Pas een kleine 100 jaar is er bieten -of rietsuiker te koop. [:)]
Hans
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hans van der Post schreef:
Even een hersenkronkel; versuikerde honing lijkt toch ook op apifondia? borstplaat voor in het vroege voorjaar je op volken legt die in het najaar te weinig voorraad hebben gekregen is "versuikerd"!
Hallo Hans,

Hierin kan ik je spijtig genoeg geen gelijk geven. In (api)fonda(nt) is de korrelgrootte te verwaarlozen. De korrel heeft een heel regelmatige structuur. Bij een "wilde" kristallisatie zijn de korrels zeker groter en veel ruwer van vorm. De benodigde hoeveelheid vocht (en tijd) om de suiker op te lossen wordt er groter door. Pain à la greque of palmiers maken met gewone suiker zal niet lukken. Met de zeer grove korrelsuiker zal dit wel lukken omdat het vocht uit het deeg niet voldoende is om de suiker te smelten.

De kristal van apifonda (of fondant in het algemeen) is zeg maar vergelijkbaar met fijn smuïge honing. Deze kleine korrel wordt echter verkregen door de snelle kristalisatie of de juiste bewerking. Laat je een ketel met suiker voor fondant (koken tussen 115°C en 120°C, hoe hoger hoe harder) gewoon hard worden heb je een hamer nodig om de kristalstructuur kapot te kloppen.

Wat het gebruik honing/suiker betreft. Is het niet zo dat door ons veelvuldig inwinteren op saccharose minder tolerante bijen zijn ontstaan? Vroeger vielen de bijen die meer problemen hadden met darmproblemen er sneller uit. Nu hoeft dit een minder groot probleem te zijn. Winteren we in op honing bij bijen die er minder tolerant voor zijn kan dit gevolgen hebben. Zeg maar terug een natuurlijke selectie. Het is maar wat je wil natuurlijk.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8258
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Hans van der Post. »

buckfast_beekeeper schreef: Wat het gebruik honing/suiker betreft. Is het niet zo dat door ons veelvuldig inwinteren op sacharose minder tolerante bijen zijn ontstaan?
Daar heb je nu een punt waar in ik je gelijk moet geven. Hoewel.........
Vroeger vielen de bijen die meer problemen hadden met darmproblemen er sneller uit. Nu hoeft dit een minder groot probleem te zijn. Winteren we in op honing bij bijen die er minder tolerant voor zijn kan dit gevolgen hebben. Zeg maar terug een natuurlijke selectie. Het is maar wat je wil natuurlijk. mvg Theo
Toch wil ik je voor houden dat 3/4 van het jaar een bijenvolk op honing leeft en er meer honing door de bijen "gaat" dan in de winter periode.
Misschien zullen op honing halen geselecteerde bijen minder goed overwinteren.
Wat ook een rol kan spelen is -een soort honing - . Op zuivere heidehoning overwintert een bijenvolk minder goed maar ik weet dat als dit een mensel is van zomer en- heidehoning een goed overwintering niet in de weg staat.

Ik heb zelf in recente verleden meerdere winters achter elkaar 3 van de 12 volken overwinterd op zomerhoning die ik slingerde en weer aan de drie "proefvolken" voerde.
Gewoon maar eens uitproberen omdat het in de boeken staat; "dat bijenvolken niet kunnen overwinteren op honing". Elk voorjaar hadden de drie op honing overwinterde volken een groter broednest.
Tot slot dit; kijk en "luister" naar bijenvolken neem niet klakkeloos aan wat er in boeken wordt geschreven. (en op het forum)[:)]
Hans
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door hans hoogendoorn »

[quote="buckfast_beekeeper"]

Zeg maar terug een natuurlijke selectie. Het is maar wat je wil natuurlijk.[/quote]
Een interessante benadering. Daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Andersom ... moet er niet aan denken. Bijen, die honing niet meer goed verdragen ..... [:)].


Ik winter al enkele jaren volken in grotendeels op zelf verzamelde honing.
Vorig jaar 1/4 en nu zelfs 3/4 van de volken.
Gewoon omdat ik mezelf en de bijen het werk wil besparen bij het inwinteren.
zoals : ik slingeren en suiker oplossen en zij suikerwater indikken en verzegelen.

Naar mijn gevoel zijn die volken in het voorjaar vitaler en ontwikkelen sneller.
Ik moet er wel bij zeggen. Ze staan op een beschutte plek.
Het zonnetje kan op de kasten schijnen en de bijen kunnen daardoor waarschijnlijk eerder tussentijds po-eppen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Els Kleijnendorst »

Ik geloof dat het wat '˜kort door de bocht' is om inwinteren op honing de schuld te geven van volksterfte gedurende de winter. Ook laat inwinteren heeft, bij mijn bijen tenminste, geen enkele invloed op het al dan niet sterven. Maar dit laatste zal ook afhankelijk zijn van de plek in Nederland waar de bijen staan. (Want mijn 'Haagsche'
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Els en Hans,

Uit jullie antwoord begrijp ik dat jullie niet overtuigd zijn van het feit dat de betreffende volken (mijn vriendin had ze overigens gekocht van haar broer die op Tiengemeten woonde) zijn dood gegaan als gevolg van het overwinteren op honing.

Toevallig stonden er op die plaats een stuk of vijf volken op dat moment. Drie waren ingewinterd volgens het boekje, dus met tenminste 15 kg suiker, de andere twee waren ingewinterd op alleen honing. Eén keer raden welke twee volken na de winter dood waren. Juist, de twee volken die op honing overwinterden . Dit kan volgens mij haast niet toevallig zijn omdat de kans daarop ergens in de orde van 4% zou kunnen liggen. De ramen zaten nog vol met honing, maar de bijen zaten met hun koppies in de lege cellen. De honing in de nog aanwezige cellen was compleet gekristalliseerd en niet meer door de bijen te gebruiken als wintervoer. Dit omdat er voor het vloeibaar maken van de gekristalliseerde honing, door de bijen, water gehaald moet worden. En tijdens de winter is dat niet altijd mogelijk dus gingen de volken dood.

Hiermee wil ik niet zeggen dat volken niet op honing kunnen overwinteren. In de literatuur lees je wel eens dat als de volken tijdens de winter nog honing in de kantramen hebben, dit heel goed is voor de voorjaarsontwikkeling. Echter, je bent in de aap gelogeerd als die honing tijdens de kristalliseerd. Het is ook algemeen bekend dat je volken niet op koolzaadhoning moet overwinteren. Zie Imkerforum.de en de Duitse bijenbladen.

.

Aangezien de winters in Zweden veel langer duren dan bij ons, in Zweden vliegen de bijen pas als het half april is, geven de imkers daar extra suiker om te voorkomen dat ze tijdens de lange winter niet op gekristalliseerde honing stuiten.

Blijkbaar hebben jullie in Den Haag en Groningen geen last van gekristalliseerde honing in de raten, maar ik wilde de lezers er toch even op atent maken dat iets dergelijks ook kan gebeuren. Een gewaarschuwd imker telt immers voor twee.

Overigens Els, in de Duitse bijenbladen werd vorig jaar een verband gelegd en aangetoond tussen het benutten van een late honingdauwdracht en volkssterfte. Een enquette wees dat uit.

Groeten............

Gerard
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8258
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Hans van der Post. »

Gerard ik wilde alleen wat tegendruk geven op je uitspraak dat volken doodgaan van overwinteren op honing. Wat ik wel zou willen weten hoe zagen de twee dode volken eruit. Lag er een hoop dode bijen op de bodem? of voor de kast? was er roer? of zaten ze verhongerd tussen de raten? zou dit willen weten.
vrg Hans
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Els Kleijnendorst »

Gerard,
heb alle berichten in deze reeks nog eens nagelezen. Daaruit komt volgens mij naar voren dat het niet zozeer de honing is die de boosdoener is, maar de kristallisatie van verschillende honingsoorten, zowel koolzaad- als klaverhoning worden genoemd en beiden staan bekend om hun snelle kristallisatie, en vooral die van koolzaad kan keihard worden.

Ik weet dat bladhoning bekend staat als ongeschikt als wintervoer vanwege de grotere hoeveelheid reststoffen. Maar mijn bijen zijn er altijd goed op uitgewinterd. Wel is het zo dat in de bladhoning uit mijn buurt ook nog een gedeelte bloemenhoning zitten, afkomstig van een fors aantal bloemensoorten die nog bevlogen kunnen worden. Het grootste deel komt wel van de luizen. Ook kristalliseert zij nimmer gedurende de winter.
Dat er grote verschillen in reststoffen in bladhoning kunnen zitten kan je zien op de foto's die ik een paar jaar geleden op het forum hierover heb geplaatst, een was afkomstig uit Brabant en de ander uit Den Haag. (http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... bladhoning)

Heb er al vaker op gewezen, het klimaat aan de kust lijkt echt niet op die in de rest van Nederland. 's Winters is het hier graden warmer (en natter en winderiger [V]). Mijn bijen behoeven dus niet zo veel te verbruiken om 'op temperatuur' te blijven. En minder gebruiken betekent minder reststoffen in de darm.

Op het forum is vroeger eens verteld dat je door een plastic vel op je ramen te leggen, je bijen kon helpen om de condensdruppels daaraan te gebruiken voor het oplossen van de suikerkristallen.

Groet,
Els
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Hans,

Hoe die volken er na de winter uitzagen weet ik niet meer precies. Het is misschien al wel 10 jaar geleden dat dat gebeurd is. Maar volgens die vriendin van mij waren de volken echt verhongerd. De volken die ze zelf had ingewinterd, waren ook allemaal nog in leven. Het was ver voor de tijd dat die geheimzinnige sterftes optraden. We stopten toen ook nog met z'n allen Apistanstrips in de volken.

Groeten..........

Gerard Boswinkel
ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Overwinteren op honing

Bericht door ivar »

hi

ik ben vroeger begonnen, in Amsterdam en purmerend, met imkeren. ik heb geen slinger gehad dus de bijen gingen op eigen honing in de winter. het ligt aan de dracht wat ze halen, dat kan niet anders. en de bijen zijn altijd goed en sterk uit de winter gekomen, ik heb in die tijd nog nooit een wintersterfte gehad, bij 5 volken. ik denk dat de bijen sterfte ergens anders gezocht moet worden. in slechte jaren moest ik natuurlijk wat bij voeren, wat ik ook gedaan heb.

hans

a land flowing with milk and honey
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 120 gasten