grote vliegspleet???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: grote vliegspleet???

Bericht door Dirk Blanken » ma 09 okt 2006, 18:07

Bij grote sterke volken op een goede dracht is een vliegspleet van 2 a 3 cm voordelig.
Als de volken kleiner zijn dan kan men met schuimrubber het vlieggat korter maken naar behoefte zodat het volk niet in de problemen komt bij het verdedigen tegen indringers, dit is vooral einde zomer / herfst belangrijk als de drachten afnemen.
S'winters gebruik ik voor de vlieggaten muizen roosters met gaten van 1 bij 1 cm, maar ik kan me voorstellen dat een jonge spitsmuis zich daar nog door kan wringen.
Op het Groninger platteland zijn spitsmuizen niet zo talrijk als in bosgebieden.
Dwergspitsmuizen lengte zo'n 6 mm komen practisch alleen voor op de drogere zandgronden.
Daar is het belangrijk om de winterspleet max 6 mm te hebben.
Ik heb nog nooit gemerkt dat ik last van muizen had in de bijenkast wel eens op de varroalade als die niet goed afgesloten was en ook eens boven in een simplexkast, op de afsluitplaat heb ik een keer een nest muizen(lekker warm)gehad
Dat is een speciale ervaring als je bij het afnemen van het deksel een aantal muizen in je gezicht springen, vooral omdat je dat absoluut niet verwacht.
Wat je beslist niet moet doen dat is repen moerrooster gebruiken als muizenrooster want dan komt er bijna geen stuifmeel meer binnen daar de bijen het stuifmeel verliezen als ze zich door het MR wringen.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten