Bijen kopen in het najaar.......

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijen kopen in het najaar.......

Bericht door piml » ma 02 okt 2006, 18:15

beste Collega-imkers,

Momenteel worden er weer via verschillende wegen bijenvolken te koop aangeboden!

Is het eigenlijk riskant om zo laat in het jaar nog bijen van 'vreemden' te kopen?

Pim Lemmers

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen kopen in het najaar.......

Bericht door heidecap » ma 02 okt 2006, 18:40

Goedenavond, Pim, aan welke risico's zit jij te denken ?

Thomas

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen kopen in het najaar.......

Bericht door piml » ma 02 okt 2006, 20:11

Onder andere aan varroabestrijding. Temeer er nu familieleden bijen kopen voor de imker die helaas zijn hobby moet opgeven. Deze mensen hebben totaal geen verstand van bijen, maar vragen wel een hoge prijs voor de volken.


Zelf heb ik nu al een volk dat niet bestreden tegen varroa is, en zodoende nog maar uit een paar raampjes bijen bestaat.

Vandaar mijn vraag en opmerking dat je bijenvolken beter in het voorjaar kan kopen....

Pim Lemmers

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen kopen in het najaar.......

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 02 okt 2006, 20:27

piml schreef:
Onder andere aan varroabestrijding. Temeer er nu familieleden bijen kopen voor de imker die helaas zijn hobby moet opgeven. Deze mensen hebben totaal geen verstand van bijen, maar vragen wel een hoge prijs voor de volken.


Zelf heb ik nu al een volk dat niet bestreden tegen varroa is, en zodoende nog maar uit een paar raampjes bijen bestaat.

Vandaar mijn vraag en opmerking dat je bijenvolken beter in het voorjaar kan kopen....

Pim Lemmers
Wat is een hoge prijs Pim? Als ze deftig zijn ingewinterd, de kast nog in zeer goede staat, mooie wasramen, voldoende volk zijn ze natuurlijk wel wat waard. Vergeet niet dat ze volgend jaar, indien alles goed zit, reeds honing kunnen leveren. Beginnen ze met afleggers volgend seizoen is er geen oogst en dienen ze ook ingewinterd.

In het voorjaar is een mogelijk wintersterfte natuurlijk achter de rug.

Een kast is natuurlijk zo veel waard als iemand wil betalen. Wat is teveel? Dat moet ieder (met eventuele hulp van een meer ervaren imker) voor zich uitmaken.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen kopen in het najaar.......

Bericht door heidecap » ma 02 okt 2006, 21:02

Pim, let er in ieder geval op dat ze momenteel nog de gehele kast bezetten. Is dat niet zo, dan zou ik verder gaan kijken.
Wat varroa betreft. Je kunt natuurlijk in de winter zelf nog met oxaalzuur behandelen.

Groeten, Thomas

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen kopen in het najaar.......

Bericht door Dirk Blanken » ma 09 okt 2006, 18:32

Ik zou nooit in het najaar bijen kopen of het moest op en betrouwbaar adres zijn.
Bijenvolken moeten nl. ook in de zomer b.v. met bienenwohl of thymol behandeld worden om de varroadruk zo laag mogelijk te houden.
Als er veel varroa inzit en dus hoogstwaarschijnlijk virussen dan helpt een oxaalbehandeling in November ook niet meer daar de bijen door de virussen al dusdanig zijn verzwakt dat er geen goed wintervolk meer is.
Als je in het voorjaar koopt weet je zeker dat het volk levenskrachtig is zeker als het volk groot is en geen afwijkingen heeft.
Voor zo'n volk moet je wat over hebben.
Meestal rekenen mensen die volken verkopen Zo'n 10 euro per raam bijen.
Als ze op 8 ramen zitten zit je dus op 80 euro, dat is toch niet teveel voor een volk wat de eerste voorjaarsdracht 40 pond of meer haalt.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 159 gasten