Stuifmeel in Oktober

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Stuifmeel in Oktober

Bericht door ainanc »

Beste collegae,

Had een vraagje. Ik heb op het ogenblik 1 bijenvolk. Dit volk is nog druk bezig. Heel veel bijen die komen met stuifmeel en ook bij de vlieggat veel bijen. Is dit normaal. Want bij andere kasten zie ik dit verschijnsel niet. Andere kasten zijn er enkele bijen die vliegen of niet veel doen.

Graag uw advies.

Abdurr Inanc
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Stuifmeel in Oktober

Bericht door LWPisa »

Hoi Ainanc,

Ik denk dat het normaal is, tussen mijn volken zit ook verschil in activiteit. Het lijkt wel dat kleine/jonge volken meer stuifmeel halen dan de grote. Volken die ik nu nog voer zijn ook veel actiever op de vliegplank dan de anderen.

L.
Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel in Oktober

Bericht door ainanc »

Ik vroeg me dus af of er sprake was van beroving, dit om dat ik veel bijen zag vliegen en de vliegplank ook druk was. Maar gelukkig hoeft dit niett zo te zijn.

Abdurr Inanc
Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Stuifmeel in Oktober

Bericht door Ivo »

Als er geen dode bijen op de grond liggen, en er zijn geen vechtende bijen op de plank, maak je dan dus maar niet ongerust.
Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel in Oktober

Bericht door ainanc »

Gelukkig zie ik geen dode bijen op de plank en geen vechtende bijen. Maar wel heel veel bijen op de plank en bijen die gaan en komen, ook met stuifmeel. Ik heb foto's gemaakt, zie de foto's op:
http://www.ahmedinanc.nl/bijen


Abdurr Inanc
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Stuifmeel in Oktober

Bericht door jjmvaningen »

dag abdurr,
op de foto's ziet het errg goed uit. rustig, geen strijd.
je kan roverij ok horen. dan vliegen ze met een noodvaart de kasten binnen, en zijn de rovers bijna zwarte bijen (=geen haren meer).
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Stuifmeel in Oktober

Bericht door Bart de Coo »

Foto's bekeken, reacties van Ivo en Jacques gelezen.

Eerlijk gezegd loop ik al een tijdje met precies dezelfde vraag rond : zijn ze nou aan het roven of niet? Het antwoord is dus, nee.

Geen onheilspellende geluiden, geen bijen met noodvaart, alles dik onder de haren, geen lijkjes, geen vechtende bijen. No spang! Alles onder controle.

Dus, Abdurr (Waar komt die naam vandaan?), ik had hetzelfde probleem als jij. Zeer actieve bijen en de grote vraag of ze elkaar nou leegplunderen of niet. Het antwoord is dus - nogmaals -



nee.



Coo
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel in Oktober

Bericht door Dirk Blanken »

ainanc schreef:
Beste collegae,

Had een vraagje. Ik heb op het ogenblik 1 bijenvolk. Dit volk is nog druk bezig. Heel veel bijen die komen met stuifmeel en ook bij de vlieggat veel bijen. Is dit normaal. Want bij andere kasten zie ik dit verschijnsel niet. Andere kasten zijn er enkele bijen die vliegen of niet veel doen.

Graag uw advies.

Abdurr Inanc
Beste Abdurr
Als heel veel bijen met stuifmeel binnenkomen dan roven ze zeker niet want roven doen ze op honing.
Ik heb ook een paar volken die nog opvallend veel stuifmeel halen en dat zijn geen kleine volken, ongeveer de helft komt met stuifmeel binnen.
De deksels van de kasten zijn geverfd met witte grondverf daarop noteer ik met potlood wat een volk doet, bij 3 staat dus nu opvallend laat en veel stuifmeel halen.
Ik denk dat sommige volken veel langer doorbroeden en daar hebben ze stuifmeel voor nodig.
Ik heb soms ook volken waarvan de dekplanken laat in het jaar nog nat zijn en dat wijt ik ook aan doorbroeden.
Ik heb liever volken die het niet doen maar opvallend genoeg zijn het in het voorjaar vaak sterke volken zonder ziekteverschijnselen.
Dirk

dertiende
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel in Oktober

Bericht door Dirk Blanken »

LWPisa schreef:
Hoi Ainanc,

Ik denk dat het normaal is, tussen mijn volken zit ook verschil in activiteit. Het lijkt wel dat kleine/jonge volken meer stuifmeel halen dan de grote. Volken die ik nu nog voer zijn ook veel actiever op de vliegplank dan de anderen.

L.
Beste Pisa
Eind oktober nog voeren.
Ik kan me niet voorstellen dat je dit altijd zo laat doet.
Wat is de reden van dit late voeren normaal moet je toch zo'n beetje eind september klaar zijn, want daarna nemen ze slecht op en ze moeten de boel ook nog verzegelen anders trekt het vocht aan.
Dirk

dertiende
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Stuifmeel in Oktober

Bericht door LWPisa »

Jaja zo laat voeren...

Met deze temperatuur halen ze binnen 2 dagen de 2-liter voerbak leeg...ondanks de overvloedige sneeuwbesdracht en voeren in september voelen de kasten niet zwaar aan. Ik denk dat veel van de suiker/dracht nog is omgezet in broed.

In de grotere volken zit nog vrij veel broed (raam of drie) en dat moet allemaal warm gehouden worden en zelf ook nog eten. Dat kost een hoop energie terwijl er geen dracht meer is of door regen niet beschikbaar.

Ergens heb ik het idee dat door dit late broed/drachtgebrek er wel eens open ruimte tussen bijen en voer of anderszins een verstoring van de "normale" herfstprocedure optreedt en mogelijk oorzaak van sterfte kan zijn. Daarom stop ik nog per volk een kilo of 3 voer erin. Negatieve effecten kan ik niet echt bedenken, het weer blijft voorlopig warm genoeg om de suiker op te slaan en te inverteren. Dit opslaan kan mooi in de cellen van het uilopende broed (hopende dat de lange nachten de moeren gaan remmen in hun leglust).

L.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 131 gasten