Winterslacht?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Winterslacht?

Bericht door hbeugeling » za 30 dec 2006, 18:21

Ik heb vandaag met een stethoscoop de kasten beluisterd.
Het viel op dat er in alle kasten leven zat.
Wat meer opviel was het vliegen der bijen. Zeker bij 1 kast leek het wel voorjaar. Of dat positief is betwijfel ik, er valt immers niets meer te halen en het vliegen kost energie.
Ik heb eerder dit jaar de volken met apistan behandeld.
Gezien de verhalen van de grote verliezen kies ik er dit jaar voor om de kasten geheel gesloten te houden, in de hoop dat door het wegvallen van de stressmomenten ( openmaken van de kasten en het druppelen) de bijen beter de winter uitkomen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Winterslacht?

Bericht door Dirk Blanken » za 30 dec 2006, 18:42

Je hebt groot gelijk Hennie,
Na de oxaalzuur behandeling heb ik bijna geen extra varroamijten op de laden gezien.

Het werk tot daaraan toe, maar de verstoring, daar had ik spijt van.
En ook is er altijd een klein aantal bijen die bij druppelen van oxaalzuur dood gaan.

Maar ja ik was het zo gewend dat het noodzakelijk was.
Ik heb het hele seizoen zeer consequent behandeld met thymolkristallen in drachtloze perioden en nog een periode met Beevital Hiveclean en dan zitten er dus bijna geen mijten meer in.

Vandaag vlogen ze weer een beetje ( 11 graden celcius) maar ze kwamen ook terug.
Ik ben zeer consequent wat betreft de behandeling tegen varroa maar imkers die last hebben van de verdwijnziekte hebben het bijna nooit over hun gedane behandelingen in het afgelopen jaar.
Ondanks dat ik verontrust ben door alle berichten denk ik dat veel imkers die last hebben van de verdwijnziekte denken dat een behandeling in de herfst voldoende is, de varroadruk zo laag mogelijk houden gedurende het hele seizoen op een vriendelijke manier en natuurlijk voldoende stuifmeel is volgens mij een groot gedeelte van de oplossing

Het is vreemd dat imkers die op korte afstand van elkaar imkeren verschillende resultaten boeken .
Je zou zeggen dat zoiets te maken heeft met de behandeling
Ik ben benieuwd hoe we er over een tien jaar verder over denken?

Dirk


Oude Essink schreef:
Hallo Henk,

Mijn kasten laten vanaf 1 oktober tot nu toe nog geen 10 mijten zien. Waarom zou dat Oxaalzuur een verplichting moeten zijn, als dat met een rigoreuze verstoring gepaard moet gaan.
Ik zou die behandeling alleen in mijn agenda zetten, als de verstoring door de Varroa ernstige vormen heeft aangenomen.

hennie oes

Afbeelding
dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Winterslacht?

Bericht door Oude Essink » za 30 dec 2006, 18:44

Hallo Henk en Dirk,

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/pollen2.jpg[/img]
Good luck to you and your bees!!




Hennie oes

Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:

Re: Winterslacht?

Bericht door croy » zo 31 dec 2006, 17:40

Ook ik heb de bijen behandeld met oxaalzuur (druppelen) Wat mij opvalt, is dat de volken met een oudere koningin meer mijtenval laat zien. Verder vind ik de behandeling noodzakelijk, gezien de mijtenval 1 mijt in de winter zijn 100 mijten in de zomer heb ik wel eens gehoord. De verstoring kan minimaal zijn deksel en dekplank er af en druppelen, de kast weer sluiten en klaar ben je. Tevens heb je een controle op de toestand van de volken. De verstoring is minimaal, veel beter dan talloze keren kloppen en luistern tegen de kast, dit werk ook verstorend. Na het invoeren heb ik ze niet meer gestoord en ik doe dit ook nu niet meer tot de voorjaarsinspectie.

Croy
hbeugeling schreef:
Beste Hennie,
Als ik je tip opvolg, hoe zit het dan met de oxzaalzuur behandeling. Ik heb die voor de komende week in mijn agenda staan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon, Google [Bot] en 126 gasten