Wat nu???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Wat nu???

Bericht door heynske » zo 21 jan 2007, 19:28

Hey,
Oké ik ga nu gewoon alle raten omsmelten en kaarsen van maken,de kast en da ramen ga ik afvlammen.Maar nu me vraag de ramen waar nog suikerwater in zit mag ik die gewoonmee omsmelten of eerste uitkloppen aangezien ik nog geen slinger heb.

alvast bedankt
vriendelijke groeten
Kevin

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat nu???

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 21 jan 2007, 19:52

heynske schreef:
Hey,
Oké ik ga nu gewoon alle raten omsmelten en kaarsen van maken,de kast en da ramen ga ik afvlammen.Maar nu me vraag de ramen waar nog suikerwater in zit mag ik die gewoonmee omsmelten of eerste uitkloppen aangezien ik nog geen slinger heb.

alvast bedankt
vriendelijke groeten
Kevin
Hallo Kevin,

Smelt de ramen in ruim water. Steek ze in een jute zak, die je verzwaard zodat hij niet komt drijven. Verwarm het water tot een 70°C. Zeker niet laten koken. Dit is uit den boze voor de was. De suiker vermengt zich met het water. Uitslingeren of laten uitlekken zijn bijna niet doenbaar. De suiker heeft koud en is zeer dik.

Er zijn prettigere zaken daar ben ik me terdege van bewust.

Kaarsen maken is volgens mij niet direct nodig. De was is na verwerking wel even kiemvrij als je afgevlamde kasten en raten. Wil je niet direct met de vlam aan de slag, is een zeer sterke soda oplossing aan te bevelen.

Ik heb de was van de vorig jaar teloor gegane volken (17 van 20 [:(]) op deze wijze gesmolten en terug verwerkt. Ketel met was een volledige nacht op 70°C. De volken die deze waswafels kregen zien er nu alles behalve ziek uit.

Deze week oxaalzuur gedruppeld en de sterkte varieerde van 4 raten simplex (op 1 romp) tot 9 raten simplex op 2 rompen. Voorlopig geen verliezen (18 volken).

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat nu???

Bericht door heynske » wo 14 feb 2007, 10:06

Hey,
er is nog een 2de volk tenonder gegaan aan de verdwijnziekte,verdorie toch(moest er even uit)
nu heb ik nog 1 afleggertje dat ik heb gehad van Erwin Hoebrechts en dat doet het nog uitstekend met zelfs 2 ramen gesloten broed.

vriendelijke groeten
Kevin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten