te weinig voer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ernst de Jonge
Berichten:43
Lid geworden op:ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
te weinig voer

Bericht door Ernst de Jonge » zo 18 feb 2007, 21:12

Ik ben gisteren nogal geschrokken: mijn 4 kasten getild aan de achterkant; ze voelden alle veel te licht aan. Dus geen voer meer.
Ik heb ze ingewinterd met totaal 14 kg suiker. 13 september was ik met de laatste kast gereed. Zou die 14 kg suiker te weinig zijn geweest? Het waren en zijn geen grote volken. Of zou de warme winter mij parten hebben gespeeld?
Ik heb vandaag (zondag) suikerwater (verhouding 3kg: 2lit)gevoerd met een voerbakje. Temperatuur is deze dagen < 10 gr. Zou apifonda wellicht beter zijn omdat dat direct op de bovenplank ligt?
(En aan hen die dat nog niet recentelijk hebben gedaan: check ook even hoe zwaar je kast nog is.)
Ernst

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door Lammert van Beek » zo 18 feb 2007, 21:45

Ernst de Jonge schreef:
Ik ben gisteren nogal geschrokken: mijn 4 kasten getild aan de achterkant; ze voelden alle veel te licht aan. Dus geen voer meer.
Ik heb vandaag (zondag) suikerwater (3kg: 2lit)gevoerd met een voerbakje. Temperatuur is deze dagen < 10 gr. Zou apifonda wellicht beter zijn omdat dat direct op de bovenplank ligt?
Ernst
Hallo Ernst,
Kijk op het Imkerforum bij het onderwerp "voedseltekort", op 13-02-2007 ingebracht door Jelte Pieter Dijkstra en tot dusver met 4 reacties.
Lammert

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door de vos roger » zo 18 feb 2007, 22:22

Ernst ik zou zeker geen suikerwater geven,het is te koud daarvoor,de bijen gaan het niet opnemen.Gebruik een voederdeeg boven op de toplatten dit nemen ze wel op.


roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door Dirk Blanken » di 20 feb 2007, 18:22

Roger hoe krijg je al die bijen naar beneden en dan de apifonda op de toplatten.
De dekplank kan er dan ook niet meer normaal op.
Ik maak een gat in een pak apifonda en leg dat op het voerrondje in de dekplank ev kan je er nog een voerbak op z'n kop over heenleggen met een plankje er bovenop dan komt het wel goed.
Dirk

dertiende

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door heynske » di 20 feb 2007, 18:35

Hey,
Ik heb men enigste overblijvende kast al bijna 2.5kg apifonda kunnen geven omdat ze geen eten meer hadden.En dan halen ze nog stuifmeel bij.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door de vos roger » di 20 feb 2007, 18:39

Dirk ik geef in het vroege voorjaar steeds voederdeeg als aanprikkeling die ik kneed tot een worstje en dit bovenop en gedeeltelijk tussen de ramen duw.Ik geef niet teveel ineens,doe dit liever in twee keer naargelang ze opnemen .Bovenop mijn ramen ligt een plastiekvel die ik gedeeltelijk oprol om dit werk te kunnen doen.Als de bijen te veel naar boven komen tijdens dit werk geef ik een wolkje rook ,maar meestal gaat dat zonder rook en bescherming daar ik heel kalme bijen heb.Van mijn 23 volken is er maar een die wat achterwege blijft,de rest zit al zeer sterk.


roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door Dirk Blanken » di 20 feb 2007, 21:11

Roger, ik had je al een antwoord geschreven maar ineens kon ik niet verder omdat er achter m'n naam een L stond terwijl ik altijd klik op een al getypte naam, vreemd?
Maar geef jij alle volken worstjes met apifonda terwijl ze nog voldoende voer hebben en waarom?
Stimuleren terwijl er nog weinig stuifmeel te halen valt lijkt mij niet goed.
Wij zitten wel 3 a 400 km N/Z van elkaar maar kan me niet voorstellen dat de wilg bij jouw al bloeit.
Dirk

dertiende

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door Ambrosius » di 20 feb 2007, 21:28

is dat niet de salix sachalinensis sekka die nu al prachtige zilverachtige katjes heeft, lange takken, brede struik; van sommige taken heb ik stekken gemaakt en de grond ingestoken, op 30 km van Brussel.........

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door de vos roger » di 20 feb 2007, 21:42

Ambrosius,ja de salix sekka is een breed uitgroeiende struik met soms mooie afgeplatte twijgen met katjes maar die staan nog niet open,heb ik hier ook staan,jammer een foto kan nu effen niet.
Dirk ik geef ieder volk ook al hebben ze nog voldoende voer zo'n "worstje" voederdeeg(nektapol) waarin ook eiwitten zitten,het stimuleert de bijen tot broedaanzet want er komt nieuw voedsel binnen.Een methode waar ik me goed mee heb,en mijn bijen ook naar mijn gevoel.[;)]

roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door Hans van der Post. » di 20 feb 2007, 22:16

Ernst de Jonge schreef: Ik heb ze ingewinterd met totaal 14 kg suiker. 13 september was ik met de laatste kast gereed. Zou die 14 kg suiker te weinig zijn geweest? Ernst dit is echt genoeg. Maar als je zekerheid wilt kijk dan in de lichtste kast. Laat de andere met rust. Ik weet vrijwel zeker dat er genoeg voedsel in de ramen zit. Maar kijk en leer! Hoe ga je te werk; kijk waar de staatjes bijen zitten en kijk naar het raam links en rechts van de zitplaats van het volk. Vind je op het uitgehaalde raam vanaf de bovenkant 5 cm gesloten voedsel is goed! Werp dan een blik op de ramen links en rechts van de open plek zit daar minsten zoveel in die ramen? Laat dan met een gerust hart het uitgenomen raam terug op zijn plaats zakken.
Sluit de kast en kijk niet eerder dan eind maart als het wat warmer geworden is
- Gebruik bij deze operatie zo min mogelijk rook!
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon, Google [Bot] en 129 gasten