te weinig voer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door buckfast_beekeeper »

Dirk Blanken schreef: Wij zitten wel 3 a 400 km N/Z van elkaar maar kan me niet voorstellen dat de wilg bij jouw al bloeit.
De eerste wilg is hier... al uitgebloeid. [:(] Is zowat de vroegst bloeiende wilg.Afbeelding
Dit is een foto van 3 februari laatstleden.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door Hans van der Post. »

Ja, Ja Theo wrijf het maar in.[:)] Hier - een stukje noordelijker - moet de eerste wilg nog gaan bloeien.
Hans
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door heynske »

Hier begint binnen een 3-4 tal dagen de mirabel(zo noemt toch men stiefgrootvader het) te bloeien,mooie boom vol met witte bloemetjes.
Ambrosius
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door Ambrosius »

Zeker Roger, het is de sekka die in bloei staat, zo gekocht, en klopt met de foto's op het internet, qua takkenkleur, bladeren (die er nu nog niet zijn) en beschrijvingen die ik vind, zij het dat deze nu al bloeit terwijl normaal maart-april.....
Ambrosius
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door Ambrosius »

heynske, ik heb een mirobalaan, rood, er zijn er ook met gele vruchten en steeds met witte bloempjes die nu in bloei komen
heb ook een mirabel,geel-oranje vrucht, bloei zal voor later zijn
Ernst de Jonge
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door Ernst de Jonge »

Hans van der Post schreef:
Ernst dit is echt genoeg. Maar als je zekerheid wilt kijk dan in de lichtste kast. Laat de andere met rust. Ik weet vrijwel zeker dat er genoeg voedsel in de ramen zit. Maar kijk en leer! Hoe ga je te werk; kijk waar de staatjes bijen zitten en kijk naar het raam links en rechts van de zitplaats van het volk. Vind je op het uitgehaalde raam vanaf de bovenkant 5 cm gesloten voedsel is goed! Werp dan een blik op de ramen links en rechts van de open plek zit daar minsten zoveel in die ramen? Laat dan met een gerust hart het uitgenomen raam terug op zijn plaats zakken.
Sluit de kast en kijk niet eerder dan eind maart als het wat warmer geworden is
- Gebruik bij deze operatie zo min mogelijk rook!
Hans
Welbedankt allen voor de goede adviezen. Een volgende keer zal ik het doen zoals je voorstelt Hans. Maar het was het weekeinde erg koud en om niet te riskeren dat mijn volkjes aan het verhongeren waren, heb ik maandag bij 3 volken suikerdeeg op het voergat gelegd. Het vierde volk was al in het voerbakje gekropen om suiker op te nemen. Dat voerbakje heb ik dus gelaten. Nu weet ik tenminste zeker dat ze niet tekort komen. Wat zijn de gevaren? Dat ik ze te vroeg stimuleer? Maar het zijn kleine tot zeer kleine volken. Dus wat extra broedaanzet kan toch geen kwaad? Verder staan ze bij de wilgen, dus ze kunnen als de temperatuur het toelaat stuifmeel halen. Of zie ik iets over het hoofd?
Ernst
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door Hans van der Post. »

Ernst je hebt gehandeld zoals je denkt dat het goed was. Zou toch om het "weten" een keer kijken bij een van de volken.(wanneer het weer het toelaat) In de Toekomst weet je dan bij dat en dat gewicht hoef ik mij geen zorgen te maken.
Als een bijenvolk wat aan wilgen wil hebben moeten ze wel met de "neus" er in staan.
Dan kunnen ze elk straaltje zon benutten.
Hans
Ernst de Jonge
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door Ernst de Jonge »

Hans van der Post schreef:
Ernst de Jonge schreef: Ik heb ze ingewinterd met totaal 14 kg suiker. 13 september was ik met de laatste kast gereed. Zou die 14 kg suiker te weinig zijn geweest? Ernst dit is echt genoeg.
Hans je had gelijk. Ik heb een grote fout gemaakt. Wil van Holland heeft me daar attent op gemaakt. Mijn kasten rusten op 2 balken. De balk onder de voorkant ligt scheef, zodat als je de kast aan de achterkant een beetje tilt, de kast niet kantelt bij de voorkant, maar bij het midden. De kasten zijn dus min of meer in balans. Vandaar dat ze zo licht aanvoelden. Als je de kast meer lift, dan wordt ie ineens heel zwaar. Overkomt mij niet nog een keer.
Ernst
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: te weinig voer

Bericht door Hans van der Post. »

Ja Ernst en dat had ik je duidelijk willen maken maar hoe zeg je dit?
Je kunt dit alleen maar visueel duidelijk maken zoals Wil van Holland dit aan jou heeft duidelijk gemaakt.
Gelukkig ben je er op tijd achter gekomen.
Hans
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten