observatiekast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jurgen
Berichten:7
Lid geworden op:zo 15 okt 2006, 14:00
Contacteer:
observatiekast

Bericht door Jurgen » wo 28 feb 2007, 17:07

Hoi allemaal,

Ik ben momenteel bezig een observatiekast te bouwen. Nu zit ik met een vraag. De beide ruiten van de kast, hoever moeten die van elkaar afstaan en hoever niet? Kan iemand mij hierop antwoorden?

Groetjes Jurgen

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door de vos roger » wo 28 feb 2007, 18:38

Jurgen ik veronderstel dat je met één raam werkt,of twee boven elkaar voor een observatiekastje die je één of twee dagen met bijen vult ?

Of is het een bijenvolk dat je continu in de kast wilt observeren met meerdere ramen naast elkaar?




roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Dirk Blanken » wo 28 feb 2007, 20:36

Jurgen,
Een werkstercel is max. 12 mm diep, als je uitgaat van de 35 mm afstand waarop het midden van de raat van elkaar "natuurlijk" afstand heeft dan kom je tot het volgende.

12 + 12 = 24 35 - 24 = 11 11:2= 5.5 reken 6 ipv 5.5

(Werksterbroedafstand + 6 mm X 2) dus 12 +6 X 2 = 18 X 2 = 36 mm
Binnenkant ruiten
Dus 36 mm is de afstand die je moet aanhouden

Dirk




dertiende

Jurgen
Berichten:7
Lid geworden op:zo 15 okt 2006, 14:00
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Jurgen » wo 28 feb 2007, 21:18

Hoi Roger,

Het wordt een observatiekast met 2 broedkamerramen en een honingkamerraam. Hierin wil ik toch wel voor wat langere tijd een klein volkje in houden. De kast wordt ingebouwd in een bijenstal op een kruidentuin en wil ik af en toe meenemen naar de school waar in docent ben.

Gr. Jurgen.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door de vos roger » wo 28 feb 2007, 23:29

Jurgen zitten die ramen boven elkaar?
Als je er voor langere tijd bijen wilt inhouden,dus ze ook laten uitvliegen hou dan rekening met de normale afstanden van bijenruimte tussen de raten onderling en de ruimte tussen het glas,anders bouwen zij het teveel dicht.Zorg ook dat je het glas kunt isoleren aan de buitenkant met een isomoplaatje.Zorg ook voor de nodige verluchting onderaan het kastje.
Bij een gewoon kijkkastje voor één of twee dagen is het beter die ruimte wat groter te nemen tussen glas en raam,bij mij is het +/- 15mm .
groetjes


roger

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Oude Essink » do 01 mar 2007, 09:31

Hoi Jurgen,
Voordat je eraan begint: op 2 ramen kan een volk geen rond broednest hebben; als het voor langere tijd daarop moet huizen, is dat een bezwaar. Hier een foto van een bredere kast:

Afbeelding

overigens: veel sukses. Zo'n demonstratiekast is erg inspirerend.

Afbeelding
hennie oes

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 01 mar 2007, 09:42

Hoi Jurgen

De berekening van Dirk komt overeen met de glasafstand van een EWK.
36 mm glastafstand (aan de binnenkant gemeten dus)

Jaap

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Dirk Blanken » do 01 mar 2007, 19:28

Hallo Jurgen.
Je plan om de demonstratiekast voor langere tijd te gebruiken, zelfs te overwinteren lukt je als je de kast binnen zet en een sleuf naar buiten maakt onderin de kast ( liefst wat aflopend naar buiten) maar neem dan 3 broedkamerramen i.v.m. het wintervoer.
Door de kast binnen te zetten is het temperatuurverschil binnen en buiten de kast veel kleiner en dan krijg je veel minder condens en omdat de bijen geen bol kunnen vormen kunnen ze ook het vocht niet weren.
Als je dan ook nog goed isoleer dan verzeker ik je dat het overwinteren lukt.

Aan de onderkant van het onderste raam ongeveer 4 a 5 cm ruimte laten
en daar aan de achterkant ook een af te sluiten opening maken zodat je via die opening dode bijen en troep kan verwijderen zonder dat je de glasplaat moet verwijderen.
Hier kan je een soort harkje voor maken.
Neem de glasplaat niet te dun want er komt veel kracht op als je de kast open moet maken want hier en daar zullen ze ondanks de goede afstand vast gaan bouwen en zeker kitten, ongeveer 5 mm dik glas gebruiken.
Door al deze maatregelen zal de demonstratie kast niet licht zijn.
Neem bovendien aan de onderkant een 5 cm dikke plank die goed uitsteekt aan de beide zijden voor de stabiliteit met een paar gaten erin zodat je de kast kan vast schroeven op een tafel bij demonstratie want die kinderen klimmen er bijna op.
En bovendien kan je aan de bovenkant een voorbakje maken op de manier van de dadantvoerbakken en voor en aan de achterkant van dit voerbakje een gedeelte met een stuk gaas zodat je kan ventileren op warme dagen.
Hierop komt dan weer een geisoleerd deksel.
Ik heb 2 x een demonstratiekast ( 1 dadantraam ) buiten overwinterd maar meestal gaan ze ten gronde door vocht.
Zodra ik alles weer op orde heb ga ik ook een grote demonstratiekast maken en dan binnen neerzetten, nu ben ik bezig om alles om te zetten naar een ouwe mannen met slechte rug imkerij.

Dirk

dertiende

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door de vos roger » do 01 mar 2007, 19:39

Jurgen,ook al gedacht om je een heftruck(je) aan te schaffen om je observatiekast(je) naar school te voeren.[;)]

roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Dirk Blanken » do 01 mar 2007, 20:00

Roger als je iets doet moet je het goed doen maar ik begrijp wat je bedoelt.
Jurgen kan er uithalen wat hij belangrijk vindt.
Ik heb altijd veel plezier van mijn demonstratiekasten gehad en steeds kwamen er weer nieuwe wensen.
Volgende winter ga ik de perfecte demo bouwen met alles erop en eraan.
Ik ben niet gauw tevreden en dat is geen slechte eigenschap.

Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten