observatiekast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: observatiekast

Bericht door de vos roger » do 01 mar 2007, 20:59

Ja begrijp je wel Dirk,was als grap bedoeld.[;)]

roger

Jurgen
Berichten:7
Lid geworden op:zo 15 okt 2006, 14:00
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Jurgen » vr 02 mar 2007, 11:08

Hoi Allemaal,

Zover bedankt voor alle reacties. Ik ben intussen wat door aan het puzzelen. Ik ben niet van plan overigens om de bijen in de observatiekast te laten overwinteren. Ik ben inmiddels wat verder met de bouw en vond in mijn kast de optie om de kast optioneel te maken voor of 3 raams, of 6 raams. De diepte (planken van 14,5cm breed)van de kast biedt de mogelijkheid om het binnenwerk te vervangen om te wisselen van 1raams breedte voor balkjes waar 2 ramen naast elkaar kunnen. Ik moet dan de ruit wel verplaatsen binnen de kast. Hij zit nog niet helemaal in enkaar, dus als er nog tips zijn zijn ze welkom.

Jurgen

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door A.A. Staals » vr 02 mar 2007, 12:11

Jurgen
Het meest geschikt om te demonstreren is een kast waar de ramen niet langs elkaar hangen. Dan is vaak de koningin niet te zien. De meeste mensen willen de koningin zoeken.

ad staals

Jochem Schellens
Berichten:6
Lid geworden op:do 18 aug 2005, 02:07
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Jochem Schellens » vr 23 mar 2007, 09:55

Ik ben zelf ook een ontwerp aan het maken voor een observatiekast. Ik vroeg mij af of bijen altijd in het licht kunnen leven, aangezien het in een bijenkast altijd donker is? Volstaat enkel een ruitje of moeten er deurtjes zijn om alles weer te verduisteren? Om kosten te besparen was ik van plan om plexiglas te gebruiken, 2mm bij de gamma. Kan dat of is het raadzamer om dik glas te gebruiken?

Mvg,
Jochem

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door de vos roger » vr 23 mar 2007, 12:02

Jochem,bijen mijden volgens mij het directe licht voor hun broednest,maar voor een observatiekast kan men niet anders.
Deurtjes mogen,maar moeten niet.
Ik verduister en isoleer met een plaatje isomo voor het raam te plaatsen
als het vervoerd wordt of niet onmiddellijk moet bekeken worden.
Plexiglas zou ik ten stelligste afraden omdat het na enige tijd mat zal worden met alle gevolgen vandien.
Niets gaat boven echt glas.

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten