Goede overwintering

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Kees Hoogenraad
Berichten: 11
Lid geworden op: di 13 mar 2007, 21:46
Locatie: Nederland
Contacteer:

Goede overwintering

Bericht door Kees Hoogenraad »

Afgelopen zondag heb ik mijn zes kasten aan een korte inspectie onderworpen en geconstateerd dat alle volken tot zover de "winter" goed hebben doorstaan. Maar ... hoe nu verder. 4 jaar geleden ben ik met 1 kast begonnen en door het maken van kunstzwermen en geen sterfte in de winter overleven gelukkig steeds alle volken. Nu is mijn materiaal uitgeput en mijn ruimte ook. Het liefst zou ik van 6 naar 3 volken willen gaan door samen te voegen. Kan dat? Is het nu de goede tijd? Alle volken hebben al broed en nog volop verzegelde wintervoorraad. Wie kan adviseren?

Kees
Jan de Graaf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 10 dec 2005, 08:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Goede overwintering

Bericht door Jan de Graaf »

Hallo Kees,

misschien is er iemand in de buurt die wel last heeft gehad van bijensterfte. Misschien kan je hem helpen met één van je volken te geven.
Groet, Jan
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Goede overwintering

Bericht door heynske »

dat zou ik ook doen,zo heb ik zelf nog gisteren bij een bevriende collega-imker een reserve volkje mogen gaan halen,omdat ie goed door de witner kwam en ik niet.dat vind ik een goed teken.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Goede overwintering

Bericht door Dirk Blanken »

Kees, je vraag was of je je volken kan verenigen.
Dat is juist in het voorjaar in maart heel gemakkelijk, je kan ze gewoon op elkaar zetten zeker als je geen verschillende rassen zoals buckfast en carnica hebt.
Maar ik denk dat het dan ook goed gaat al zou er wat harmosatie problemen kunnen ontstaan omdat de verschillende rassen een wat andere taal hebben etc.
Maar als je bijen van 1 volk afstammen is er zeker geen probleem.
Je kan zelfs de beide koninginnen laten zitten, die vechten het dan wel uit.
Wil je bepaalde koninginnen aanhouden dan moet je de andere koningin vlak voor het verwijderen.
Om op zeker te gaan zou ik de 2 beste volken solo laten doorgaan en de 4 andere volken onderling verenigen.
Dan heb je altijd nog een volk reserve als er iets mis mocht gaan.
Gaat alles goed dan kan je met het 4e volk nog iemand blij maken.
Na april moet je volken niet zonder meer meer op elkaar zetten dan moet er een krant tussen met een paar gaatjes erin geprikt.
De geur van de inkt en het langzame verenigen zorgt ervoor dat de vereniging zonder vechten gebeurd.
Maar in het vroege voorjaar is dit niet nodig.
En zo kan je het elk jaar doen, 6 inwinteren en met 3 na verenigen verdergaan.
Dirk

dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten