Ruimte geven!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:
Ruimte geven!

Bericht door Barry Sp » ma 26 mar 2007, 19:56

Hoi,
Ik was vorige week bij een colega imker en die zei dat hij bij al zijn bijen volken de voer ramen er uit haalden om dat de bijen ruimte nodig hebben,maar is dat nou al zo had nodig? het is maar net een paar dagen mooi weer!

B.Speet

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Ruimte geven!

Bericht door LWPisa » ma 26 mar 2007, 20:45

Ik zou ze met het mooie weer eerst eens bekijken, zitten ze erg vol dan kan het, zijn ze kleiner dan hoeft het nog niet. Als het toevallig nog koud wordt en ze ruimte hebben zitten ze goed met het voer.

L.

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ruimte geven!

Bericht door Barry Sp » ma 26 mar 2007, 20:50

Hoi LWPisa,

Mijn volken hebben 3 ramen met broed en ogeveer 4 a 5 ramen met bijen en daar naast zitten wel meteen volle ramen met voer.

B.Speet

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Ruimte geven!

Bericht door LWPisa » di 27 mar 2007, 07:49

Hoi Barry,

Ik was gisteren ook even kijken. De situatie in mijn volken qua broed/bijen is grofweg dezelfde als bij jou. Er komt veel stuifmeel binnen en hopelijk ook al nectar. Komende maandag ga ik op de grootsten honingkamers zetten (de HK die er onder staan van nieuwe ramen met KR voorzien en erop zetten). De buckfast en carnica gaan van hun 6 ramen naar 11 ALS het weer zo blijft. De volken hebben nog niet veel jonge bijen om raat te bouwen maar binnen een dag of 10-14 is dat wel anders.

Hier in de berm beginnen de eerste paardebloemen en bepaalde wilgen bloeien vol...het seizoen begint!

Barry in wat voor gebied sta jij?

L.

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ruimte geven!

Bericht door Barry Sp » di 27 mar 2007, 17:38

Hoi LWPisa,

Hier bloeien de wilgen al vol op en de paardebloemen ook al aardig in de bloei in de berm in het grasland zie ik er nog niet veel!

B.Speet

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ruimte geven!

Bericht door Dirk Blanken » di 27 mar 2007, 19:49

Je kan de ruimte geven die je nodig acht maar het broed moet aaneengesloten blijven en liefst bovenin zodat de bijen straks als de honingkamer geplaatst wordt direct aansluiting hebben.
Verder is alles afhankelijk van de grote van het volk.
Teveel aan voer wegnemen, een raat of 4 is voldoende.
2e HK volledig kunstraat geven bahalve de kantramen vooral bij houten kasten.
Dirk

dertiende

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ruimte geven!

Bericht door zonregeditor » di 27 mar 2007, 23:03

Ik lees dat her en der al HKs op grote volken geplaatst worden, hoe bepaal je of de tijd daar rijp voor is?

Ik heb 1 volk, op twee BKs , de weersvoorspelling en de wilgendracht is erg goed, maar het kan natuurlijk weer koud worden.
Het volk is groot, en vliegt enorm (de varroaplank licht bezaaid met dikke klodders geel stuifmeel), er vloog volgens mij ook een dar naar binnen zondag.
Ik neem aan dat de belangrijkste factor het aantal ramen broed is...
en hoe vol de kast nu is. Maar hoeveel ramen broed? 8 ofzo?
Ik ga morgen een blik werpen, en in elk geval de volle kantramen vervangen voor lege voorzover dat er meer dan 4 zijn.
groet
peter

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Ruimte geven!

Bericht door LWPisa » di 27 mar 2007, 23:37

Plaatsen van HK op een volk...
Als ik m'n volken vaak kan bekijken doe ik het als ze zelf duidelijk nectar binnenhalen en de BK goed gevuld is...zeg 7-8 van de 10/11 bezet. Nu doe ik dat meer op de gok omdat m'n bijen relatief ontoegankelijk zijn, de grote krijgen er 1 en mocht er dracht komen dan hebben ze ruimte. Misschien dat ik wat voer openkrab om "suiker in het volk te brengen".

L.

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ruimte geven!

Bericht door zonregeditor » wo 28 mar 2007, 09:26

Ja precies de afstand maakt natuurlijk verschil , en ook of je 1 kast hebt of 50...

Ik heb genoeg tijd voor mijn ene kast, ik zet er wel eerst eens twee lege ramen in en dan kijk ik binnenkort wel weer hoe snel die gevuld zijn.
Of kun je de honingkamer erop zetten en zodra er koude intreedt deze er weer afhalen of er een plank tussendoen ?

groet
peter

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ruimte geven!

Bericht door Dirk Blanken » wo 28 mar 2007, 18:01

Peter de HK weer afnemen lijkt me geen goed idee, je moet zorgen dat het meeste broed in de bovenste BK zit en het volk moet van links naar rechts zitten.
Het enige wat er kan gebeuren is dat bij kou de bijen zich wat terug trekken naar het broednest maar dat doen ze 's nachts ook al wanneer de temperaturen tegen het vriespunt liggen.
Een HK nu( wilg) pas opzetten als het volk ongeveer 15 ramen bijen bezit anders is het beter te wachten zodat ze de boel goed warm kunnen houden en ook nog kunnen halen.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten