Overzetten op ander kastformaat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Francis
Berichten:13
Lid geworden op:wo 14 feb 2007, 21:49
Locatie:Belgie
Contacteer:
Overzetten op ander kastformaat

Bericht door Francis » ma 26 mar 2007, 07:33

Hallo collega's
Ik heb momenteel 3 zesramers elk op 2hoogsels,simplex en zou deze willen overzetten op een groter kast formaat
2 mogelijkheden of
1)al de ramen uitsnijden en overhangen in ander kast of
2)plank met gat erop en bovenop een bak met wasraat, wachten top ramen uitgebouwd zijn en de moer boven zit, daarna rooster eronder en broed in zes ramers laten uitlopen, daarna zesramers verwijderen
graag jullie advies, de 1 ste oplossing lijkt me nogal omslachtig
welk is de beste periode om dit te doen
Mvg
Francis

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Overzetten op ander kastformaat

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 26 mar 2007, 15:13

Hallo Francis,

Welkom op het forum. Gebruik je de eerste methode ben je er natuurlijk het snelste van af. Dat dit de meest aangewezen methode is, betwijfel ik ook.
Zelf zou ik voor optie 2 kiezen. Duurt net iets langer voor alles rond is maar is de mooiste/properste. Het ogenblik dat de bijen volop beginnen te bouwen is mijn inziens de beste periode. Nog even geduld tot het fruit vol in bloei staat en dan moet het zeker kunnen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Overzetten op ander kastformaat

Bericht door Dirk Blanken » ma 26 mar 2007, 19:39

Francis, Als je bijvoorbeeld van spaarkastraam naar dadantraam gaat dan zijn de raampjes te kort om in de dadantkast te hangen, je moet ze dus verlengen met een opmaat gemaakt plankje met een latje erop dat uitsteekt dit is het nieuwe oortje.
Om dit plankje te bevestigen aan de spaarkastramen kan je spijkers gebruiken die 2 X omgezet zijn en om de vertikale latten van de spaarkastramen passen en in krappe gaatjes in de plankjes zijn bevestigd of op een andere manier vastmaken misschien nieten maar dat vinden ze niet leuk.
Bovenop de 2e broedkamer met minstens 1 spaarkastraam met broed en de koningin dan beginnen ze direct te bouwen aan beide kanten, dan kan je een rooster leggen als je zeker weet dat de koningin boven zit.
Je kan ook een extra lat aanbrengen rustend op 2 spijkertjes in je grote kasten waar de spaarkastramen aan een kant oprusten.
De plank met een gat werkt niet goed, zeker moet je in de nieuwe boven bak broed aan brengen.
Je kan wel een plank nemen die precies zo groot is als de nieuwe grotere kast is en daar een gat inzit van de kleinere terwijl deze plank nog wel rust op de kleinere kast, maar broed bovenin dus 1 aangepast raam is belangrijk zeker als het volk nog aan de kleine kant is etc etc.
Dirk.




dertiende

Francis
Berichten:13
Lid geworden op:wo 14 feb 2007, 21:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Overzetten op ander kastformaat

Bericht door Francis » wo 28 mar 2007, 21:53

Hallo THEO
bedankt voor jou reactie
Ik zit nog met een grote vraag
wat is het beste de bak met was raat eronder of er boven zetten
mvgg
Francis
buckfast_beekeeper schreef:
Hallo Francis,

Welkom op het forum. Gebruik je de eerste methode ben je er natuurlijk het snelste van af. Dat dit de meest aangewezen methode is, betwijfel ik ook.
Zelf zou ik voor optie 2 kiezen. Duurt net iets langer voor alles rond is maar is de mooiste/properste. Het ogenblik dat de bijen volop beginnen te bouwen is mijn inziens de beste periode. Nog even geduld tot het fruit vol in bloei staat en dan moet het zeker kunnen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Overzetten op ander kastformaat

Bericht door Tieme » do 29 mar 2007, 08:54

Hallo Francis,

Als je van spaarkast naar Dadant gaat kun je ook gewoon de oren van de simplexraampjes breken en het geheel in een onbedraad Dadantraam schuiven. Het past net.

Tieme

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Overzetten op ander kastformaat

Bericht door tory » do 29 mar 2007, 17:47

Van kleine naar grote raampjes (experiment)
Zondag j.l. 3 minis's gekocht.
Gisteren raampje met koningin en broed onder grotere latje van BK raam gehangen en midden in BK geplaatst; daarnaast nog een raampje met broed.
De minikastjes terug gebracht tot 1 minikastje met 2 raampje broed in midden en daarnaast wat stuifmeel + paar raampjes honing.
Dit kastje naast de broedkamer gezet.
Vandaag vloog vrijwel alles op de mini; daarom vanmiddag een paar uren het minikastje 10 m. verderop gezet zodat de bijen op de broedkamer vlogen. Tegen de avond weer terug gezet; er vlogen ook weer bijen op de mini.
Ik hoop dat't morgen goed gaat.
Groeten,
Bert

Francis
Berichten:13
Lid geworden op:wo 14 feb 2007, 21:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Overzetten op ander kastformaat

Bericht door Francis » do 29 mar 2007, 21:34

Hallo collega imkers

Ik zit eigenlijk met een beetje een speciaal formaat
in de lengte Kempisch in de hoogte simplex
heb nu 3 zes ramers op 2 hhogsels formaat simplex en die zou ik graag in mijn ( iets kleiner )formaat krijgen, vandaar dat ik denk dat er maar 2 mogelijkheden zijn, en de 1° nl ramen uitsnijden en overhangen, te storend voor de bijen, vandaar optie 2, bak eronder of er bovenop met plank met gat erin ertussen tot konigin in nieuwe bak broed, maar weet niet goed wat beste is, eronder of er boven op

Mvg
francis
PS Tory veel succes

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Overzetten op ander kastformaat

Bericht door Bart Maes » wo 04 apr 2007, 19:10

Francis,

je kan inderdaad al de ramen uitsnijden en inbinden in je nieuwe kaders. Het is een heel werk maar niet onoverkomelijk. Toen ik overschakelde naar simplex deed ik het grotendeels zo en mijn ervaring is dat je sneller op je nieuwe kasten zit. Tijdens het seizoen kan je die uitgesneden ramen naar buiten werken om ze te vervangen door waswafels.

Je tweede optie kan echter ook, maar ik maakte de fout om een gat te maken in een dikke plank en dan zit je met een grote bijenruimte. Het resultaat bij mij was een propvolle onderbak met bijen die geen zin hadden om de tweede bak te bezetten.[}:)]

Persoonlijk zou ik terug gaan snijden en nadien het plakkerig boeltje naast en op de kasten terug proper opruimen (roverij!). In een voormiddag ben je ervan af. Dat is mijn ervaring.


met imkersgroet!
Bart

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Overzetten op ander kastformaat

Bericht door tory » zo 08 apr 2007, 15:07

Het experiment met 2 kleine raampjes die ik onder normale BK raampjes had gehangen met wat tape is goed gegaan. Ze zijn uitgebouwd en omgeven met raat en zien er nu uit als een normaal spaarkast BKraam; Ook de ruimte tussen de latjes (van hetzelfde raam)is opgevuld. Echter in het minekastje (eigenlijk broedaflegger)zijn doppen gemaakt en overmorgen is de 13e dag.
Wat te doen ? 1. Laten uitlopen met een mgl. kanslose moer (de rest van de doppen zal wsch. verwijderd worden door de bijen zelf zo vroeg in het seizoen)2. Alles breken en de laatste bijen laten uitlopen en daarna verenigen met moedervolk (raszuiver) 3. Andere ideeen ?
Groet,
Bert.

Francis
Berichten:13
Lid geworden op:wo 14 feb 2007, 21:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Overzetten op ander kastformaat

Bericht door Francis » ma 09 apr 2007, 18:57

Tory,Ik zou alles uitbreken en verenigen met moedervolk, zijn het speeldopjes of reeds echte doppeen?, ik had eerder de methode met de plank geprobeerd (bak met wasraat eronder)maar denk dat de plank iets te dik was (18mm), een andere kast had op die tijd bijna een volledig hoogsle uitgebouwd, en die met de plank hadden er nog niet naarom gekeken, heb dan gisteren maar de gore ingreep gedaan, van alle ramen de zijlatten afgezaagd en in mijn kast gehanen, en hoera, na 1 dag was de wasbouw al aangezet
groetjes
Francis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 125 gasten