drinkwater

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
drinkwater

Bericht door DE BIEZEN » ma 30 apr 2007, 17:07

Ik heb 5 kasten in mijn tuin staan. Op zich gaat dit goed alleen halen de bijen het water uit de vijver van de buren net achter mijn bijenhal. Dit zagen we graag anders.

Hoe kan ik zelf een geschikte drinkvoorziening maken die ze ook gaan gebruiken.
Wie kan me goede raad geven.
PS: Ik heb ruimte genoeg om zelf een vijver te maken maar ze moeten deze dan ook gaan gebruiken

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: drinkwater

Bericht door hans hoogendoorn » ma 30 apr 2007, 18:26

Een vijver in de tuin is een ervaringswereld op zich.
Planten, insecten, vogels en andere dieren, die komen drinken en zich komen baden.
Een strandje in de zon en liefst goed zichtbaar vanaf de plek waar je zelf graag vertoeft.
Rustpunt, huis, terras etc.

Bijen verzamelen graag water op een lekker opgewarmde plek.
Het strandje, ondiep water,
stenen half in het water en bladeren van planten.
Ze vinden het zelf wel.

Het onderwaterleven is trouwens ook reuze boeiend.
Wat zuurstof en andere planten er in.
Kikkers, kevers, salemanders komen vanzelf je vijver bezoeken.
Een zitje bij de vijver is een must.
Een goed vijverboek kan geen kwaad.
Doch vooral. Geniet !

Onze bijen drinken trouwens het liefst uit de vijver van de buren. Meer zon.
Geen punt. Na enige uitleg vonden zij (de buren) het ook prachtig en voelen zich bij het bijenleven betrokken.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: drinkwater

Bericht door Bart de Coo » ma 30 apr 2007, 22:56

Niet te dicht bij de kasten a.u.b., anders ontlasten de bijen zich in het water en dan wordt de kroeg een besmettingshaard voor nosema.

Bart

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: drinkwater

Bericht door Lammert van Beek » ma 30 apr 2007, 23:38

Bart de Coo schreef:
Niet te dicht bij de kasten a.u.b., anders ontlasten de bijen zich in het water en dan wordt de kroeg een besmettingshaard voor nosema.Bart
Is dit een idee, of heb je daar bewijzen voor?
Lammert

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: drinkwater

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 01 mei 2007, 11:20

Nee dit is geen idee. Bovendien vallen er dode bijen in zo dicht bij de kast; ontbinden en het water wordt een vieze stinkende massa.

jp

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: drinkwater

Bericht door Lammert van Beek » di 01 mei 2007, 16:18

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Nee dit is geen idee. Bovendien vallen er dode bijen in zo dicht bij de kast; ontbinden en het water wordt een vieze stinkende massa.jp
Beste JP,
Je hebt me nog niet overtuigd. Voor mij blijft het een hypothetisch verhaal, totdat is aangetoond dat er Nosemasporen in vijverwater in de nabijheid van bijenvolken zijn gevonden in een concentratie die ziekteverwekkend is voor de drinkende bijen. Zoals je weet, mag de Nosema besmettingsgraad in een bijenvolk behoorlijk hoog zijn, voordat dat volk daar last van krijgt.
Ik kan wel met je mee voelen als je zegt dat het beter is om geen vijver aan te leggen direct in de af- en aanvliegroute, op minder dan enkele meters van de kast. Maar als je een vijver of drinkplaats voor bijen buiten de aanvliegroute aanlegt, ook al is dat op korte afstand tot de bijenkast(en), dan zal het aantal dode bijen dat daarin valt, bijna verwaarloosbaar klein zijn, in elk geval zo klein dat de kans op besmetting van het water met Nosema of andere ziektekiemen praktisch nihil is. Voordeel van een drinkplaats dicht bij je eigen bijenstal is misschien ook, dat daar minder vreemde bijen op af komen. Als je dan ook nog zorgt dat de dode bijen regelmatig uit het water worden verwijderd, dan loop je volgens mij weinig risico.

Als ik mijn bijen op de heide heb staan, zorg ik daar ook voor een drinkplaats in de vorm van een grote kunststof bak waar ca. 20 liter water in kan. Deze bak met water staat op een afstand van ca. 10 meter van mijn bijenkasten. Ik steek een flinke bos heide in het water waaraan de bijen zich kunnen vasthouden tijdens het drinken en zodoende minder kans maken om te verdrinken. Per week vind ik hooguit één à twee dode bijen in die waterbak.
Lammert

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: drinkwater

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 01 mei 2007, 17:05

Nee akkoord, ik was even lang het woordje nosema heen gelezen.

Verder zou ik niet een drinkwater bak aanleggen op de heide puur omdat het niet nodig is. Mijn ervaring is dat de bijen altijd water vinden. Eenmaal heb ik bijen waargenomen die zaten in 'waternood'. Dat was op een australische eiland in de indische oceaan. Daar haalden de bijen water uit een openbaar toilet.

jp

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: drinkwater

Bericht door arjan_vanderveen » wo 02 mei 2007, 08:17

Ik heb een grote vijver met een zonnig moerasdeel in mijn tuin aangelegd. De meeste bijen halen water in dat moeras. Soms kiezen ze echter voor een bloempot die net water gehad heeft of voor een vochtig stukje mos elders in de tuin.

Groet, Arjan

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: drinkwater

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 02 mei 2007, 20:44

De vijver ligt hier op een meter of 5 naast de bijenhal. Dus niet in de vliegroute. De oevers bieden de nodige houvast voor de bijen. Enkele turfblokken (zuur) of een houten plank op het water zijn oog gegeerde plaatsen. Nog nooit stelde ik grote bijensterfte vast.

De kans is groot dat ze in het voorjaar beginnen water halen aan de vijver het kortst bij de kasten. De kans dat ze dit blijven doen is reëel.

Een vijver in de tuin is steeds een meerwaarde.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: drinkwater

Bericht door Lammert van Beek » do 03 mei 2007, 13:59

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Verder zou ik niet een drinkwater bak aanleggen op de heide puur omdat het niet nodig is. Mijn ervaring is dat de bijen altijd water vinden.jp
Beste JP,
Het zal inderdaad zo zijn dat bijen altijd water vinden, ook op de heide, als er tenminste een ven of waterpoel in de omgeving is. Maar je kan ze ook helpen om het dichterbij de kast te vinden. Het feit dat ik steeds bijen waarneem bij mijn eigen aangelegde drinkplaats bij mijn bijenvolken op de heide, illustreert volgens mij, dat ik mijn bijenvolken hiermee een dienst bewijs.
Het Werkboek Bijen Houden (vijfde druk, 1996)van Jan Speelziek vermeldt op pag. 85: '

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 134 gasten