Maken van kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Curacao
Berichten:28
Lid geworden op:vr 08 okt 2004, 21:53
Locatie:Netherlands Antilles
Contacteer:
Maken van kunstraat

Bericht door Curacao » za 05 mei 2007, 05:12

Hallo allemaal,

Ben druk bezig met het maken van kunst raten maar vind dat na het insmelten van het was het niet zo flexibel is als die wat je koopt.

Heeft iemand mischien een idee van wat men in de gesmolten was moet doen dat die raten flexibel worden ?
Hoe ik het nu doe gaan de kunstraten snel stuk......ik dacht mischien een beetje propolis doorheen ????

Bij voorbaat dank,

David.

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Maken van kunstraat

Bericht door jaap » za 05 mei 2007, 08:22

Ik denk dat de was een beetje te dik en te koud is.gr jaap jager

jager

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Maken van kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 05 mei 2007, 14:31

Ook ik heb ooit met Hans van der Post kunstraat gemaakt. Een leuk werkje. Op zich zijn je eigen gemaakte kunstraten van prima kwaliteit. Je moet alleen veel voorzichtiger zijn bij het verwerken van je raat. Dat houdt in de raat opslaan in een kast en er niet weer aankomen. Wanneer je het in gaat smelten, eerst verwarmen zodat het weer wat flexibel wordt en eigenlijk meteen het volk inhangen. Dat is de enige manier.

jp

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Maken van kunstraat

Bericht door Dirk Blanken » za 05 mei 2007, 19:22

Als je gegoten kunstraat zelf hebt gemaakt dan zijn ze zeer bros, als je ze dan moet aanpassen aan het raam kan je dat koud snijden maar je moet de kunstraat aan het eind van de snede eerst over een 1 a 2 cm indrukken i.p.v. insnijden anders breekt er een stuk kunstraat onderaan het mes af.
Ev. indrukken per 1/2 cm.
Een dikke stalen lineaal gebruiken en snijden met weinig druk.
Ik snij altijd 4 of 5 gegoten kunstraat in een keer maar door weinig druk te gebruiken hou je verband.
Dirk

dertiende

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Maken van kunstraat

Bericht door LWPisa » ma 07 mei 2007, 08:43

Heren,

Waarom zou huisgemaakte gegoten raat brosser zijn dan die van zeg het bijenhuis? Zijn er verschillen in het procede?

L.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Maken van kunstraat

Bericht door Hans van der Post. » ma 07 mei 2007, 10:46

Gegoten kunstraat is altijd brosser. In welke mate de temperatuur van de vloeibare was - en/of de snelheid van afkoeling van de wasplaat een rol speelt van het meer of mindere brosheid van de kunstraat weet ik niet.

Op maat snijden van de wasplaat wordt gedaan nog voordat deze is afgekoeld.
Het klusje "kunstraat maken" doe je met zijn tweeën; de een giet de was en de ander haald deze uit de pers en snijd deze met een mal op maat. Als alles goed op elkaar is afgestemd: temperatuur vloeibare was, de snelheid van afkoeling; omgevingstemperatuur, enz enz kun je in anderhalve minuut twee wasplaten maken.
Hans.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Maken van kunstraat

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 07 mei 2007, 11:47

Hans van der Post. schreef:

Op maat snijden van de wasplaat wordt gedaan nog voordat deze is afgekoeld.
Of een pers op maat gebruiken. Ben je van het snijden af.

In het verleden eens een voordracht gevolgd over wasvervalsing. Niet alle producenten "vervalsen" laat dat duidelijk zijn. Welke wel heb ik zelf niet getest. De voordrachtgever wilde (om begrijpbare reden) geen namen noemen. Onvoorstelbaar wat ze er allemaal aan toevoegen om de was zo goedkoop mogelijk te maken. Zelfs verschillende producten om toch een juist soortelijkgewicht te bekomen. Als je bepaalde gekochte was zeer langzaam laat smelten, zal je zien dat niet alles gelijktijdig zal smelten.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Maken van kunstraat

Bericht door kreydt » di 08 mei 2007, 11:18

Bijenwas uit oude raten, heeft als nadeel dat de taaiheid zeer temperatuur gevoelig is. Om dit euvel enigszin op te lossen meng je er 3 à 5 percent stearine onder. De waswafel is dan flexibelere en breekt minder vlug en de bijen bouwen er nog graag op.

Om de reacties van verbolgen "natuurlijke" imkers voor te zijn te zijn het volgende;

Iedere kast-imker maakt gebruik van waswafels en omdat niet iedereen zijn wafels zelf giet, zijn de meesten gedoemd om de wafels aan te kopen bij een al dan niet betrouwbare firma. Daar de wasproductie in Europa de vraag niet kan dekken wordt de aangeboden was, aangekocht op de wereldmarkt. De kwaliteitseisen aan die was zijn van die aard, dat ze een max. toevoeging van 20% koolwaterstoffen (parafinnen e.d.) toelaten, zich beroepend op de MERCK INDEX ( die tussen haakjes, maar 16% toelaat )

Ga er dus maar van uit dat elke waswafel die je koopt, een percentage parafinne bevat. Hoeveel??? Dat is afhankelijk van de prijs en de betrouwbaarheid van de producent.
Of de bijen er graag op bouwen kan je alleen vaststellen met een vergelijkende test: tegelijker tijd twee waswafels, van verschillende oorsprong, in de kast aanbieden en kijken welke het eerst uitgebouwd is.

Om het juiste percentage bijvoegingen te weten te komen is er alleen de omslachtige WSCT (Wax saponification cloud test) beschreven in " Root's ABC and XYZ of beeculture".
Voor de gewone imker is er de gemakkelijke "benzine" test om een idee te krijgen van de bijmengingen.
Los een afgewoge hoeveelheid te onderzoeke was op in een ruime hoeveelheid benzine. Een tijdje goed schudden. De benzine in een kopje gieten en laten vervluchtigen. Het residu dat in het kopje achterblijft is redelijk zuivere was. ( Was lost op in benzine en de parafinnen niet )











kg

Curacao
Berichten:28
Lid geworden op:vr 08 okt 2004, 21:53
Locatie:Netherlands Antilles
Contacteer:

Re: Maken van kunstraat

Bericht door Curacao » wo 16 mei 2007, 03:17

Bedankt allemaal voor de goede informatie.

David[:)]

Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Maken van kunstraat

Bericht door Gosse » zo 20 mei 2007, 19:50

Je moet zorgen dat de was niet te warm wordt als je het smelt hierdoor word het lichter van kleur en brosser.
Ik maak al een paar jaar kunstraat maar het is bij mij net zo mooi als gekocht raat.
Voor meer vragen kun je Minne Bonnema eens een mailtje sturen (zit ook bij het imkerforum) die weet precies hoe je de mooiste kunstraat moet maken.
Of kijk op http://www.ekobijkers.nl

Groet Aerjen[8D]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 163 gasten