Oude raat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Oude raat

Bericht door ainanc »

Ik heb ramen waar oud raat inzit, dus beschimmeld of te oud. Dit moet eruit. Weten jullie hoe ik dit het beste kan doen?


Abdurr Inanc
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oude raat

Bericht door buckfast_beekeeper »

Zonne-, stoomwassmelter. Uitsnijden en zo aanbieden bij een verwerker. Voor ruwe raat wordt echter geen hoge prijs gegeven. Uitsnijden en dan uitsmelten. Er zijn wel wat mogelijkheden.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Oude raat

Bericht door LWPisa »

Uitsnijden en in een pan met water smelten als je maar een kleine partij hebt. Pletten en met krantepapier of zoiets fakkels van maken.

L.
Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oude raat

Bericht door Peter Bal »

ainanc schreef:
Ik heb ramen waar oud raat inzit, dus beschimmeld of te oud. Dit moet eruit. Weten jullie hoe ik dit het beste kan doen?


Abdurr Inanc
Hallo Abdurr,
De hele ramen in een zonnewassmelter is zeker een goede optie. Heb je er nog geen? Dan is er een bouwtekening beschikbaar op http://www.bijenhouden.nl/pagina/tekeningen.asp
Al je dat te lang duurt kun je ook gewoon alle oude raat eruit snijden met een mes. Je moet dan wel de ramen opnieuw bedraden. De uitgesneden raat in vuilniszakken opslaan anders heeft de wasmot hem al opgeruimd voor je het zelf kunt.
Wellicht kun je voorlopig bij een collega imker van de smelter gebruik maken?

Peter
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oude raat

Bericht door Els Kleijnendorst »

.....alle oude raat eruit snijden met een mes. Je moet dan wel de ramen opnieuw bedraden.....

De raat tussen de draden met de hand uitduwen gaat ook prima en je hoeft niet opnieuw te bedraden :D. De draden moeten daarna wel even opnieuw opgespannen worden. Dat gaat prima met een draadspanner (bij het Bijenhuis te koop).

Heel oude en/of beschimmelde raat kan je beter gelijk met de vuilnisman meegeven. De opbrengst en kwaliteit van de daaruit verkregen was staat in geen verhouding tot het werk dat je eraan hebt.

Els
Roeland
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oude raat

Bericht door Roeland »

Is het misschien geen idee om het oude raat te verwijderen op dezelfde manier hoe je het erin smelt, dus gewoon het raat door de draden laten smelten:D
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oude raat

Bericht door Dirk Blanken »

Roeland, met een trafo lukt je dat niet met hele oude raten teveel materiaal wat niet smelt, in een stoomwassmelter met voldoende vermogen gaat het prima na ongeveer een 20 minuten sla ik de rest af op de rand van een grote stevige kartonnen doos en de ramen zijn practisch schoon en ontsmet tegen de meeste ziektekiemen.
Wel handschoenen gebruiken, ik gebruik zware leren handschoenen die lassers gebruiken.
Ik weet niet zeker of het ook ontsmet tegen AVB(Amerikaans Vuilbroed) want die sporen kunnen heel wat verdragen.
Dirk

dertiende
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Oude raat

Bericht door jjmvaningen »

Hobby's kosten geld.
Ik snij de oude raad eruit, verwijder de oude draad (en de spiekers en de oogjes).
Sinds de EVB (2006) ben ik genezen van het bewaren van oude, gebruikte raten. Bijen zwermen niet voor niets.
De oude raadrestanten zelf smelten, verbranden of verzamelen voor inruil bijenhuis.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 145 gasten