omslaan van kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: omslaan van kunstraat

Bericht door jack » ma 04 jun 2007, 18:09

Even plagen: daar heb ik met mijn kunststof ramen geen last van.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door hans hoogendoorn » ma 04 jun 2007, 20:02

Haho : De onder en bovenlat kan je makkelijker schoonschrapen omdat de beitel niet op draad en oogjes stuit.
---------------------------------------------------------------------
Theo : Ik vind dat niet bepaald een probleem. Bij de meeste ramen is er boven en onder een groefje gezaagd waar de draad in verzonken ligt. Doordat ik de meeste ramen uitsmelt in een zonnewassmelter is het vervangen van draad eerder zeldzaam zodat deze draad steeds verzonken blijft.


Interessant Theo.
Hier in "Olland ben ik nog nooit raampjes met groefje boven en onder aan de buitenzijde tegengekomen.
Eigen maaksel of worden bij jullie een ander model simplex°raampjes gebruikt [?] en misschien zelfs dikker !

In duitsland heb ik ze wel gezien met groefje onder en boven aan de binnenzijde. Hierin valt het kunstraat voor een steviger hechting zeggen ze.

Niet verwarren overigens met de zaagsnee (door en door) in de bovenlat.
Inderdaad bedoeld om omklappen te voorkomen, de raat zit van boven ingeklemd.
Daar heb ik nog diverse ramen van, maar die gebruik ik liever niet meer.
Die zaagsnee kun je openhouden. Zonder werkt sneller bij het insmelten.

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door hbeugeling » ma 04 jun 2007, 21:11

Ik kan me voorstellen dat het bijenhuis hier even aandacht aan moet schenken. Wanneer het zo is dat er meer kunstraat omklapt is dat hinderlijk omdat het "bijonvriendelijk"is wanneer je de ramen er uit haalt voor onderzoek, het is zeker ook niet praktisch bij het slingeren. Wanneer Hans schrijft dat het voorkomen kan worden door de bovenste draad wat hoger te plaatsen lijkt de boodschap aan het Bijenhuis duidelijk.
Ik neem aan dat de mensen van het bijenhuis ook het forum regelmatig bekijken, of moet hier in die richting nog actie ondernomen worden?

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 04 jun 2007, 22:14

hans hoogendoorn schreef:

Interessant Theo.
Hier in "Olland ben ik nog nooit raampjes met groefje boven en onder aan de buitenzijde tegengekomen.
Eigen maaksel of worden bij jullie een ander model simplex°raampjes gebruikt [?] en misschien zelfs dikker !
Worden hier ook zo in de handel aangeboden. Is trouwens in zelfmaak ook niet veel werk. Voor je de latjes op lengte zaagt, even in de lengte over de tafelzaag, 1mm in het midden van het latje zagen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 04 jun 2007, 23:41

Ik neem aan dat de mensen van het bijenhuis ook het forum regelmatig bekijken, of moet hier in die richting nog actie ondernomen worden?

Is vanmiddag al gebeurd, want ook ik had last van die omklappende vellen gewalste kunstraat terwijl in andere volken de zelfgemaakte kunstraat prima bleef.

Els

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door Astrid Schoots » di 05 jun 2007, 14:53


draden horizontaal of verticaal - probleem van omklappende raat - hoeveelheid draden - doorbuigen - zaagsnede - oogjes - draadspanner - gewalst of gegoten enz.enz
Het is weer een boeiende uitwisseling van verschillende ervaringen.
Ik heb onlangs geprobeerd om een en ander op een rijtje te zetten: het resultaat daarvan staat in het februarinummer van Bijenhouden op blz 17. Misschien heeft iemand er iets aan.
Astrid

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door Oude Essink » di 05 jun 2007, 16:22

Vroeger had het Bijenhuis 2 soorten in de handel: één met zaagsnede; de bijbehorende vellen kunstraat waren derhalve iets langer; één zonder zaagsnede.
De raampjes met zaagsnede hadden horizontaal gespannen draden; vanwege de zaagsnede was omklappen toch al uitgesloten; de raampjes zonder draadsnede hadden vertikaal gespannen draden; ik zelf bracht vervolgens in de twee bovenhoeken nog een extra draadje aan.
Overigens is gegoten kunstraat weker dan gewalst en krult bij oplopende temperatuur snel om ( bijzonder hinderlijk omdat de bijenafstand dan niet meer werkt); daartegenover staat, dat gewalst sneller afbrokkelt, zolang de imker er minder ervaring mee heeft.
In de imkersmond geven de bijen de voorkeur aan gewalst! [?] !
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door Tieme » di 05 jun 2007, 16:30

Hallo Hennie,

Net andersom: gewalst krult om, gegoten brokkelt en de bijen bouwen gegoten sneller uit.

Tieme

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door Oude Essink » wo 06 jun 2007, 12:57

Hallo Tieme,

Binnenkort vier ik het zilveren jubileum van deze eeuwige verwarring;
dank voor de correctie en tot de volgende keer; geef de moed niet op! [:I]
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten