vraagje over invoeren.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

vraagje over invoeren.

Bericht door heynske »

Hey,

klein vraagje:

Volgende week ga ik koninginnen krijgen van een collega-imker 2straten verder van me.Nu ik wil van 1 koningin een nieuw volkje maken en van de ander invoeren op een agressieve kast die ik terug kalm wil krijgen.Vandaag dacht ik de koningin op te zoeken en er puree van te maken maar nu ik vind ze niet.kan het een probleem geven dat ik de koningin er laat opzitten en via de kranten methode gewoon de jonge moer er invoer en dan die laten vechten en dan de jonge moer er over blijft of is deze te risicovol.jonge moer komt er dan op in een ewk.

alvast hartelijk bedankt
vriendelijke groeten
Kevin
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vraagje over invoeren.

Bericht door Dirk Blanken »

Nooit doen Kevin, dat gaat gerandeerd verkeerd.
Laat de ewk staan liefst bij je collega imker i.v.m. afvliegen totdat het agressieve volk hopeloos moerloos is.
Ja hoe vind je de koningin.
Bij agressieve volken heb je de neiging om veel te roken en dan is het helemaal moeilijk om de koningin te vinden, ze kan dan overal zitten.
Normaal blijft de koningin op het raam zitten waar ze aan het leggen is waar dus eitjes aanwezig zijn, meestal is de koningin iets lichter als de bijen en zie je haar snel.
Als je echt zwarte bijen hebt dan is de koningin alleen wat betreft postuur en gedrag te herkennen.
Als er rust is moet je kijken naar open plekjes, bijen maken ruimte voor de koningin als ze loopt.
Ik zou het als volgt aanpakken.
Rook het volk via het vlieggat en wacht een paar minuten dan een extra moerrooster zetten, na 4 dagen weer roken via het vlieggat en 5 minuten wachten dan de kast open maken en proberen met een waternevel de bijen rustig te houden en alleen aan de voorkant bij de oortjes een beetje roken.
Gebruik twee vochtige handdoeken en laat steeds max. drie raten open.
De raampjes heb je al eerder allemaal los gemaakt met de handdoek erop.
Zodra je eitjes ziet weet je dat de moer in die bak zit.
Met deze bak loop je een eind weg en zet je daar op een extra bodem opvliegende bijen vliegen dan naar de oorspronkelijke plaats.
De koningin gevonden knoeren en alles weer in elkaar zetten.
Dus tijdens de operatie alles zoveel mogelijk afgedekt houden met natte handdoeken.
Maak er 5 nat dan heb je altijd genoeg.
Na 9 dagen breken waarbij je alle raten afslaat zodat je alle hoekjes en gaatjes kan bekijken.
De bovenbak zet je eerst weg eerst de onderbak bekijken, ruimte maken d.w.z. 2 raten wegzetten( niet vergeten die vlak voor het bekijken ook af te slaan en goed te bekijken)en weer de handdoeken gebruiken, de bovenbak er weer op en die bekijken weer ruimte maken voor het afslaan etc.
Na een uur of drie/vier voelt het volk zich hopeloos moerloos en dan kan je de ewk erop zetten b.v. boven een uitlaatbord.
Rook de bijen goed terug/uitlaatbord erop en op het ronde gat de ewk
Als het een hekseketel is zou ik op het ronde gat van het uitlaatbord eerst gaas leggen en pas de volgende dag dat weghalen dan heeft alles dezelfde geur en ben je zeker van succes.
De koningin moet naar het volk maar zal de neiging hebben om in de ewk te blijven dus niet de volgende dag gaan kijken maar na een dag of drie, in de ewk kijken.
Succes.
Dirk



dertiende
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: vraagje over invoeren.

Bericht door de vos roger »

Kevin dit is een methode die ik van een bevriend imker kreeg en zeker het proberen waard is.Dirk zijn methode is in grote lijnen ongeveer hetzelfde.

Invoeren van bevruchte koninginnen.

Dit is een heikel onderwerp en ook ik heb diverse koninginnen verloren, omdat de volken die ik wilde voorzien van een nieuwe koningin er andere gedachten op nahielden. Ik heb er aardig mee geworsteld en ben toch door ervaring wat wijzer geworden.
Vaak heb ik op diverse bijeenkomsten gevraagd, of men uit de doeken wilde doen hoe men het beste te werk kan gaan. Je komt allerlei methoden tegen, die met vuur worden verdedigd, maar niet de oorzaak van het probleem blootleggen.

Er zijn een paar vuistregels te onderscheiden of voorwaarden, voor b.v. een verschillend ras van koningin en volk waar de nieuwe koningin op moet worden ingevoerd.
A) Haal de oude koningin van het volk.
B) Voer daarna nooit zomaar een koningin in, ook niet van hetzelfde ras.
1) Zorg dat er geen open broed meer in het volk is. (± 9 dagen na het laatste eitje)
2) Maar zorg ook dat er steeds doppen gebroken worden.
C) De samenstelling van een volk is ook belangrijk.
Hiermee bedoel ik dat de aanwezigheid van oude werksters funest kan zijn.
Je hebt maar één zodanige oude tante nodig om je koningin af te laten steken als die
oude tante vindt dat ze niet thuis hoort in haar volk.
Jonge bijen hebben die neiging bijna niet.
Dus laat de kast afvliegen en zet de kast een meter af wat verder op en doe dat zonder
te stoten en heel voorzichtig, want als je te wild doet merken ze het en vliegen er toch
enkele nog oude bijen terug op de verplaatste kast. Bij slecht weer duurt het afvliegen
langer. Je zult zien dat er na drie dagen bijna geen werkster meer uitvliegt, dat is het
moment dat er alleen nog jonge bijen in het volk zitten.
D) Dan komt het invoeren van de nieuwe koningin aan bod.
Dat moet in een invoerkooitje gebeuren. Doe er flink suikerdeeg in, zodat het lang
duurt voordat de bijen de koningin hebben bereikt. Dan heeft ze de nestgeur
aangenomen en omdat er geen eitjes in het volk zijn zal ze van de werksters eitjes
moeten gaan leggen.

Dit moment is cruciaal, want zo gauw als er weer open broed is komt het risico van
afsteken weer en aanzetten van doppen. Een kast met alleen jonge bijen gaat niet
zwermen, dus dit is alleen omdat ze een andere koningin willen. Als men nu elke 5 dagen doppen breekt verwatert die neiging en na drie weken zal de koningin alleen eigen bijen hebben. Het kijken in een dergelijk volk is ook vol risico's (inballen), maar dit is minder erg als bij een onbevruchte koningin en jonge bijen ballen niet zo snel in.
Dit kan iets langer duren bij slecht weer want dan slijten de inmiddels oud geworden werksters niet. Een bij bewijst dat je van werken slijt.

E) Een goede methode is om op een kleiner volkje de koningin in te voeren.
Hoe kleiner het volkje hoe eerder de koningin wordt aangenomen, maar met dezelfde
voorwaarden als bij B en C aangegeven. Dus maak een aflegger en zorg dat er alleen jonge bijen in zitten, maar ook voldoende bijen (2 raampjes bezet). Invoeren met een invoerkooitje.
Het volkje moet opgefokt worden tot een 6-ramer en kan dan als die sterk genoeg is verenigd worden met een ander volk, wat weer moet voldoen aan de voorwaarden B en C.
Maar men kan het ook aanhouden en blijven drijfvoeren tot het een groot volk is.


De weersgesteldheid speelt ook een rol. Dan zijn alle oude werksters soms thuis en heb je de poppen aan het dansen.
En ook sterke dracht geeft wel eens moeilijkheden, want dan staan de gedachten van de oude werksters niet naar nieuwe koninginnen omwisselen en hebben ze liever lege celletjes om de gewonnen nectar in op te slaan.
Dan is ook het jaargetijde nog van invloed. Het invoeren gaat het beste in het vroege voorjaar en in het late najaar (september als de darren er niet meer zijn).
Het gaat het slechtste in de maanden juli en augustus, dan is punt E te prefereren.

Ik neem wel eens meer risico's (bij gelijk ras), maar heb dat ook vaak moeten bezuren (ook bij dure koninginnen). Geloof me, dat de meest ervaren koninginnetelers daar soms ook nog problemen mee ontmoeten, dat heb ik uit hun eigen mond gehoord.

Er zijn methodes die beweren dat je een nieuwe bevruchte jonge koningin op een productievolk kan invoeren en dat de nieuwe na verwijderen van de oude ingevoerd wordt. Ook dat heb ik vaak gedaan want het is aantrekkelijk, het volk gaat dan, als het lukt, gewoon door met de jonge koningin. Maar ik heb ook wel gehad dat het niet lukte.
Dit moet dan in elk geval met gelijk ras. Men doet de oude koningin in een invoerkooitje waar ze niet uit bevrijd kan worden en legt haar boven in de kast op de raat. De nieuwe koningin doet men ook in een invoerkooitje waar ze niet uit bevrijd kan worden en legt haar ook op de raat boven in kast. Dit laat men zo 24 uur liggen en haalt dan de oude koningin weg en laat de nieuwe koningin via suikerdeeg bevrijden.
Verfijnder is dan nog dat men de koninginnen van kooitje verwisseld, dus de ene in het kooitje van de ander en nog 24 uur wachten, voordat men de oude koningin weghaalt.

Maar er zijn nog veel andere methodes, die bijna allemaal op hetzelfde neerkomen.
Verschillende types invoerkooitjes.
Soms in plaats van suikerdeeg poedersuikerdeeg vermengd met honing of krantenpapier gedrenkt in honing.
Het invoerkooitje tussen ramen open broed hangen (niet mijn methode, dat geeft te veel risico).



roger
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: vraagje over invoeren.

Bericht door heynske »

Hey Dirk en Roger,

hartelijk bedankt voor de info en dit ga ik morge zeker uitproberen en dan maar 2 broeken over elkaar aandoen[:(].ze steken gewoon door men jeansbroek.

groeten
Kevin
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: vraagje over invoeren.

Bericht door de vos roger »

Kevin,met een waterspuitje(verstuiver)kun je ze goed kalmeren.[;)]

roger
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vraagje over invoeren.

Bericht door Dirk Blanken »

Roger, als in een volk alles normaal is , geen agressie, dan durf ik het direct omwisselen wel aan.
Ik maak kunstdoppen op een nat houtje 3 of 4 x dopen in vloeibare was er af schuiven en een gaatje van 2 mm onderin prikken.
Lengte ongeveer 4 a 5 cm.
De diameter van het houtje moet max 8 a 9 mm zijn zodat de koningin zich niet kan omkeren.
Je laat de leggende koningin ( legt al meer dan een maand) in de dop lopen en knijpt de dop dicht vastzetten met een punaise tussen de ramen.
De oude koningin is er al uit ev in een 3 ramer voor reserve.
Goede ervaringen bij mij tot nog toe wordt na een paar uur het leggen met de nieuwe koningin hervat alsof er niets veranderd is.
Waarschijnlijk duurt het een paar uur voordat de koningin bevrijdt is en kan via het gaatje gevoerd worden.
Bij een invoerkooitje kunnen de poten van de koningin beschadigd worden alleen al doordat de bijen de koningin in het volk proberen te trekken.
Je kan dit voorkomen door om het kooitje gedeeltelijk een stukje krantenpapier te wikkelen en vast te zetten, dan kan de koningin zich terug trekken als ze dit wil.
Dirk

dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans van der Post. en 139 gasten