koningin ingevoerd.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

koningin ingevoerd.

Bericht door heynske »

Hey,
zo'n 2 weken geleden heb ik een koningin ingevoerd nu ben ik vandaag gaan kijken 3 ramen vol met gesloten broed maar ik vond ook nog doppen nu ik denk dat dit komt doordat er in de kast nog zo'n 4 ramen half zijn uitgebouwd en dat ze dan met ruimtegebrek zitten.kan ik juist zitten of hebben ze gewoon de koningin alsof aanvaard en deze even laten leggen en dan afgemaakt om terug een nieuwe koningin aan te maken.Ik weet het domme theorie maar het kan toch.

alvast bedankt
groeten
Kevin
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: koningin ingevoerd.

Bericht door de vos roger »

Kevin,wat je aanhaalt zou kunnen dat ze de koningin willen vervangen .Het kan ook een andere oorzaak hebben.Heb je ook gekeken of er nog open broed en eitjes aanwezig waren of was het alleen maar gesloten broed?

roger
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koningin ingevoerd.

Bericht door Dirk Blanken »

Kevin, heb je de koningin nog gezien?
Zijn de doppen redcellen of zwermcellen?
Redcellen zijn makkelijk te herkennen omdat ze aan de rand van het broednest zitten en opgezet zijn op het normale broednest.
Zwermcellen hangen duidelijk apart.
Als het redcellen zijn en de koningin loopt nog rond dan kan de koningin niet meer leggen en hebben ze de cellen aangezet op misschien wel driedaagse larven.
Als het zwermcellen zijn en de moer loopt nog rond is het een stille moerswisseling en dan zou ik er niets aan doen.
Deze doppen zijn vaak van hoge kwaliteit.
Meestal zijn het er dan maar een paar, gemiddeld drie
Dirk

dertiende
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: koningin ingevoerd.

Bericht door Hans van der Post. »

Nog een overweging wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Koninginnen invoeren bij een ander soort bijen en/of andere lijnen zal vaak na een dag of tien "vervanging" cellen opleveren.
Loopt de nieuwe moer er nog in dan onverwijld doppenbreken!
Vaak zul je dit nog een tweede keer moeten doen totdat van de nieuwe moer eigen bijen rondlopen.
Hans.
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: koningin ingevoerd.

Bericht door heynske »

Hey,
ik denk dat hans gelijk heeft want ik heb de koningin gezien en er lagen eitjes in en nog niet een klein beetje en het is toch zo rond de 2 weken van invoerdatum al af dus en het waren er zeker 20 ofzo en allemaal zwermcellen.
J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: koningin ingevoerd.

Bericht door J.L.Trip »

Het kan zijn dat Hans gelijk heeft. Het laten afvliegen na het doppen uitbreken, kan helpen het aanzetten van de volgende serie doppen te voorkomen. Immers de bijen die de koningin niet willen, zijn de oude bijen en die vliegen af naar het buurvolk.
Zodra de bijen van de nieuwe koningin in de meerderheid zijn is het klaar.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koningin ingevoerd.

Bericht door Dirk Blanken »

Kevin, heeft de koningin eigelijk wel die drie ramen met gesloten broed zelf gelegd als ik hoor dat er veel eitjes in een cel zitten wel 20 of zo.
Ik maak wel eens mee dat een koningin een paar eitjes in 1 cel legt maaar 20 dat geloof ik niet, dat zijn eierleggende werksters die de overhand hebben en de koningin kan niet goed leggen en wordt als een van hun beschouwd.
Ik zou de koningin in een klein kastje zetten met heel jonge bijen en kijken wat daaruit voort komt.
Dirk

dertiende
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: koningin ingevoerd.

Bericht door heynske »

Hey Dirk,

De koningin legt goed,1 eitje per cel maar die 20 was van het aantal zwermcellen in de kast:D

groeten
Kevin
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 134 gasten