Wespen en bewaren uitgebouwde raten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Geert
Berichten:27
Lid geworden op:wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie:Belgie
Contacteer:
Wespen en bewaren uitgebouwde raten

Bericht door Geert » zo 22 jul 2007, 09:46

Dag allen,

Ik heb eigenlijk twee vraagjes:

1- Ik heb een klein opstartend volkje, nu op acht ramen, dat volop groeit, maar dat ik af en toe bijvoer met voederdeeg. De bijen 'morsen' evident wat van dit deeg op de bodem van de kast en dat valt door de bodem op de varroaplank en ... dat trekt massaal wespen aan die blijkbaar al op zoetigheden afkomen. Tot nu toe bleven de wespen steeds onder de kast, maar ik zag dat ze nu ook neiging hebben om te proberen de kast binnen te raken. Ze worden wel telkens door de bijen de deur gewezen met succes - tot nu toe. Kan dit kwaad en wat is hieraan te doen?

2- Ik heb intussen alle honingzolders van mijn kasten gehaald, maar zit nu met de vraag: waar bewaar ik de lege, maar wel mooi uitgebouwde raten het best? Kan dit bijvoorbeeld in een lege, maar volledig afgesloten romp in de bijenhal of bewaar ik die beter bijvoorbeeld in de garage in een afgesloten romp?

Groeten, Geert

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wespen en bewaren uitgebouwde raten

Bericht door Dirk Blanken » zo 22 jul 2007, 15:29

Geert, leg een heel pak apifonda op de gaasbodem en maak er aan de bovenkant een klein gat in, zodat er geen zoetigheid uit het pak kan ontsnappen,
Overigens bijen morsen niet met suikerdeeg, waarschijnlijk leg je halve pakken op de gaasbodem, dat gaat lekken dus jij bent de morser.
Ik leg altijd bij zulke volken hele pakken en nooit geen problemen gehad.
Tegen wespen kan je een wijn of bierfles met dun suiker/honingwater met een beetje bier voor 1/3 gevuld neerzetten.
De wespen kunnen er via de hals in maar komen er niet meer uit en verzuipen dus, maar dit alleen doen als er werkelijk overlast is want het zijn nuttige insecten maar als de wespennesten op z'n eindlopen in augustus maakt het niet zoveel uit.
In de zomer is wespenoverlast zelden.
De wespenlarven worden gevoerd met insectenbrei en scheiden zoetstoffen af die de volwassen wespen opnemen, pas als de wespennesten op hun eind lopen zijn er te weinig larven om aan de suikerbehoefte te voldoen en zoeken ze andere bronnen.
Maar ik heb ook wel eens in lente en de zomer wespen op bloemen zien vliegen.
Als de pruimen vallen vliegen ze er uitbundig op.
Ik vind het prachtige insecten.
Je raten moet je behandelen met azijnzuur anders komt er toch op den duur wasmot in, de eitjes zijn vaak al aanwezig.
Als je dat 2 keer doet met een tussenpoos van een paar weken blijven ze er meestal schoon van.
Ik zet ze dan binnen in een door CV verwarmde ruimte zodat ze droog blijven want anders trekken ze door de suikers die er nog inzitten vocht aan en kunnen ze gaan schimmelen.
Dirk

dertiende

Geert
Berichten:27
Lid geworden op:wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wespen en bewaren uitgebouwde raten

Bericht door Geert » di 24 jul 2007, 19:44

OK, bedankt voor de tips. Ik legde inderdaad stukjes telkens op de raten langs de bovenkant. Dat doe ik nu niet meer en er zijn nog wel wespen, maar al veel minder want op die manier mors ik niet meer.

Overigens hou ik wel van wespen en stel ik vast dat ze bij de eerste poging om een kast binnen te raken, direct verjaagd worden, dus ik ben er wel vrij gerust in dat ze geen kwaad kunnen. Ik zag nog geen enkele keer dat een wesp een levende bij te lijf ging, maar wel al dat de wespen alle dode bijen komen opruimen die voor de kast liggen, dus dat is ook weer mooi meegenomen [:p]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten