Heidehoning, wat zijn de prijzen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
Heidehoning, wat zijn de prijzen?

Bericht door labrador » vr 31 aug 2007, 22:01

Welke prijs rekenen we dit jaar voor een potje(450 gram)heidehoning?
en wat voor raathoning (per Kg)?

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Heidehoning, wat zijn de prijzen?

Bericht door jjmvaningen » za 01 sep 2007, 10:17

Dat verschilt per imker (gelukkig, anders kregen we de kartelwaakhond over ons heen). Als ik oogst heb reken ik nog steeds 2,50 euro en gaan ze vlot weg naar de echte liefhebbers in de buurt (zelf vind ik de heide veel, veel te sterk).
Natuurlijk zijn er ook imkers die meer vragen en met hele, goed onderbouwde, verhalen komen over de kostprijs e.d., of over marktverzieking.
Groet, Jacques

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning, wat zijn de prijzen?

Bericht door Dirk Blanken » za 01 sep 2007, 17:30

Jacques, je kan het toch ook weggeven!
Dirk

dertiende

ToontjeV
Berichten:43
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning, wat zijn de prijzen?

Bericht door ToontjeV » za 01 sep 2007, 17:33

Wie goed doet, goed ontmoet.
Wie het onderste uit de kan wil enz.
Over de prijzen hebbenwe het pas nog gehad, je moet ook een keer tevreden zijn ( of niet)

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning, wat zijn de prijzen?

Bericht door Dirk Blanken » za 01 sep 2007, 17:52

'K vergat te antwoorden op de oorspronkelijke vraag.
Ik heb altijd 6 euro gevraagd en nooit problemen gehad met de afzet.
Dan moet de heidehoning wel voldoende ingedikt zijn en niet na een 1/2 jaar beginnen te gisten, d.w.z. onverzegelde honing absoluut apart slingeren en dat is dan voor eige gebruik.
Deze waterrijke heidehoning kan je het beste in de diepvries bewaren dan blijft het ook lang goed.
Ook de honing van verzegelde raten moet je controleren op het waterpercentage zeker als je honing levert aan delicatessen of biologische winkeltjes dan moet het na 1 1/2 jaar ook nog verkoopbaar zijn anders verpest je de markt pas echt.
Dirk


dertiende

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Heidehoning, wat zijn de prijzen?

Bericht door jjmvaningen » za 01 sep 2007, 18:07

Dirk Blanken schreef:
Ook de honing van verzegelde raten moet je controleren op het waterpercentage zeker als je honing levert aan delicatessen of biologische winkeltjes dan moet het na 1 1/2 jaar ook nog verkoopbaar zijn anders verpest je de markt pas echt.
Dirk dertiende
Los van het leveren aan "biologische winkel of delicatessezaken" moet je, vind ik, als imker trots kunnen zijn op je product en derhalve altijd 1e klas kwaliteit leveren.
Of je dat nu verkoopt of weggeeft (wat ook bij mij veelvuldig voorkomt), het produkt moet 100% zijn. Daar heeft Dirk volledig gelijk in.

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Heidehoning, wat zijn de prijzen?

Bericht door jaap » za 01 sep 2007, 19:09

De prijs van heide honing van 2.50 euro is veel te weinig.ik verkoop zomer honing voor 5 euro en heidehoning voor 6 euro. in de winkel staat de heide honing tussen de 7 en 9 euro p.p. als je een kolp apparaat wilt kopen dan kost die ongeveer 3000 euro. die gaat dan wel lang mee maar toch veel geld. ps die koop ik denk ik niet.

jager

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Heidehoning, wat zijn de prijzen?

Bericht door DaanL » za 01 sep 2007, 20:49

6 euro per pot, 7 a 8 euro per kilo. As je kijk dat een potje heidehoning in sommige winkels voor 9,75 word verkocht, dan is 6 euro toch een mooie prijs. \maar als jij je potten honing voor 2,50 wegdoet en het is zuivere heidehoning in mooie potten, dan koop ik alles. \raathoning is 15 euro per Kg.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning, wat zijn de prijzen?

Bericht door Piet Jager » za 01 sep 2007, 21:27

De prijzen zijn veelal gekoppeld aan het marktmechanisme van 'vraag en aanbod'. Dit jaar zal het aanbod van heidehoning de vraag er naar wel eens in ruime mate overtreffen en navenant zullen de prijzen zich in een dalende lijn gaan begeven. Wie het langst wacht, vist dan ook achter het net!

!Piet

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Heidehoning, wat zijn de prijzen?

Bericht door DaanL » zo 02 sep 2007, 00:25

Maar iedereen de prijs er gewoon op houdt is de honing overal hetzelfde waard. Nou is de hei een paar jaar minder geweest, maar de meeste zullen de bijen toch naar de hei gehad hebben, dus je rijdt steeds heen en weer voor niks, dan verdien je niks en maak je alleen verlies. Het slingeren en noem maar op is ook geen minder werk als in andere jaren. De marktwaarde van de heidehoning zal dalen, maar hij KOST hetzelfde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten