Volk met weinig wintervoer.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Volk met weinig wintervoer.

Bericht door Hans van der Post. » wo 28 nov 2007, 10:56

Ha Jaap je zult toch wel begrijpen dat tegen sinterklaas loopt? [:)] iedereen heeft dan een suikerbeest zoete mond.

Het idee van Lennart: ...,gewoon een plak apifonda erop leggen en beetje tussen proppen. Lijkt meer van deze tijd. 50 Jaar geleden was apifonda nog niet uitgevonden en moesten we het wel met "suikergoed" doen.[:)]

Op een reactie van Dirk (Borstplaat is een noodmaatregel in het voorjaar en niet eind november.
Jaap schrijft: Ik weet niet hoeveel ervaring Jij hebt, maar 40 a 50 jaar terug was dit normaal.

Toch vraag ik mij af of het 50 jaar geleden "normaal" was dat je in het vroege voorjaar een plak "gestolde" suiker op bijenvolken legde? om te voorkomen dat volken verhongerde. Was het soms om te volken tot broeden te simuleren? Kan zijn dat in het zuidwesten (Jaap) en Dirk in het noordoosten een totaal verschillende wijze van imkeren voor de ogen staan?
Jaap zou wel een uitleg willen in een nieuwe topic.

De reacties van toontjeV heb ik weggehaald zij dagen tot nog meer harde woordenstrijd uit.
Op dit forum debateren we over bijen en het houden van bijen en alles wat daar mee te maken heeft.

Hans

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Volk met weinig wintervoer.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 28 nov 2007, 22:29

Dit is de laatste reactie mijnerzijds over dit onderwerp.

Op 24 nov geeft Dirk advies om een volk (met te weinig voer ) wat al op de wintertros zit dan maar overhoop te halen .
Er is geen enkele gerenomeerde Imker die het in zijn hoofd haalt om na 24 nov de bijen van de tros af te halen, ik citeer: Goed ruimte maken in het midden vanaf de zijkanten en daar de ramen met voer inzetten.

Vervolgens schrijft hij :Alle de door borstplaat benevelde Imkers om in feb mrt hun advies te geven . Beste Dirk , dan is een volk zonder voer allang dood , en in febr/mrt kun je met een gerust hart ramen met voer omwisselen dan zijn ze van de wintertros af.
Borstplaat is weliswaar een noodmaatregel voor dec / jan. en niet zo jij sugereerd feb / mrt.
Over het te laat inwinteren had je het ook al niet bij het rechte eind. Om deze tijd te weinig voer kan betekenen , Te vroeg met te weinig suiker ingewinterd ,of geroofd , maar nooit te laat , want dan zou hij nog vol met voer zitten.
Mensen die niet willen bestrijden maar wel laat inwinteren , Als dat op mij slaat ,weet ik niet hoe jij aan die wetenschap komt. Ik ben wel tegen elke openbare discusie over de te gebruiken ,niet toegestane middelen . Dat schaad de gehele imkerij.
De opmerking van : ze gebruiken s'winters weinig voer , en halen meestal maart wel , ( of net niet ) dan kan je weer vloeibaar voeren . In maart vloeibaar voeren, als er geen stuifmeel binnenkomt, is vragen om problemen met Nozema Apis
Lenard wil apifonda tussen de ramen proppen . Apifonda is taai vloeibaar en trekt vocht aan , dus zakt na een week verder tussen de ramen en besmeurt alles kan dan het volk en koningin bevuilen en zakt zo naar de bodem.
Apifonda in de zak laten met een kleine opening , om deze tijd verliezen de bijen dan ook het contakt met het voer, om deze tijd is het van levensbelang dat de bijen contakt met hun voedsel houden.
Om al deze redenen zeg ik nogmaals ...........

Jaap van Popering.

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Volk met weinig wintervoer.

Bericht door Ria van den Berg » wo 28 nov 2007, 22:31

Dirk schreef :"Ook kan roverij een oorzaak zijn en die stille roverij komt vaker voor als je denkt."

Wij wegen in de herfst al onze volken. Toch zijn er altijd wel een paar heel licht bij het inpakken. Zo'n volk is dus uitgeroofd. Pech gehad, dat volk haalt het voorjaar niet. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou, Berry het geval kan zijn, sterkte er mee. Vooral bijen met Italiaans "bloed" zijn er berucht om. Is het kleine volk wel moergoed ?


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

berry
Berichten:81
Lid geworden op:di 27 dec 2005, 11:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volk met weinig wintervoer.

Bericht door berry » do 29 nov 2007, 14:20

Ria van den Berg schreef:
Dirk schreef :"Ook kan roverij een oorzaak zijn en die stille roverij komt vaker voor als je denkt."

Wij wegen in de herfst al onze volken. Toch zijn er altijd wel een paar heel licht bij het inpakken. Zo'n volk is dus uitgeroofd. Pech gehad, dat volk haalt het voorjaar niet. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou, Berry het geval kan zijn, sterkte er mee. Vooral bijen met Italiaans "bloed" zijn er berucht om. Is het kleine volk wel moergoed ?


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Beste Ria,

Het kleine volk is moergoed, het is niet groot en zit op 6 ramen.
Ik heb toch maar borstplaat gemaakt en boven op de ramen gelegd en ik moet zeggen dat ze het goed opnemen.
Toch voor de zekerheid 4 ramen vervangen met voerramen uit een ander volk.
Hopenlijk komt het de winter door.

Met vriendelijke groet,

Berry de Bruyn


http://www.hilverhoning.nl

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Volk met weinig wintervoer.

Bericht door LWPisa » do 29 nov 2007, 16:01

Hoi Berry,

Even totaal off topic: mooie website, jullie timmeren lekker aan de weg! Alleen...het insect voor de link naar de bijenpaginas is geen bij (zweefvlieg)...is dat zo bedoeld?

L

berry
Berichten:81
Lid geworden op:di 27 dec 2005, 11:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volk met weinig wintervoer.

Bericht door berry » do 29 nov 2007, 18:38

LWPisa schreef:
Hoi Berry,

Even totaal off topic: mooie website, jullie timmeren lekker aan de weg! Alleen...het insect voor de link naar de bijenpaginas is geen bij (zweefvlieg)...is dat zo bedoeld?

L

Dat klopt, ik moet dat nog steeds aanpassen.
Binnenkort even een beetje Photoshoppen

Berry


http://www.hilverhoning.nl

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volk met weinig wintervoer.

Bericht door Dirk Blanken » do 29 nov 2007, 19:29

Jaap,
Je wilt niet meer reageren maar je zei niets over niet meer lezen.
Ik winter mijn volken in september in en bekijk verder het gebeuren van af de buitenkant.
De volken die nog vliegen bij lage temperaturen inspecteer ik nog een keer en hou ze in de gaten i.v.m.stille roverij en als het de spuigaten uitloopt verwissel ik de volken van standplaats.
Tijdens het oxaalzuurdruppelen kijk ik verder of het nodig is om ramen om te zetten.
Ik heb geen last van verhongerde volken, wel wordt er hier en daar wat ramen uitgewisseld in maart.
Als je de volken tegen de 20 kg geeft en dat doe ik,is mijn ervaring dat er geen verhongerde volken zijn in het voorjaar door het doorbroeden.
Net zoals borstplaat een noodmaatregel is het ruimte maken vanaf de zijkanten een noodmaatregel, je zet een raam met voer op de 3e plaats binnen de tros aan beide kanten, binnen een dag zit het raam weer op de 2e plaats waar het hoort.
Natuurlijk dat doe je niet als het vriest.
De meeste imkers behandelen de volken in November/December door te druppelen met oxaalzuur, dit is ook een noodmaatregel.
Geen imker die hier zin in heeft maar het moet als je in het voorjaar volken wil hebben die met zo weinig mogelijk mijten het nieuwe seizoen in gaan.
Ook het vloeibaar voeren vroeg in het voorjaar in Maart is een nood maatregel met sjampotjes dus bijvoorbeeld een pond in de twee a drie dagen is een noodmaatregel en zodra er dracht is ermee stoppen.
Ik ben er van overtuigd dat het verzegelde ramen omwisselen veel minder neg. effect hebt als andere noodmaatregelen.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 140 gasten