Liegende bijen!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Liegende bijen!

Bericht door zoem zoem de bij » di 29 jan 2008, 06:44

Piet ,


Hoe hebt u dat ondervonden,toevallig ofzo ,kast opengedaan.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Liegende bijen!

Bericht door Tieme » di 29 jan 2008, 08:41

Beste Piet,

Heel af en toe overkomt het me wel dat ik een kast open en denk dat er een tuter rond loopt. Ik hoor dan echt getuut. Meestal bij volken die absoluut niet willen zwermen. (ik heb nooit zwermen!!!! die zijn al weg als ik kom kijken).

Ik denk dat er dan een bij klem zit, ofwel er is er een die het grappig vind om mij en haar moeder de stuipen op het lijf te jagen.

Tieme

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Liegende bijen!

Bericht door Piet Jager » di 29 jan 2008, 11:54

Hint: Sommige werksters barsten zelfs van de leugens!

!Piet

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Liegende bijen!

Bericht door zoem zoem de bij » di 29 jan 2008, 12:37

piet, piet ,piet,


u bent bezig met ons een loer te draaien

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Liegende bijen!

Bericht door Piet Jager » di 29 jan 2008, 15:58

Een loer draaien doen valkeniers!
Je zou echter heel goed kunnen zeggen, dat er bij die liegende bijen ook sprake is van een loer draaien.

!Piet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Liegende bijen!

Bericht door Oude Essink » di 29 jan 2008, 18:14

Piet,
Om te kunnen liegen heb je kennis van de waarheid nodig; dit veronderstelt bewustzijn en reflectie; welnu: bijen hebben geen bewustzijn; zij kunnen geen afstand nemen van haar situatie om die te beoordelen; zij hebben geen kennis en kunnen derhalve niet liegen. Die actie is voor de imker weggelegd!
Als jij met liegen zou bedoelen: een verkeerd beeld geven, dan ligt zulks niet aan de bijen maar aan de verkeerde interpretatie door de imker; verkeerde interpretatie = gebrek aan kennis, waardoor je de situatie verkeerd inschat; niet de bij zet de imker op het verkeerde been, maar de imker zichzelf.
hennie oes

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Liegende bijen!

Bericht door zonregeditor » di 29 jan 2008, 19:34

Ik doe een gok ( altijd leuk raadsels)

Doen ze soms een bijendans op de vliegplank waaruit blijkt dat er op korte, of lange afstand een enorme overvloedige dracht te halen is?
( die er niet is )

Dat zou toch wel liegen zijn!
Hopen dat ze er dan zelf niet intrappen...

peter

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Liegende bijen!

Bericht door Piet Jager » di 29 jan 2008, 19:59

Je hebt volkomen gelijk, Hennie. Bijen kennen ook geen woorden (logos), die inhoudelijk met een morele lading zijn gevuld, zoals bij mensen. In het dierenrijk bestaat moraal noch ethiek. Wat wij waarnemen beschrijven we met onze woorden, vanuit onze moraal en ethiek. Woorden en gedachten zijn slechts symbolen van de waarheid, zoals een foto niet de levende mens is, maar ons kan helpen de mens te herkennen.

Op het forum communiceren niet de bijen met elkaar of met de imkers, maar communiceren imkers met imkers in hun eigen gezamenlijke taal, hun eigen begrippen, moraal en ethiek over hun eigen en elkaars bevindingen, om de ander iets duidelijk te maken over het leven van onze bijen. Dat is de inter-actie tussen de imkers, welke geent is op het trillingsgetal van het bijenvolk.

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Liegende bijen!

Bericht door Piet Jager » di 29 jan 2008, 20:32

Nee, het is geen bijendans of iets dergelijks!

Hun leugens worden echter aangestuurd door het ontbreken van een bepaalde signaalfunctie, waar ze verder geen grip op hebben. Het overkomt hun! Toch dienen hun leugens een bepaald doel, maar welke? In wezen zijn ze niet verantwoordelijk voor - en zich bewust van - hun leugen. Maar ook 'verantwoordelijk' is weer zo'n menselijk begrip uit de moraal en de ethiek, welke bijen niet kennen.

!Piet

Drareg
Berichten:5
Lid geworden op:di 19 jul 2005, 11:08
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Liegende bijen!

Bericht door Drareg » di 29 jan 2008, 21:30

James L.Gould en Carol Grand Gould : De Honingbij. Hier vind je in hfdst. 4 ( De controverse over de bijendans ) onder het hoofdje LIEGENDE VERZAMELAARS een experiment beschreven waarin werksters zodanig gemanipuleerd worden ( d.m.v.een sterke lamp ) dat ze de "verkeerde" richting aangeven . Ze worden dus gedwongen te "liegen".
Bedoel je dit met "liegende bijen?"

12-24-36

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten