"Ideale" kastkleur ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Aart
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

"Ideale" kastkleur ?

Bericht door Aart »

Ik ben van mening dat veel imkers een eigen kleur kasten er op nahouden.
Al dan niet met het oog op eventuele warmte ontwikkeling en temperatuurverschillen.

Een leuk onderwerp om van gedachten uit te wisselen met andere imkers.
Ikzelf heb mijn kaste een lichte kleur geschilderd (gebroken wit), de temperatuurverschillen zullen dan niet zo groot zijn en in de zomer loopt de temperatuur niet erg hoog op voor de bijen.

Andere ideeën meningen e.d. laat het weten!

Mvg Aart van Bokkum
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: "Ideale" kastkleur ?

Bericht door Dirk Blanken »

Aart,
Kastkleur kan belangrijk zijn vooral voor enkelwandige houten kasten.
Mijn segebergers zijn licht blauw omdat ik dat een mooie kleur vind.
En het steekt mooi af tegen het oker geel van de vliegplanken.
Gebroken wit is geen mooie kleur en het wordt gauw vuil maar de functie klopt.
DE meeste kasten zijn donker groen geschilders misschien om ze niet te laten opvallen i.v.m. vandalisme of nog erger diefstal.
Bij segebergers of simplexkasten is de kleur niet zo belangrijk i.v.m. de goede isolatie.
Wat betreft diefstal merk alle onderdelen bijvoorbeeld met een soldeerbout met een eigen merk.
Dirk

dertiende
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: "Ideale" kastkleur ?

Bericht door Oude Essink »

Dag Aart,
Een ander aspect dan wat Dirk aangeeft, laat ik je aan de hand van een collage van oude Sloveense kasten zien. De kasten staan gestapeld en worden van achteren geopend. (achterbehandelingskasten)
.
.
Afbeelding
.
Het eerste doel van de kleuren is, de bijen te helpen bij haar oriëntatie; vooral bij deze gestapelde kasten is dat zeer nodig: zij moeten feilloos naar haar eigen kast gaan. Bij de kasten links onder is dat heel simpel gedaan door de vliegopeningen andere kleuren te geven.
Vervolgens kiest de imker wat hij mooi vindt; hier zijn dat fel gekleurde afbeeldingen op de frontplanken.
Tot slot dient de verf als bescherming van het hout.


Afbeelding
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: "Ideale" kastkleur ?

Bericht door heidecap »

Dirk, er is nog een heel groot voordeel van groene vliegplanken t.o.v. gele.
Veel stuifmeel heeft nl een gele kleur en dit steekt heel fraai af tegen donkergroen.
Jij hebt gele vliegplanken. Ik ook enkele, maar toch sta ik steeds weer te kijken bij de vliegplanken van mijn buurman, want deze zijn donkergroen en daar zie ik het allermooist de bijtjes met stuifmeel thuiskomen ...

Thomas
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: "Ideale" kastkleur ?

Bericht door Dirk Blanken »

Thomas,
Als ik de stuifmeelopbrengst erdoor kon veranderen had ik ook groene planken.
Geel is een aantrekkelijke kleur voor bijen en voor mij.
Het verder vervliegen als kasten wat te veel op een rijtje staan probeer ik te verminderen door hier en daar wat objecten voor de kasten neer te leggen zoals een forse tak, lege trimobeejerrycan etc.
Op een dracht zet ik ze twee aan twee onder verschillende hoeken.
Dirk

dertiende
jantje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 29 jun 2007, 21:59
Aantal volken: 4
Locatie: Bourgogne (F)
Contacteer:

Re: "Ideale" kastkleur ?

Bericht door jantje »

Ik heb mijn kasten met Thermo Paint geverfd. Dat is isolerende verf speciaal voor bijen kasten. Het isoleerd 's zomers en 's winters.
Heb ik ooit in Frankrijk gekocht. Het is zilver kleurig en voor de afwisseling heb ik bijv. een rondje , een vierkant of driehoek eroverheen geschilderd in wit. Ook met een sjabloon in div. kleuren bijv. een bij of een bloem.

Jan
Gebruikersavatar
Rob en Yvonne
Berichten: 37
Lid geworden op: do 07 jun 2007, 13:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: "Ideale" kastkleur ?

Bericht door Rob en Yvonne »

Beste collega's
Je ziet ook dat er boven het vlieggat een vorm in een kleur gehangen wordt, wat kan een bij voor vormen onderscheiden en ik bedoel eigenlijk wat is het oplossend vermogen van het oog.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: "Ideale" kastkleur ?

Bericht door Oude Essink »

Als "vormen" onderscheiden zij goed rondjes van vierkant/rechthoek en driehoek en brede strepen. Aangebracht op de vliegplank en vervolgens voorzien van verschillende kleuren (behalve rood) levert dat een voortreffelijke oriëntatie op. ( voor goed begrip: op kast 1 een ronde tekening; op kast 2 een driehoek kast 3 een diagonale brede streep enz.)

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 137 gasten