Honing etiketten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Honing etiketten

Bericht door zoem zoem de bij » zo 09 mar 2008, 10:17

Jozef,



WIJ VRAGEN HIER BIJ ONS € 3,50 VOOR EEN POTJE VAN 500GR,IK BEN VAN MENING DAT DIT EEN MOOIE PRIJS IS ALS HOBBY IMKER,ALS JE VERGELIJKING MAAKT MET DEZE VAN DE ALDI (WAT NATUURLIJK NIET TE VERGELIJKEN IS MET ONZE KWALITEIT ) IK DENK DAT DEZE VAN DE ALDI ROND DE € 2 LIGT,DE MENSEN ZIJN MEER PRIJSBEWUSTER GEWORDEN DAN VROEGER EN VERGELIJKEN NATUURLIJK OOK PRIJS/KWALITEIT MAAR DE MENSEN ZIJN OOK NIET MEER VAN TOEN EN VOLGEN OOK DE MEDIA EN HEBBEN OOK INTERNET ZOALS U EN IK. ZIJ VRAGEN ZICH OOK AF 'WAT IS NU NOG ZUIVER?'.
WE DOEN NIET MEE MET DE IMMOSTROOM ALS JE BEGRIJPT WAT IK BEDOEL WANT DE CRASH KOMT ER TOCH.

lIEVER EENVOUDIG HOUDEN, PRAKTISCH IEDEREEN HEEFT EEN PRINTER BIJ ZIJN PC STAAN WAARVOOR OOK TOCH GEINVESTEERD WERD? ONZE PRIJZEN OPDRIJVEN VOOR ENKEL DAT PLAKBRIEFJE, HET HOEFT NIET ZO EEN PLAKBRIEFJE TE ZIJN OM ER PROFESSIONEEL ER UIT TE ZIEN. WAT GAAN ZE DAN VOLGEN JAAR UITVINDEN OM ER NOG BETER UIT TE ZIEN,FLUODEKSELTJES DIE BIJ HET OPENDRAAIEN EEN MUZIEKDEUNTJE SPELEN.
NEE, DE KWALITEIT HANGT NIET AAN HET POTJE MAAR ZIT IN HET POTJE!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing etiketten

Bericht door Oude Essink » zo 09 mar 2008, 11:19

DE KWALITEIT HANGT NIET AAN HET POTJE MAAR ZIT IN HET POTJE!
en kwaliteit eist nu eenmaal een hogere investering; hogere kosten dus voor producent en consument! De imker die de prijs voor zijn honing spiegelt aan die van de ALDI, levert niet alleen een beter product, maar geeft de koper er nog eens geld bij. Zulks ook ten nadele van degene die een beetje zich aan het patroon van de "kosten - baten" wil houden; een amateurimker, die ver onder de kostprijs gaat zitten, maakt het de bedrijfsmatige imker wel erg moeilijk. Bedrijfsmatige imkers hebben wij hard nodig om "ons boeltje" bijeen te houden.
Overigens kan ik mij, als minimumprijs, aardig vinden in de prijs van € 3,50 die zoem zoem vraagt, hoewel op markten in Duitsland en Frankrijk een prijs van € 7,- heel gewoon is en grif wordt betaald door een kwaliteisbewuste klant

Afbeelding

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing etiketten

Bericht door monique » zo 09 mar 2008, 12:20

Wij als vereniging en als particulier vragen ook 3,50 euro per pot( 500gr).
Ik merk ook dat in andere landen( Noorwegen,zweden, frankrijk, duitsland)bij de imkers de prijzen ook flink hoger liggen, en daar word het ook betaald. Ook door de ned. toeristen.( dan kan het wel)
Maar hier in Nederland willen de mensen toch niet teveel betalen, dat merk ik op de markten waar wij soms staan met de vereniging.
De aftrek van honing is niet echt hoog.Ze vinden het toch nog vaak te duur[:0] Deze mensen blijven toch de aldi- honing ed. kopen.
Onbegrijpelijk[:(]
Rekenen wij de tijd, etiketten ed. niet eens door.
Monique

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing etiketten

Bericht door Oude Essink » zo 09 mar 2008, 22:00

In goed contact met de klant moeten wij telkens weer de waarde van ons goede product aangeven en ook waarom onze prijs hoger is dan die van de grootgrutter, die geen waardegarantie kan geven. Als die klant dan toch naar de Aldi o.i.d. gaat, hij/zij doet maar; doorgaans is kristalsuiker nog goedkoper en wat kan het verschil dan nog zijn? Wij zijn pas gearriveerd, als wij het voor ons zelf zonde gaan vinden ons produkt aan zo'n klant te verkopen. Is toch ook zonde, ons potje kwaliteitshoning te verkopen aan iemand die zich niet interessert voor het verschil tussen stropige suiker en "echte honing".

Afbeelding

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Honing etiketten

Bericht door Jozef Maier » zo 09 mar 2008, 22:48

NEE, DE KWALITEIT HANGT NIET AAN HET POTJE MAAR ZIT IN HET POTJE!
Mij ging het over wat in het potje zit, nergens gaf ik iets aan over het potje zelf.

Hennie ik kan me helemaal vinden in je betoog.

Het is juist omdat de prijs aan de lage kant ligt tov honing aangeboden in de betere winkels, ik wil het zelfs niet hebben over Aldi, dat mensen gaan twijfelen aan "wat er in zit". De terechte vraag die onbewust naar boven komt is: "Kan een kwaliteitsproduct voor dergelijke prijs".

Nog een argument waar niet bij stilgestaan wordt is de verjonging. Je kan maar jonge mensen aantrekken als ze de zekerheid hebben dat hun toch niet onaardige investering binnen een redelijke termijn is terug betaald. Imkers die alles al hebben en waarbij hun materiaal al lang is 'afgeschreven'

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Honing etiketten

Bericht door zoem zoem de bij » ma 10 mar 2008, 00:35

Jozef ,Jozef,


U schrijft toch wij zijn hobbyisten,als je meteen van bij de start begint te rekenen kan ik niet aannemen dat jij geen hobbyist bent maar iemand die aangeeft ,ik heb er zoveel ingestoken en ik moet er terug zoveel kunnen uithalen.

Noemen ze dat amateuristen????

Als je zo jonge gasten moet aantrekken met beginnen rekenen dan zit je op een verkeerd spoor,meteen bij de eerste tegenslag geven ze het reeds op ,ze moeten er voor zijn graag doen en zich er kunnen inleven.

Hoeveel mensen zijn geen voetbalsupporter of gaan vissen ,zitten zij ook van bij het begin te rekenen ,sorry voor mensen die zo zitten te denken.

Dan vraag ik mij af waar is de liefde voor het imkeren ,waar is de finesse van het imkeren.

peter

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing etiketten

Bericht door Gerard van Gastel » ma 10 mar 2008, 09:30

Een beginner die 5 kasten wil aankopen en nog niets heeft zit ruim boven de 1700€ investering. Wie zijn honing verkoopt voor 3.50 houd na de aftrek van de kost van het glas, het deksel en het etiket, nog 3€ over. Dat betekend dat die imker om uit zijn kosten te komen 283 kg honing moet verkopen. Dat is als die zelfde beginnende imker 5 kasten heeft 56 kg per kast. Laat ons aannemen dat die beginnend imker een zeer goed leerling is en dus van in het begin gemiddeld 20 kg per kast oogst (ook aangenomen dat het een goede opeenvolgende jaren zijn én dezelfde imker in een goede drachtstreek woond, met van in het begin goede bijen). Dan moet hij 3 jaar imkeren om uit zijn initiële kosten te komen en heeft die in die drie jaar niets mogen bijkopen én heeft hij geen sterfte mogen hebben. En laat ons dan ook hopen dat deze jonge imker zijn per jaar 100kg kwijt geraakt. Moet hij zijn overschotten verkopen aan de groothandel komt hij er met drie jaar niet.

Gaan we de geïnvesteerde tijd meerekenen, cursussen, werk aan de bijen, enz wat we niet doen, we zijn toch hobbyisten, dan mag je ipv 3 jaar 9 jaar rekenen. NEGEN jaar om break even te draaien is bedrijfsmatig niet te verantwoorden! Terecht kan een geïnteresseerde zich af vragen waar ze dan mee bezig zijn.


Dit raakt kant noch wal.
Zouden jongeren geen hobby's gaan beoefenen als het geld kost, als ze hun 'investering' niet terug kunnen verdienen? kom nou.
Er zijn genoeg hobby's waar altijd geld bij moet.
Je ziet hier op dit forum ook duidelijke verschillen tussen de mensen die graag wat voor hun hobby over hebben en de mensen die er aan willen verdienen (geld, geld en nog eens geld).

hou aub op met die nietszeggende rekenvoorbeelden.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing etiketten

Bericht door Oude Essink » ma 10 mar 2008, 11:25

En toch is er een keerzijde aan deze hobby-kost-nu-eenmaal-geld redenering. De kosten van verantwoord imkeren (hygiëne, w.o. schone kasten, schone raat- ziektebestrijding - ons product natuurzuiver houden - opleiding - bijscholing - pr - gezamenlijke acties (bonden bedrijfsraad onderzoek) enz.) zijn voor de gewone imker niet op te brengen; als hij deze kosten niet kan compenseren met een gezond kosten-baten plaatje, zal hij in het beste geval stoppen met imkeren of de imkerij een slechte dienst bewijzen, omdat hij er een puinhoop van moet maken uit gebrek aan middelen . Imkeren heeft meer dan welke andere hobby dan ook een maatschappelijke kant; de imker neemt een verantwoording op zich in (om het breed te formuleren) natuurbeheer en land/tuinbouweconomie.
Bedrijfsmatig imkeren betekent nog niet dat je winst moet maken,maar wel, dat je je de middelen kunt veroorloven om verantwoord te imkeren.
Zie ook mijn bijdrage : "De imker en zijn kosten" geschreven toen er alom verzet kwam tegen de Fl.5,- bijdrage om tuin en instituut de Ambrosiushoeve op de been te kunnen houden; zie:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3368

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing etiketten

Bericht door Gerard van Gastel » ma 10 mar 2008, 12:35

Hennie,
als je vanaf dit jaar ieder jaar een paar honderd euro zou moeten toeleggen op je bijenhouden, wat zou je keuze dan zij?
-doorgaan met imkeren op een onverantwoorde manier?
-toch doorgaan op een verantwoorde manier, ondanks het geld.
-of stoppen met imkeren en ook met je "verantwoording op zich in (om het breed te formuleren) natuurbeheer en land/tuinbouweconomie"?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing etiketten

Bericht door Oude Essink » ma 10 mar 2008, 16:32

Gerard,
Deze vraag-op-de-man en het antwoord erop zal je geen steek verder helpen in het krijgen van je gelijk. Ik ben 76 en mijn imkerloopbaan ligt achter mij; in mijn topjaren, toen de FUT mij een ruimte aan tijd bood, imkerde ik met 75 volken (hobby!!); ik kocht een busje waarin ik in porties van 7 kasten mijn bijen kon verplaatsen; ik deed veel aan bestuivingswerk (mijn grote inspirator was Lei Hensels; cursussen op meer dan 100 km.)), had een weekmarkt in Culemborg, Leerdam en Vianen en liep meerdere z.g. countryfairs af; er is geen cursus te bedenken of ik heb haar gevolgd. Met mijn kosten-baten methode heb ik altijd quite gespeeld (busje inclusief; ik heb er 3 versleten). Met mijn inkomen zou ik "verantwoord" geimkerd hebben met 4 bijenvolken zonder "baten"; Zonder bedrijfsmatige aanpak was er geen kijk geweest op bovenbeschreven loopbaan.
Als taxateur bijenstanden (AVB aangepakt met de stamping out methode) heb ik vele imkerstanden doorgespit en je hoeft mij niets te vertellen over imkers met eigen vermogen, of imkers, die hun materialen moeten betalen uit de huishoudportemonnaie van de vrouw des huizes, imkers met hart en ziel voor hun bijen maar de middelen niet om het goed te doen; ik heb ze zien ophouden en doorgaan; tot hen richtte ik mijn verhaal over de imker en zijn kosten. goede verzorgde standen, jammerlijke puinhopen of met tranen in de ogen gestopt. Op het forum kom je doorgaans de "beter gesitueerde" imker tegen, die niet opziet van een KI apparaatje meer of minder; neem van mij aan, dat verreweg de meeste imkers, die wij met zijn allen hard en hard nodig hebben, het zonder baten niet redden. Zij doen zichzelf en de imkerij tekort, als zij hun honing "weggeven" anders gaat de klant naar de ALDI en hun bestuivingvolkje voor nop neerzetten bij die arme tuinder "die het toch al niet zo breed heeft."
En, Gerard, één steek verder gekomen?

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten