onderlegger, bron van informatie.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:
Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Bieboerke » do 13 mar 2008, 19:38

Oude Essink schreef:
Een onderlegger onder de gaasbodem biedt een redelijk nauwkeurige infomatie aan.
Voor het tweede volk zou ik mij zorgen maken: klein volkje aan rechterkant of al dood?

Eerste volk haalt stuifmeel, ik dacht er een paar klompjes te zien die door het varroagaas gevallen zijn. Efkens de kast met je hand achteraan opheffen en een imker zoals jij moet onmiddellijk weten hoe het staat met het voeder. Aan de strepen zie je zo dat ze reeds achteraan gekomen zijn.
Marco

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Gerard van Gastel » do 13 mar 2008, 20:37

Ik weet niet of de 2e jaars al mogen?
Ik zou denken volk 1: 6 straatjes bezet, volk zit redelijk vooraan/midden,dus nog voldoende voer, stuifmeel wordt gehaald dus broedaanzet, prima volk.
volk 2: misschien moerloos en roverij.
Vraagje: is de lade al eens schoongemaakt, of is dit het resultaat van een hele winter?
(Ik laat eigenlijk nooit de lade eronder zitten, misschien toch een idee?)

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door LWPisa » do 13 mar 2008, 22:20

Even snel off-topic...wat is deze "mul" precies? Ik realiseer me dat ik het eigenlijk niet zeker weet.

Afgeknaagde wasdeksels?
Uitwerpselen van larven uit de cellen?
Oud bijebrood?
Een mengsel?

L

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door zonregeditor » do 13 mar 2008, 22:44

Leerzame topic!

Kast 1 lijkt me alles in orde , verder net als gerard,
Kast 2 zegt me niks, nooit eerder gezien zo [:)]
is dit nou gekristalliseerde honing? het ziet er niet echt uit
als roverij lijkt me (niet zo heel veel was)

ben benieuwd!
groet peter

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Bart Maes » do 13 mar 2008, 23:36

Ik vind dit leerzaam, dus mijn antwoord:

kast 1:
groot volk, veel wasmul, voedseltoestand: de tros zit vooraan en bovenaan de kast (is de bovenkant van de foto de voorkant van de kast?)
stuifmeelklompjes vielen door de rooster, dus moergoed
(Hennie, vlogen de bijen zonder aarzelen de kast in en uit?)
positie van de bijen: in het midden, meer naar links (dikkere wasmulstrepen)

kast 2:
de wintervoorraad is sterk versuikerd, vloeibaar voedsel geven om de bijen water te kunnen doen drinken






met imkersgroet!
Bart

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 14 mar 2008, 10:49

Ik zal ook een gokje wagen.

Links: Broednest van 5-6 ramen. Zitten voorin de kast wat betekend dat er achterin aan de boven kant nog voer is. Ziet er goed uit.[^]

Rechts: Geen volk meer aanwezig. Suikervoorraad is geplunderd, door andere volken.[V]

Jaap

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door m.kolsters. » vr 14 mar 2008, 13:40

Dag Hennie zo wil ik leren bijen houden,kast 1 is wel goed er is nog voer niks mis mee.
Kast 2 voer aan het verwijderen,kan gebrek zijn aan plaats te veel voer.


Tinus Kolsters
't Bakhuis

Aart
Berichten:39
Lid geworden op:ma 29 aug 2005, 21:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Aart » vr 14 mar 2008, 13:49

Dag Hennie,

Ik denk dat Tinus gelijk heeft.

De rechtse is het wintervoer, aan het verwijderen om plaats te maken voor nieuwe nectar die binnen aan het komen is.

Aart

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Dirk Blanken » vr 14 mar 2008, 18:34

Hennie,
Ik weet dat je je volken wat ruimte betreft klein overwinterd maar dat heb je met volk 1 ook gedaan.
Dus ruimtegebrek lijkt me niet op z'n plaats.
Toch zie ik bij mij terwijl ze op 2 bakken of 2.5 bak overwinterd zijn vaak suikerkristallen, en beschouw dat dan als een zich sterk uitbreidend broednest en een gedeeltelijke kristallisatie van het voer.
Als ik verder kijk zie ik wel wat lichte wasstrepen bij volk 2 maar eigelijk veel te weinig om een goede winterzit te constateren.
Daarom klopt het niet, hier wordt geroofd in een lege kast, dan onstaan er zeker suiker kristallen.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: onderlegger, bron van informatie.

Bericht door Oude Essink » vr 14 mar 2008, 19:03

Afbeelding
.
Uit de suggesties blijkt, dat na enige ervaring de waarnemingen op de bodemonderlegger een uitstekende indicatie geven van de toestand in de kast. De eerste prijs kan naar Gerard v.G; maar ook anderen zaten er dichtbij (Jaap, Peter, Bart); Roger heeft kennelijk nooit gebruik gemaakt van deze methode; hij vatte geestig en beknopt de missers goed samen met zijn "fanfare van honger (kast 1) en dorst (kast 2)
De grootste misverstanden gingen over kast 2; toen ik in december de onderlegger bekeek, was het al duidelijk, dat het mis ging; de bezette straten ( aangegeven door de streep mul) beperkte zich tot één, geheel links in de kast. Om te zien of het volk nog in leven was, maakte ik de onderlegger schoon; er kwam geen nieuwe mul bij; alleen suikerkristallen over de gehele bodem verspreid; niet verwerkte suikerkristallen wijzen doorgaans op roverij; mijn conlusie: geen levend volk meer aanwezig en roofbijen waren bezig de aanwezige voorraden weg te halen. Even voelen op de dekplank: koud!. Volk terzijde gezet; gewacht tot de nog aanwezige rovers verdwenen waren en de kast afgesloten; bij inspectie: dode bijen op de bodem (paar honderd); cellen met wintervoer deels door rovers afgeknaagd en nog half vol versuikerde voorraden.[}:)]
Kast 1: De onderlegger ziet eruit, zoals je dat voor alle volken mag wensen half maart. Bij de inwintering zorgde ik voor het broednest onderin; de winervoorraad bevindt zich derhalve bovenin; de wintertros verplaatst zich van onder vóór (vlieggatzijde) naar achter boven. tijdens die tocht, worden de lege cellen (broed eruit; wintervoer er uit) grondig schoon gehouden; dat levert de mul op op de onderlegger; het aantal vol bezette ramen bijen laat zich aflezen aan het aantal straten dichte mul; 5 straten: minstens 6 ramen goed vol bijen;
In de loop van de winter zie je op de onderlegger ook de verplaatsing door de kast van vóór naar achter; als de mul tot geheel achteraan ligt, is het opletten geblazen: de bijen zijn door de voorraden heen. Hier in kast 1 zijn ze net begonnen aan de tweede helft van de kast: tot eind april nog voer genoeg! volk zit mooi in het midden. Er komt stuifmeel binnen: leggende moer! 15 à 20 Varroamijten (natuurlijke dood; volk is bij de inwintering niet behandeld): absoluut niet verontrustend! Geen verschrompelde harde dode zwar/witte larven: geen broedziekte en waarschijnlijk geen verschimmelde ramen. Afgaande op het verloop van deze winter en het binnenkomende stuifmeel (waarneming vliegplank) ga ik uit van een broednest over 4 ramen. Geen enkele reden deze kast open te maken vóór 1 april en beneden de 18 gradenC.
Eindconclusie met dank aan Roger voor de bondigheid:
Fanfare van leven (kast 1) en dood (kast 2).
Nu is er nog ruimte voor bedenkingen tegen mijn analyse; niet alle ervaringen zijn gelijk!
.
Afbeelding
het embleem symboliseert het bijenvolk in de koesterende warmte van haar nest; ontleent aan het ruit/driehoek symbool,dat in de Mararokkaanse weefkunst staat voor het bijenvolk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten