klasje op bezoek?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:
klasje op bezoek?

Bericht door heynske » wo 09 apr 2008, 17:52

Hey,

Ergens eind Juni krijg ik een klasje(2de leerjaar) op bezoek in de bijenstand.Nu het is de eerste keer dat ik dat doe,Wat kan ik zo vertellen aan de kinderen om hun aandacht te hebben.

Ik dacht zelf al aan de verschillende bijtjes in de kast en hun taak maar dat is niet voldoende denk ik.

alle tips zijn welkom.

Vriendelijke groeten

Kevin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: klasje op bezoek?

Bericht door Bart de Coo » wo 09 apr 2008, 22:15

Ik ben een ervaren leraar en ieder jaar weer verknoei ik op aangename wijze een lesje met gebabbel over bijen. Ik ben er dit jaar nog maar met 1 klas aan toe gekomen. Het geval wilde dat er een jongen de klas binnen stapte met een hoornaarmoer in een potje. Het zal november geweest zijn. Hij had het beestje opgegraven bij spitwerkzaamheden. En dan zeg ik altijd: 'En nou moet je een vraag stellen, anders ga ik lesgeven!' En dan is het uur zo om.

Dit jaar wil ik een idee van LWPisa gaan uitvoeren. Hij vertelde vorig jaar dat hij een stukje raat met een dop en wat bijen in een glazen potje deed, voor educatieve doeleinden. Ik moet hem tegen die tijd eens een mailtje sturen.

Maar voor dat ik je wat tips en trucs geef, wat verstaan jullie in Belgie onder 'het tweede leerjaar'? 'Groep 2' betekent bij ons kleuters. 'De tweede klas' betekent bij ons jonge pubers. Vandaar mijn onzekerheid. Mijn vrouw geeft overigens les aan kleuters, dus mocht 'het tweede leerjaar' op kleuters slaan, dan heb ik nog steeds een ijzer in het vuur vor je.

Groet,

Bart de Coo

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: klasje op bezoek?

Bericht door Dirk Blanken » wo 09 apr 2008, 22:28

Bescherm de klasgenoten Kevin.
Allereerst zou ik een demonstratiekast aanschaffen om alles uit te leggen.
Dan behoef jij als deze DEMO op een plaats staat waarbij er niet druk wordt gevlogen nergens op te letten.
Als je echt kasten open wil maken samen met de leerlingen dat moet je beschermen dat wil zeggen een kapje op, sokken over de lange broek etc.
Ik heb een keer de grootste belhamel van de buurt het allemaal uitgelegd en we waren beiden onbeschermd maar toen hij heel snel met zijn vingertje iets wilde aanwijzen werd hij toch in zijn pols gestoken.
Hij zal nooit imker worden.
Het enigste voordeel is dat hij mijn tuin voortaan als verboden beschouwt.
Maar dat was niet de opzet.
Dirk


dertiende

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: klasje op bezoek?

Bericht door Kees van Gortel » do 10 apr 2008, 12:30

Mooi, zouden we er allemaal niet vreselijk voor warm moeten lopen om vooral jongeren, maar 't mogen natuurlijk ook ouderen zijn, te vertellen over de wonderen die we in het bijenvolk zien en beleven???
De dingen waar wij voor in vuur en vlam raken.
Misschien niet voor iedereen weggelegd, maar volgens mij behoef je geen pedagoog of onderwijsman of vrouw te zijn om iets van je bevlogenheid door te geven aan deze of gene.
De vergrijzing van de imkerij... zal er er niet gelijk mee een andere kleur krijgen... Maar ons enthousiasme over de dingen die mooi zijn en schoonheid in zich hebben zet meer zoden aan de dijk dan vervelende verhalen over zieke bijen, vergiftigde honing... en... trouwens ook een kleine groep zal zich maar interesseren voor genetische praat.
Back to de basic.

Een mooi seizoen voor de deur.
Een mooie uitdaging in de hand.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten