Goede raad is duur!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Goede raad is duur!

Bericht door Piet Jager »

Vanmiddag ca 14.30 uur kwam mijn eerste voorzwerm af van mijn stamboekbuckfastvolk. Het scheppen ging vrij gemakkelijk en in no time stond de zwerm opgedoekt in de stal. Ik vond hem echter wat onrustig en had het idee dat de moer niet was meegekomen. 's Avonds om ca 19.00 uur op een 10 raamskast gezet en na ca 15 minuten vloog/liep de hele kast leeg naar de oude kast. Na ca drie kwartier was alles weer rustig. Om 20.30 uur zag ik wat bijen rondvliegen ca 20 meter van de stal en ca 5 meter van de zwermplek. En ja hoor, op de grond tussen de narcissen een kluitje bijen met een prachtige vliegvlugge moer. Gauw in een nicotkooitje gedaan en aan de binnenkant van de korf geprikt. Vervolgens de korf op het open voergat van de oude stock gezet in de hoop dat morgenvroeg de zwerm zich weer van de oude stock heeft losgemaakt en zich bij de oude moer heeft gevoegd.

Morgenvroeg ga ik de oude stock verplaatsen en de korf met bijen in een nieuwe kast overzetten en op de plaats van de oude stock zetten. Je krijgt dan een soort (aan)vlieger. Maar misschien zijn er nog betere oplossingen. Ik wil geen ramen uit de oude stock overzetten en ook geen ramen afslaan. Aangezien ik zuinig ben op mijn aanstaande jonge moeren.

Afbeelding

!Piet
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Goede raad is duur!

Bericht door Piet Jager »

Dat werkt dus niet! De bijen van de oude stock waren zich alweer aan het invliegen op de nieuwe plek. In de aanvlieger zo goed als geen bijen. (En gelijk hebben ze! Wachten op de jonge moeren en dan nog een keer feest)

Vervolgens de oude stock weer op de oude plaaats gezet met een bak met 10 kunstraten (waarvan 4 volledig uigebouwd met veel open honing) er boven op en de oude moer in en nicotkooitje er in.

Al doende leert men, ook nog na 34 jaar imkeren!

!Piet
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Goede raad is duur!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Maar Piet...waarom laat je de oude moer niet vrij?? Ze zullen weldra opnieuw gaan zwermen? lijkt me....

JP
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Goede raad is duur!

Bericht door labrador »

Piet,

Ik begrijp er niets van. De zwerm is eigenlijk teruggeslagen (alleen dan via de korf weer terug naar de kast.) De oude moer had je toch gewoon weer kunnen laten inlopen in de kast?
Dan waren ze de volgende dag toch weer gaan zwermen incl de moer?
Wellicht was het zwermen dan wel gelukt (incl moer)
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Goede raad is duur!

Bericht door Piet Jager »

Jelte en Jaap,

1. De oude moer had maar 3 vleugeltjes
2. Vandaag zag ik al 2 doppen die waren uitgelopen.
3. Nergens meer eitjes of open broed.
4. Voor de kast lag al een dode jonge moer.
5. In de kast hoorde ik al een tuter en een kwaker.
6. Uit de bovenste BK heb ik 4 BK-ramen met bijen zonder broed overgezet in een nieuwe kast + nog 1 raam met bijen en broed uit de onderbak en uiteraard de oude moer.
7. Deze op een andere locatie gebracht (ca 3 km verder op)
8. Morgen komt waarschijnlijk de 1e jonge moerszwerm af.

!Piet
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Goede raad is duur!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Tja Piet! die achtergrond informatie had je er niet allemaal bijgezet....vandaar dat wij 'leerlingen' niet de goede raad konden geven...

jp
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten