Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 13 mei 2008, 23:22

Maar goed ja...als je Buckfast bijen hebt....dan kun je rekenen op Sky Towers...(heb ooit zelf buckfast gehad van Ten Hoed stond ook 5 kamers).....en een kapotte rug. Het is maar waar je voor kiest...

jp

PS. zelf staan mijn bijtjes ook op drie kamers en een lage honingkamer wat ik ook al hekel..ga binnenkort weer bakken minder...

woody
Berichten:18
Lid geworden op:za 12 apr 2008, 22:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door woody » di 13 mei 2008, 23:42

Jelte Pieter,ik imker ook wel met allemaal F1 buckfasten .
Kwestie van je bijen onder controle te houden.
gr
Woody

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » do 15 mei 2008, 17:08

Ik sta met 2 carnica f1 volken en een "zwarte" bij op het koolzaad; een carnica was goed uitgewinterd en de andere zwak;met de andere heb ik bij het knippen en merken van de moer een ongelukje gehad. Hier heb ik een nieuwe moer opgezet welke het leggen van haar voorgangster naadloos heeft overgenomen.
Alle drie de volken ontwikkelen zich heel goed daar op het koolzaad.
Bij de "zwarte" heb ik pinkstermaandag een broedbak onder gezet en het broed verdeeeld. De bovenbak zat mutjevol bijen!
Maar nog geen zwermplannen.
het kleinste carnicavolk staat nog op een broedbak met aan weerskanten een vel kunstraat tegen het broednest!

Roel
www.ruinerimkers.nl

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Dirk Blanken » do 15 mei 2008, 18:31

Vandaag even de honingkamers op het koolzaad snel gecontroleerd op uitbouwen en het meeste viel mee, de grootste volken waren de 3e BHK aan het uitbouwen, maar de 5 achterblijvers doen nog steeds niet veel en vliegen ook zeer matig, deze volken hadden tussen de 10 en 15 ramen bijen bij uitwinteren, dus het moet aan het laat opgang komen met broed aanzetten liggen.
Moet toch eens kijken of het te maken heeft met afkomst.
Natuurlijk doet Dirk alles in zijn T shirtje nou dat heb ik geweten.
Ik was op weg terug naar mijn rijdend schuurtje en 1 Bij vliegt in m'n haar en je slaat haar direct plat met de gedachte dat is je niet gelukt maar daarna was de hel los, zwermmatig werd ik gepakt.
Nou ben ik niet zo paniekerig maar deze keer was het wel heel erg.
Ik heb wat hangende oogleden van mijn moeder geerfd maar nu hangt het ooglid van mijn rechteroog wel erg laag.
Dit is de meest klote plek om gestoken te worden, nergens zwelt het zo op als daar.
Natuurlijk mijn eige schuld.
Je kan dit verwachten op een koolzaadveld waar nodig regen op moet.
De bijen moeten waterhalen om de ingedikte nectar op te kunnen halen.
De bloemetjes zijn klein spreiden zich niet volledig om verder uitdrogen te voorkomen, nodig een onweersbui nodig om de rest van de dracht te kunnen benutten.
Vandaag was het hier en nog steeds stralend.
Het is onzin om mosterd de schuld te geven van de stekerigheid van de bijen het is het droge weer wat de oorzaak is en dat kan ook bij het koolzaad of een andere dracht voorkomen, alleen bij de mosterddracht heb je de meeste kans op dit weer.
Voortaan toch mijn kapje maar weer onder de arm meenemen.
Dirk


dertiende

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » do 15 mei 2008, 20:39

Tot nu toe waren de bijen bij mij niet stekerig; toch doe ik sowieso een kap op omdat ik steken in mijn gezicht niet zo waardeer. Ook mijn oorlellen, oogleden en hals zwellen erg op.
Dat brengt mij bij het volgende: afgelopen zaterdag op de praktijkles in Pesse van de cursus van groep Drenthe hadden we een cursist die ook met zijn bijen op het koolzaad staat.

Ook zijn bijen waren vervelend, en wel zo vervelend dat de bijen hen nakwamen naar de auto, met zo'n 50 stuks (?). Nu dacht deze man -en zijn maat- dat de bijen op het pak gingen zitten. Nu gingen ze plat op de grond liggen en deden het pak uit. Onze cursist werd meteen een keer of 10 in zijn hoofd gestoken. Snel in de auto en de bijen eruit jagen en gaan rijden. Even later vertelde hij werd zijn tong dik en stijf, werd hij misselijk, ging hij zweten etc. Gelukkig had zijn maat de tegenwoordigheid van geest meteen naar het ziekenhuis te rijden waarna deze cursist na een injektie snel weer de oude was.
Hij vertelde dat hij al vaker meerdere steken had gehad en geen last had gehad tot nu dan toe!!!


Les: Het is veilig niet alleen in de bijen te werken, altijd handig als er iemand in de buurt is, en zeker op het koolzaad!!

Roel

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door m.kolsters. » do 15 mei 2008, 21:26

Dat is wat ik bedoe,let altijd op na een bepaald aantal steken kan het mis gaan.
Een mede imker werd ook een paar keer gestoken en nooit iets gemerkt na een poos kreeg hij een dik gezicht en armen en weer later ging hij geheel plat overgeven pijn op zijn en borst.
Na een dokter bezoek en het ziekenhuis(20 keer tegengif)gekregen te hebben nu geen bijen meer.
Wat ik doe als er een imker bij mijn bijen komt,pak aan dan hoef je niet te gaan lopen,en kan je altijd alles af werken.
Wees veilig met bijen steken.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door hans hoogendoorn » do 15 mei 2008, 21:41

Dat is schrikken, Dirk en Roel.
Plots allergisch. En zo'n massale aanval.
Het koolzaad van jaren geleden was er berucht om.
Nooit meer meegemaakt. Op je hoede blijven dus.

Deze tip is misschien overbodig, maar toch .... en misschien zijn er betere :
Als de bijen zo agressief reageren uiteraard de kasten afgesloten achterlaten. (wel vlieggat open)
Dan met pak aan in de auto gaan zitten en rustig wegrijden.
De bijen vliegen in de auto naar het licht (de ramen), de meesten zijn al snel niet meer in je geinteresseerd.
Dan ramen open en een eindje van het koolzaad stoppen.
Indien nodig, de achterklep open en de laatste bijen er uit laten vliegen.
Ze vallen je meestal niet meer aan. Het pak kan dan uit.

Blijven nog wat rakkers in de auto, dan nog een eindje rijden en vrijlaten.
De volgende keer kunnen ze weer poeslief zijn trouwens.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Dirk Blanken » do 15 mei 2008, 22:25

Ik moet toegeven dat ik weet dat ze bij dit droge weer al zijn ze normaal zonder rook te behandelen niet vriendelijk kunnen zijn.
Daarom is het ook heel belangrijk dat we de bijen op afstand zetten en niet direct aan de weg of fietspad.
Ik denk dat ik een dikke 40 steken heb opgelopen en het oogje begint al weer zichtbaar te worden.
De andere steken op andere plaatsen zijn zelfs niet zichtbaar of gevoelig en dat was ik zo gewend en dan kan je nonchalant worden, een steek is dan een moment.
Ik werk altjd met blote handen en vind imkers die niet allergisch zijn maar mietjes.
Maar morgen ga ik een aantal volken in stukjes hakken.
De mini's staan klaar om de stukjes te ontvangen en ze krijgen elk twee rijpe doppen naast elkaar.
Toch maar met de kap op want ook ik heb er een hekel aan als ik in mijn kop gestoken wordt,
Dirk



dertiende

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door A.A. Staals » do 15 mei 2008, 22:46

Dirk Blanken schreef:

Ik werk altjd met blote handen en vind imkers die niet allergisch zijn maar mietjes.
Dirk
Is dit echt zo? Ik denk dat je dit niet zo bedoeld.
ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 17 mei 2008, 14:06

Beste....

soms heb je van die jaren dan lukt alles, zoals dit jaar.
Gisteren in mijn volken gekeken. Totaal niet stekerig.. Het zag er nog steeds prima uit. Alhoewel de volken hebben wel ietsjes te 'lijden' gehad van het droge weer. Ze hadden ietsjes minder honing opgehaald dan ik had verwacht maar dit komt met name ook doordat het drachtgebied (vnl wilg) waar ze instonden toch wel op zijn einde loopt. Eindelijk heeft het geregend in Groningen en dat is alleen maar goed. Heerlijke zachte buitjes... zo blijft de bloesem/bloemen goed in tact.
Nog geen zwermstemming in de volken. Ik had ze vorige week uitbreiding aangeboden en de bijen zijn gewoon verder gegaan met bouwen....en de moeren met leggen (uitgelopen ramen opnieuw belegd). Toch besloten om de moeren eraf te halen. Ik heb grote afleggers gemaakt (in 11 ramers). Ditmaal ook met enkele ramen broed!!!! Om twee redenen dit gedaan. 1) Afleggers blijven rustiger dan vegers, werkt makkelijker (Maak hier een fout: dit moet zijn natuurlijk veger werkt makkelijker dan broedloze veger.. 2) Ik ben niet meer zo bang voor de varroa mbt instellen van een noodzakelijke broedstop. Deze afleggers van Friesland naar Groningen verscheept. Ik ga ze nu heel veel voeren en zo snel mogelijk zien om ze op 20 ramen te krijgen.
Over 11 dagen doppen breken. Dan gaat ook meteen de honing eraf. Ik laat ook veel honing ziten. De kasten worden s-avonds ook naar Groningen verscheept waar ik ze laat bevruchten. Ik kom er dan de hele zomer niet meer aan tot aan het inwinteren. Ik hoop dat dit plan net allemaal voor de Linde lukt....de 20 ramers laat ik tijdens de dracht afvliegen. Moeder en dochter staan straks elkaar.

Wie een moertje wil kopen van varroatolerante bijen (al 6 jaar geen bestrijding meer) moet me even een mailtje sturen. Ik ben van plan om van de red-cellen die getrokken worden enkele moeren voor teelt aan te houden. Stuur me dan zsm een mailtje....Ik kan event ook volkjes opkweken in drie-ramers voor degene die dat wil...

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten