Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door hans hoogendoorn »

Om misverstanden te voorkomen. Ik propagandeer niet om te gaan imkeren op zwermen.
En ook niet om de vleugelmoeren te knippen als je dat niet wilt. Hulde !

Bij mijn 'om utens volken' speel ik meer op safe.
Twee van de achttien hebben toch doppen omdat de broedruimte onderbroken was.
Het kan gebeuren, het ging ook extreem snel deze zomer. Ze eten trouwens nog uit de hand.

De drie thuisvolken laat ik verder hun gang gaan wat weer andere ervaringen oplevert.
In het begin kwam er nog wel eens een zwerm af, maar de laatste jaren gebeurt dat sporadisch.
Eigenlijk hoor je het eens mee te maken om alround te worden. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd.

De thuisvolken heb ik nog niet bekeken.
Wel andere maatregelen zoals raatvernieuwing met een stukkie open.
Ze bouwen nog steeds werksterraat dus er is niets aan de hand volgens Bartjes.

De Aalster methode hanteer ik niet en laat doorontwikkelen en zet jonge volkjes op.
Dat is natuurlijk ook een factor.
Ik zou trouwens nooit willen beweren dat ik 'baas' ben.
Volgens mij mogen we alleen maar meedoen. Is ook eigenlijk leuker, liefst met een opgaande lijn.
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door hans hoogendoorn »

Nog even terug op het onderwerp, wat als geknipte moer volk verlaat ?

We hebben het gehad over de zwerm en ook over de imker,
maar nu het oude volk :

Als de imker of echtgenote de zwerm niet heeft weten te vangen met de perfecte leeftijds-opbouw van een natuurzwerm,
zal het broed uitlopen en het volk een overmaat aan bijen bevatten, die wachten op het uitlopen van de eerste zwermcel.

Vroeger zei men, dat de eerste nazwerm afkomt na een week (poptijd nieuwe koningin).
Voor die tijd moet je de overige doppen (zwermcellen) gaan verwijderen terwijl er al een tuter inloopt.
Klopt niet altijd. B.v. het weer kan de oude moer nog even vastgehouden hebben, de zwerm komt dan eerder !
Per ras zijn er ook verschillen.

Sommigen doen dit doppen snijden uit voorzorg eerder. Laten eentje staan, al of niet bovenin het volk gehaald
Let op ! Soms heeft de oude moer nog net wat eitjes gelegd
en heb je te maken met beginnende redcellen die makkelijk over het hoofd worden gezien.
Die kunnen nog tot 18 dagen later een nieuwe koningin opleveren en je jonge moer vertrekt alsnog.

Luisteren en handelen naar tuters en kwakers is ook een aparte sport. Op tforum is daar genoeg over te lezen.
Als de tuter begint zou je nog 3 dagen hebben volgens enkele oude rotten.
Ook dat is niet altijd waar !
Laatst op een verenigingsavond hebben we een geluidsopname laten horen van een tuter en kwakers.
Best nog wel veel imkers, die dit geluid voor het eerst hoorden !

Leren moet toch aldoende. Tot zover uit de losse pols.
Aanvullingen welkom en leuk.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door m.kolsters. »

Dag J.P. een vraag wat het trillen en slechtzien.
Hoe zoek je de moer,en waarom knippen(je mist ook niet graag een vinger)
Ik denk dat ik bij de oudjes hoor maar ik pak er de moer voor 99% zo uit elke kast,niet gemerkt en niet geknipt(liefde voor de bij)
Mijn manier zal ik wel eens prijs geven maar ik wacht wel op jou.
Ook het kan voor mensen met geduld best slagen.
En een nieuw volk (zwerm)bouwd heel goed uit,mooie niewe ramen.
Laat maar zwermen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door m.kolsters. »

Dag Hans ik ben het wel met je eens,niet iedereen kan maar laten zwermen van wegen de buren.
En als je nog nooit een tuter of kwaker hebt gehoort koop dan een stethoscoop(ouderen j.r)dan kan je dit perfect horen.
Heb er ook een kosten 12,00 euro.
Heb een zwerm geschept met 2 moeren er in zo zie je maar dat het elk jaar anders is en elke imker ook.
En dat een tuter niet perce uit de dop moet zijn ,hij tutert ook wel als de dop open is,maar staat dan wel op uitlopen.
En als je de tuter er af haald dan kan je de andere doppen weer laten uit lopen,en er telkens een volk maken met een nieuwe moer.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door zonregeditor »

Bij mij is het zwerm-, doppen- en koninginneteeltseizoen ook losgebarsten sinds ik afgelopen woensdag een inspectie deed en de kast vol doppen aantrof.
Nu zijn het het allemaal doppen van verschillende leeftijd dus ik neem
aan dat het dan zwermcellen moeten zijn. Net als vorig jaar heb ik
weer 3 broedafleggers gemaakt met elk wat doppen en daar kwam vandaag al bij eentje gekwaak uit.
Maar ik heb nooit een voorzwerm gezien, en ook geen bijen voor de kast op de grond.

Nu was deze moer vorig jaar ( in haar eerste jaar ) al een keer gaan zwermen dus ze zou kunnen herinneren dat ze niet kan vliegen, ik heb haar toen van de grond gepakt doppen gebroken etc. en terug in het volk gedaan.

Misschien is het ook mogelijk dat een geknipte moer het volk juist niet verlaat, ondanks dat zij geacht wordt dit te doen als de eerste dop gesloten wordt...

Het kan natuurlijk ook dat de moer al gewisseld was en dat er wel een zwerm onopgemerkt is weggevlogen.

Ik ben benieuwd of ik nog iets van haar ga terugvinden als ik de doppen ga breken..
groet
peter
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door Astrid Schoots »

dickvanleeuwen schreef:
In de boeken staat dat een zwerm terug slaat in de kast als een geknipte moer het volk verlaat. Ik knip de moeren en heb al enige keren mogen meemaken dat een moer voor de kast loopt. Dat was meestal bij de volken in mijn tuin. Daar valt een zwerm in het oog of ik wordt gewaarschuwd door de buurt. Op de plek waar de zwerm landt hang ik da altijd een korf met de geknipte moer in een kruisspeld. Aan het einde van de dag heb ik de zwerm. Alleen de zwermen zijn altijd veel kleiner dan verwacht. (...)
Dag Dick, dat de zwerm bij een geknipte moer terugslaat staat niet alleen in de boeken, maar heb ik ook tientallen keren kunnen meemaken. De moer vind ik -als ik thuis ben- een kwartiertje later in de bosjes, een paar meter van de kast af, door op een vliegend/kruipend kluitje bijen af te gaan: daar zit ze altijd tussen. Ik moet dan altijd goed kijken waar ik mijn voeten zet. Door haar in de krulspeld te stoppen kan ik nog een aardig trosje bijen verzamelen, maar het is behelpen als je het vergelijkt met een echte zwerm.
Maar ik vind het vreemd dat jij beschrijft dat er met een geknipte moer toch een zwermtros ontstaat: dat heb ik alleen meegemaakt als de moer ook echt meeging met de zwerm.
Het is weliswaar zo dat bij het zwermen altijd eerst een aantal bijen ergens landen en dan de moer volgt (duidelijk te zien bij nazwermen, wanneer er soms meerdere moeren op een trosje terecht komen), maar als de moer de eerst landende bijen niet volgt omdat ze geknipt is, zal er daar geen zwermtros groeien en lossen de bijen direct weer op en slaan ze na 20 minuten kriskrassend vliegen toch maar weer terug op de kast.

Maar kan er misschien niet iets anders aan de hand zijn? Als er, zoals jij beschrijft, een hele grote zwerm in de boom hangt: misschien is dat al de eerste nazwerm, en moest de oude moer gewoon meegaan omdat haar oudste dochter tuterde? (waardoor het eerst ook zo'n grote zwerm is).
Want soms heeft carnica gewoon geen zin om te zwermen, en gaat de moer pas als haar dochters uitkomen. Dat gebeurt ook wel eens bij slecht weer, maar dat kunnen we nu niet als mogelijke verklaring geven[:)]

Astrid.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door Oude Essink »

Ik heb dezelfde ervaring als Astrid; moer loopt ergens in de buurt van de kast; de zwerm vliegt zoekend rond en keert vervolgens, zonder de rondlopende moer op te merken, naar de kast terug; soms maken zij evenwel een prachtige zwemtros in een boom, kennelijk aangetrokken door de nog in de tros aanwezige geurstoffen van de moer; veel langer dan een uur duurt de schijnbare rust niet: zij worden weer onrustig en vliegen stelselmatig alsnog naar de kast terug (loochenstraffend het algemene idee, dat zij, bij het uitstromen uit de kast, onmiddellijk vergeten waar zij vandaan kwamen).
Als ik de oude moer wil behouden, plaats ik haar met een paar ramen uitlopend broed en voer in een drie- of zesramer elders in de stal.

Afbeelding
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door Astrid Schoots »

monique schreef:
Ik had ook een geknipte moer. De zwerm kwam net af toen ik bij de kast kwam, maar ik zag haar niet voor de kast. De volgende dag hing er een hele kluit onder de kast tegen de bodem aan( tussen de bodem en het fruitkistje waar de kast op staat). Ik kon ze niet afvegen o.i.d. Ik heb een 3 ramer strak tegen de kast gezet. en een paar dagen later zat de oude moer en een "flinke hand vol" bijen in het kastje. Ze was ook al aan de leg. dus ik had mijn oude moer toch weer terug.
Het was inderdaad maar een klein volkje over gebleven. De rest zal dan toch terug gevlogen zijn in het oorspronkelijk volk.
Je zou verwachten dat de hele zwerm meetrekt met de oude moer, dus niet.
Monique
Ik denk dat hier de oude geknipte moer omhoog is gekropen tegen de onderkant van de kast aan. Maar al volgen bijen de feromoonluchtjes van een oude moer, ik heb de indruk dat ze niet van harte bij een 'onvolkomen' moer blijven. Zeker niet als er broed in de kast zit, dat is dan veel belangijker!
Gevolg: slechts een klein kluitje blijft bij de oude moer, de rest 'kiest' voor de continuiteit van het volk en de aankomende jonge moeren.
Astrid
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door A.A. Staals »

Vorig jaar had ik een volk waar ik maar geen koningin in kon krijgen. Ingevoerde moer werd niet aangenomen en wilde ook geen doppen trekken. Bij het opruimen van dit volk bleek de oude geknipte koningin onder de gaasbodem van de kast gebouwd te hebben. Dit was dus de reden dat het volk zich niet moerloos voelde en daarom mijn ingevoerde koningin niet wilde.

Afbeelding


ad staals
monique
Berichten: 56
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door monique »

Gisteren weer een zwerm af met geknipte moer. (Kwam net aanrijden bij de bijen)
De bijen waren aan het zoeken naar een plek. De moer liep op de grond met een kluit bijen bij zich.
De moer in een kluisje gedaan en deze in een drieramer, strak tegen de "grote"kast gezet,waar de bijen weer terug kwamen. Na ong. 10 min. had ik een redelijk volle drieramer met moer. De oude moer had ik toen uit het kluisje in het "volkje"laten lopen. Nu had ik dus meer bijen in de drieramer met oude moer, dan vorige week.
Trouwens dat andere kastje doet het prima, ze bouwen als een gek, en de moer legt al weer lekker door. Kan dit volkje ook weer groeien.[:)] Monique
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 148 gasten