Lokkast voor zwermen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door m.kolsters. » di 17 jun 2008, 15:19

Dag Bart bij het bakhuis,maar of het werkt is nog niet bewezen.
Amja heeft de zwerm in een andere kast gelokt(oude ramen)
En een stok van 4 meter heb je niks als hij op 12 meter hangt dan kom je nog 8 meter te kort.
Heb zelf een stok tot 12 meter maar deze is dan te lang en te zwaar(lichtmetaal)deze kan ik met 1,50 per keer verlengen.
De bomen zijn snel 20 meter hoog,hier staan linde van wel 30 meter.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door amja » di 17 jun 2008, 20:33

Deze zwerm hing erg hoog en aan een dunnere zijtak, ik denk wel 15 meter hoog en 2 meter van de top van een denneboom. Niet te vangen met een stok en veel te gevaarlijk met de uitstekende takken.

Vandaag vloog hij rond 14.00 uur op en ging loodrecht naar beneden recht naar de lokkast, van de bijen vielen er veel op de stoep en op de planten. De hele kast hing zo vol met bijen, het was een erg grote zwerm. Na een half uur zat bijna iedereen in de kast en waren alle bijen van de stoep. Alles netjes opgeruimd na een dagje stressen want hoe vang je toch die zwerm in die hoge boom.
De lokkast heeft goed gewerkt geen zwerm kwijt.

De lokstof zit in de andere lokkast, deze kast wordt af en toe wel bezocht door bijen maar nog geen zwerm gelokt. Maar het kan nog het seizoen is nog niet voorbij.

Amja

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door martin b » di 17 jun 2008, 21:01

[:)]fijn toch als de zwerm zich zelf "schep:D". de zwerm wat bij mij aan kwam, net nagekeken, op verzoek van jongste dochter,heeft al 5 ramen met broed en ook al honing van de linde er in zitten, die staan ongeveer 50 meter van de kasten, en bloeien volop.:D:D.
martin b

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 18 jun 2008, 19:48

Nog een manier om een hoog zittende zwerm te "scheppen": Koop een aantal lichte tentstokken in een campingwinkel. Monteer aan de bovenste stok een katrolletje waarover een nylon touw gaat lopen. Bij een hoog zittende zwerm maakt u de stok op lengte en zorgt dat de katrol dichtbij de zwerm uitkomt. Knoop aan het nylon touw een raam met open broed en takel dit omhoog naar de zwerm. Na verloop van tijd zal de zwerm zich op het raam begeven. Laat daarna de boel rustig zakken. Ik moet toegeven dat 12 meter misschien ook niet meer met deze methode uit te voeren is, maar het kan in vele gevallen een oplossing vormen.

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door amja » za 28 jun 2008, 20:13

De zwerm in een andere kast gedaan en naar een andere plek gebracht zodat hij over een paar weken weer terug kan in de bijenhal.

De lokkast weer teruggezet, alleen toch een hoopje haalbijen gemist en die vliegen nu in de lokkast. Dit nu al 14 dagen lang, bouwen een beetje was, beetje honing.
Ben benieuwd hoe oud deze bijen kunnen worden zonder koningin. Vervelend zijn zijn ze niet.

Amja

Gebruikersavatar
mechelen.hans
Berichten:44
Lid geworden op:vr 23 mei 2008, 22:14
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door mechelen.hans » za 28 jun 2008, 22:47

Bart,

Het proefschrift is in zeeland en de titel luidt volledig:
"A.J. Hildebrandt, Eigendomsrecht op bijenzwermen beschouwd in verband met het eigendomsrecht op dieren in het algemeen (diss. Leiden), Utrecht: J. de Kruijff 1908"

Verder heb ik nog als opmerkingen gevonden:

"Het proefschrift is aanwezig in de Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg (ze hebben daar werkelijk alles) maar de praktische waarde voor onze tijd ontbreekt eigenlijk, omdat dit zo niet meer leeft onder de burgers. Uitvoerig wordt de herkomst van bepaalde rechten onderzocht aan de hand van het Romeins recht (met veel Latijnse citaten) en het oud Germaans recht. Inmiddels bezit ik het proefschrift ook zelf. Ik kreeg het cadeau van een andere jurist die het tegenkwam in het antiquariaat en die weet dat ik dit soort dingen leuk vind, maar het is nu meer een 'hebbeding'."

groet,

Hans van Mechelen

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door apiario » di 01 jul 2008, 08:51

Met een lach en een traan
Mijn lokkastje staat/hangt in een van de fruitbomen jaarlijks kom er wel eens wat aan vliegen op die plek Meestal hebben ze een 06 nummer bij zich of dragen enkele een adreschip op hun schouders dat vermakkelijk het zoeken De chip doe ik dan in de zijkant van mijn memoristic en lees dan het wel en wee van de zwerm af
wie was de imker
waar woond hij of zij
hoever hebben ze gevlogen
waar zijn ze meer geweest
wat is de samensteling
tot welk ras behoren ze
en het belangrijkste
hoe ziet de bankrekeing van de vorige baas er uit
plus picode en waar het pasje te vinden is.

sterker kan ik het niet vertellen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door apiario » di 01 jul 2008, 19:36

Afbeelding
Nou dat is toevalig. Heb ik het net met veel gekheid over die lokkast gehad komt er een vlinke zwerm aanvliegen. En waar gaat hij zitten mooi in de boom ernaast. Ik zag nog net dat ze de tong uitstaken naar mij:D
Een grote kast gepakt met wat ijzerdraad aan lader en boom een vers raampie met broed er in en dat onder tegen de zwerm gefrutteld.
Moet al gek gaan dat ze nu nog weg gaan, halfacht in de avond (maar nog 26 graden boven nul)
er kan van alles nog gebeuren.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door apiario » wo 02 jul 2008, 07:51

Afbeelding
Kat (bij)in bakkie,

Het bevallt mij goed om gelijk een segebergerdeel met ramen onder de zwerm te hangen. ook heb ik dat met een kunststof 6 ramer gedaan (segerberger door de midden zagen) Geen geschut ,ze kruipen mooi op de ramen. de kast haal ik na een tijdje weg en zet hem op zijn plaats.

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door amja » di 08 jul 2008, 19:49

Mijn lokkast staat gewoon op de grond, waarom staat/hangt die kast toch zo hoog in een boom?

Ik geloof niet dat een zwerm recht uit een kast zo een lokkast induikt, hij moet eerst even op een andere plaats hangen en dan gaat hij erin. De lokkast wordt eerst goed bekeken door de bijen en het lijkt wel gepoetst, dan gaat de koningin er pas in.

Amja

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten