Moer loopt uit....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door Bieboerke »

AnpuAnubis schreef:
Hallo allemaal,
Misschien dat dit al honderd keer gevraagd is, maar ik kan het nergens vinden.

Ik heb vandaag de kast opengemaakt en zag op de eerste een aantal doppen. Toen ik een van die doppen brak, kwam er iemand uitlopen.
dat zal dan wel een jonge moer geweest zijn

Dit was de eerste keer dat ik dat zag, dus ik deed niets anders dan kijken. Toen ik weer ging nadenken, wou ik haar vangen, maar ik moest mijn knijper eerst zoeken, toen ik terugkeek was mevrouw weg. En ik kon haar niet meer vinden.
een jonge moer, uit rijpe dop, loopt dus in je kast en de oude is waarschijnlijk (bijna zeker) met de voorzwerm weg
Ik heb de kast verder op doppen gecontroleerd, maar uit geen een kwam iemand zetten. die doppen waren dus onrijp

Nu weet ik dat als een Koningin uitgelopen is, je drie weken niet meer in de kast mag kijken, ivm inballen.
je werkt hier niet in een porcelijnenkast, je mag wel heel voorzichtig kijken als er leg is na zo'n 12 a 15 dagen (oude bwerksterbroed is dan uitgelopen)
Heb ik goed gehandeld? Hoe weet ik nou of zij niet gesneuveld is als ik er niet in kan kijken?? als ze gesneuveld is en alle andere doppen zijn weggebroken is de kast hopeloos moerloos, geef 's avonds als alles stil is enkele tikjes op de kast en je hoort het volk efkens opbruisen= alles OK, blijft het bruisen duren dan is het volk hopeloos moerloos en als je dan de dekplank wegneemt hoor je het volk schreeuwen van verdriet!.

Thanks voor de hulp.
Menno

LOL!! Mind the Jumping Tapeworm Taenia saginata !!!!
Beetje raar, maar waar.
Marco
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door Dirk Blanken »

Bij kleine volkjes is het controleren geen enkel probleem vooral als je enkel sproeiwater gebruikt en als ze dan nog onvriendelijk zijn laat ze dan een 10 minuten open staan, maar meestal kan je ze direct controleren maar zeer rustig werken.
Met mijn Buckfastvolkjes controleer ik na uitkomen direct op aanwezigheid van een koningin, het aanwezig zijn van eitjes en na 10 dagen daarna van het gesloten broed,en hoe dat er uit ziet.
Als er voldoende bijen in de mini-plus zitten kan je al zien of de moer goed is en mooi vlak gesloten broed levert met jonge larven er omheen en eitjes aan de buitenkant.
Als er te weinig bijen in het kastje zitten is het vaak eerst een warrig broednest maar kan de moer wel goed zijn, daarom altijd proberen om het kastje goed te vullen met jonge bijen.
1 of 2 raatjes met oud broed(8 a 9 dagen)vult het kastje zeker als je 1 stand hebt op de juiste wijze( + extra bijen bijslaan)
Dit is meestal alleen te bewerkstelligen met de oude mini-plus kastjes die je goed kan stapelen en waarbij je een moerrooster kan gebruiken om oud broed te maken, om de nieuwe mini-plus kastjes te bevolken.
Bij grote kasten kan je net zo werken maar het doorspitten kost te veel tijd.
Ik maak bij het heel af en toe aalsteren vaak alleen een grote kast open en kijk naar de reactie van het volk.
Als ze rustig blijven en niet beginnen te stertselen zit er bijna altijd een koningin in.
Dit open maken moet je dan doen 's avonds na 1800 1 a 2 dagen na de ev bevruchtingsvlucht.
Dan kan je goed zien of het volk moerloos is doordat ze stertselen.
1 of 2 weken later is dat veel minder duidelijk.
Vaak hebben ze dan al eileggende werksters die de sfeer bepalen en weet je pas wat er aan de hand is na het spitten/alle raten bekijken.
en dat is wel op te lossen maar dat is veel werk en dan loopt het volk veel achterstand op.
Iedere imker wil zo snel mogelijk weten of alles OK is.
En dat kan alleen door te controleren .
Natuurlijk is een vlieggatcontrole ook van grote waarde.
Vooral bij kleine volkjes is het heel duidelijk te zien of de moer wel of niet teruggekomen is.
De vlieggatbijen zijn onrustig en vliegen uit maar zijn direct weer terug en er zijn veel bijen die onrustig in en uit lopen.
Als je pas na 3 weken controleert is er meestal niets meer aan het vlieggat te zien dan weinig spirit.
Ik zet vanaf 1/2 mei veel jonge volkjes op en heb zwermtrage Buckfastbijen en behoef daardoor niet te aalsteren, er wordt vanaf 1/2 juni tot eind juni gewoon gewisseld als de koningin niet voldoet.
Ev door ze eerst hopeloos moerloos te maken als het niet anders kan omdat ze sterk aantonen dat ze willen zwermen.
Daarna een leggende koningin invoeren via een kunstdop, en natuurlijk na een paar dagen bij kleine volken controleren op eitjes en bij grote volken hetzelfde maar dan na ongeveer een week.
Dirk








dertiende
AnpuAnubis
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mei 2007, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door AnpuAnubis »

Allemaal bedankt voor de tips.
Een collega imker vertelde mij dat er een bruidsvlucht uit mijn kast gekomen is, dus gok dat het wel goed zit met mijn moer!

Toch nog twee vragen:
Kan ik nu nog een onuitgeboude honingkamer plaatsen?
Kan ik een volk nog moerloos maken of ben ik te laat? Ben en beetje bang dat ze niet meer echt leggen wil.....

Thanks


P.S. Dacht dat ik wel een beetje inkerverstand had na mijn eerste jaar cursus, maar zo alleen de Bijen houden is toch anders!!!

LOL!! Mind the Jumping Tapeworm Taenia saginata !!!!

LOL!! Mind the Jumping Tapeworm Taenia saginata !!!!
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door Dirk Blanken »

Menno,
Ga er eens iets over lezen.
Als je echt een bruidsvlucht gehad hebt is het volk hopeloos moerloos en is de moer weggevlogen samen met een gedeelte van de bijen.
Zet voortaan wat kleine afleggertjes op dan kan je je zelf redden als het niet klopt.
Hk's zet je als er een goede leggende moer in zit, en het volk een overmaat aan haalbijen heeft.
Zet een raam met jong broed in de kast en kijk of ze er doppen op aan zetten dan weet je of er een moer aanwezig is.
Maar ik zou van de winter maar eens een goed imkerboek gaan lezen anders blijf je modderen.
Dirk

dertiende
pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door pieter1 »

Dirk Blanken schreef:
Menno,
Ga er eens iets over lezen.
Als je echt een bruidsvlucht gehad hebt is het volk hopeloos moerloos en is de moer weggevlogen samen met een gedeelte van de bijen.
Zet voortaan wat kleine afleggertjes op dan kan je je zelf redden als het niet klopt.
Hk's zet je als er een goede leggende moer in zit, en het volk een overmaat aan haalbijen heeft.
Zet een raam met jong broed in de kast en kijk of ze er doppen op aan zetten dan weet je of er een moer aanwezig is.
Maar ik zou van de winter maar eens een goed imkerboek gaan lezen anders blijf je modderen.
Dirk

dertiende
Een bruidsvlucht en een bruidszwerm is toch niet hetzelfde?
Wanneer de moer de kast uit gaat voor de bevruchting en later terugkomt noemen we toch de bruidsvlucht?

Wanneer de moer de kast verlaat om te worden bevrucht en er gaat een hele groep bijen mee die de moer dwingen tot zwermen dan noemen we dit toch de bruidszwerm.
pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door pieter1 »

AnpuAnubis schreef:

Kan ik nu nog een onuitgeboude honingkamer plaatsen?
Kan ik een volk nog moerloos maken of ben ik te laat? Ben en beetje bang dat ze niet meer echt leggen wil.....
Je kunt nu nog wel een onuitgebouwde honingkamer plaatsen er is waarsch. nog genoeg dracht.
Ik zou wel de onuitgebouwde ramen afwisselend met uitgebouwde ramen plaatsen. Dan worden ze beter uitgebouwd.

Je kunt nu ook nog wel een volk moerloos maken om zo de moer te vervangen. Als je een raampje open broed inhangt zullen ze hier redcellen op maken. Er zijn dan wanneer de nieuwe koningin bevrucht moet worden nog wel darren beschikbaar. Waarschijnlijk heeft bij jou de darrenslacht nog niet plaatsgevonnden althans bij mij nog niet.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door Dirk Blanken »

Pieter,
Je hebt gelijk ik had het een bruidszwerm moeten noemen.
Dirk

dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten