Zwerm op hoogte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap Langeveld
Berichten:37
Lid geworden op:ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Zwerm op hoogte

Bericht door Jaap Langeveld » za 05 jul 2008, 21:30

Beste Pim,leuk je reaktie te lezen.
Dat met het vallen van een zwerm dat valt natuurlijk wel mee.
Maar uiteindelijk vraag ik me af wat zijn de kosten die de brandweer maakt,want ik heb wel eens gehoord dat die voor bepaalde diensten nog aardig kunnen rekenen,of maken ze verschil tussen het verwijderen van wespennesten;behoorlijk prijzig ;en bijenzwermen.
Natuurlijk is het spektaculair dat is zeker.
Kijk ik ben vandaag ook benaderd door iemand uit ons dorp Oldeholtpade.Die heeft een bijenzwerm in de schoorsteen,zoals ik ze vandaag zag vliegen,nou dan wil ik deze zwerm graag hebben,maar ik vind het dak opgaan wel erg riskant.Of zou ik hier ook de vrijwillige brandweer kunnen benaderen,zodat we er met een hoogwerker bij kunnen.Heb jij de oplossing?Trouwens ik heb toen genoten in het najaar van je lezing in Wolvega.In ieder geval veel sukses.Jaap Langeveld.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zwerm op hoogte

Bericht door Bart de Coo » za 05 jul 2008, 21:41

Pim,

Dat verhaal van die spiegel staat geloof ik in Joustra (1928). Het zou een manier zijn om de zwerm te dwingen verder te vliegen, in de hoop dat ze wat lager gaan zitten. Probeer het eens uit!

Bart

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm op hoogte

Bericht door piml » zo 06 jul 2008, 08:27

Dag Jaap,

De regionale brandweer komt altijd graag helpen bij het vangen van zwermen op hoogte en doet dat voor niets (een paar potten honing). Je moet ze echter wel uitleggen wat het gevaar van het laten hangen van de zwerm kan zijn. Ik heb namelijk eens een zwerm van een kerkbeeld afgehaald dat vanwege het hevige noodweer in 'stukken' uit elkaar viel bovenop passerende mensen.

Een zwerm in een schoorsteen zal ik altijd laten zitten. Ook met de hulp van de brandweer gaat je dat niet lukken. Vorig jaar heb ik met een schoorsteenveger geprobeerd een volk uit de schoorsteen te krijgen. Tevergeefs.

Jaap, doe ze de groeten in Wolvega en omgeving van mij...

Gr,

Pim

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm op hoogte

Bericht door m.kolsters. » zo 06 jul 2008, 21:53

Toch Imkers.
Heb vrijdag een zwerm uit een schoorsteen gehaald.
Even het dak op en de schoorsteen mollen en een zwerm er uit gehaald.
Er lag een grote tegel op de schoorsteen deze heb ik er afgebroken en de zwerm hing aan de tegel .
heb even een paar geslingerde ramen in de schoorsteen gedaan en de bijen met raam er uit,op de 3 raam was de moer er ook bij.
Deze in de kast en op de schoorsteen laten staan,dan de schoorsteen uitroken en de bijen zijn mooi in de kast gevlogen.
Weer een volk. De dakhaas.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 74 gasten