Overstappen naar rasbijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:
Overstappen naar rasbijen

Bericht door pieter1 » za 19 jul 2008, 09:15

Op dit moment imker ik met F16 bijen type van alles en nog wat. Op zich niks mis mee bijen doen het prima. Maar ik zou een aantal volken willen voorzien van een geteelde koningin. Bijvoorbeeld een paar buckfat en een paar carnica en misschien ook wel de zwarte bij, indien beschikbaar. De voornaamste reden is om toch eens te kijken of de haaldrift verschil maakt. Misschien kan ik in mijn omgeving veel beter imkeren door het toepassen van de juiste bij.

De vraag is hoe doe ik dit? Ik heb er wel ideeen bij maar ik weet niet of dit juist is.
Mijn plan was volgend voorjaar een aantal kunstzwermen te maken. Hierna alle doppen te breken en dan wachten tot alle broed is uitgelopen. Wanneer dit het geval is hoop ik de nieuwe koningin binnen thuis te krijgen en deze dan middels een kooitje te kunnen invoeren.

Doe ik nu iets fout of is dit de correcte manier. Zijn er misschien tips of dingen waar ik op moet letten?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Overstappen naar rasbijen

Bericht door de vos roger » za 19 jul 2008, 11:57

Pieter,het idee om drie rassen uit te testen is niet zo slecht,maar het zal wel enkele jaren in beslag nemen tot je een uiteindelijke keuze zal kunnen maken.[:)]
Maar met die drie rassen naast elkaar zal je ook kruisingen krijgen bij je andere volken die niet alleen tot F16 kunnen leiden,maar waar ook "ren voor je leven rassen"kunnen uit voortkomen.
Ik zou zeggen koop nu een raskoningin en maak een kunstzwermpje met alleen jonge bijen,swanjeer die goed en je hebt volgend sezoen al een testvolk.[:)]

roger

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Overstappen naar rasbijen

Bericht door pieter1 » za 19 jul 2008, 12:49

de vos roger schreef:
Pieter,het idee om drie rassen uit te testen is niet zo slecht,maar het zal wel enkele jaren in beslag nemen tot je een uiteindelijke keuze zal kunnen maken.[:)]
Maar met die drie rassen naast elkaar zal je ook kruisingen krijgen bij je andere volken die niet alleen tot F16 kunnen leiden,maar waar ook "ren voor je leven rassen"kunnen uit voortkomen.
Ik zou zeggen koop nu een raskoningin en maak een kunstzwermpje met alleen jonge bijen,swanjeer die goed en je hebt volgend sezoen al een testvolk.[:)]

roger
Bedankt voor de tip, maar wat betekent "swanjeer die goed"?

En wat betreft de verschillende rassen bij elkaar houden. Is het dan niet zo dat door de onderlinge uitwisseling van genetisch materiaal je zo telkens het heterosis effect optimaal kunt benutten?
Of creeer je zo een killer bee "ren voor je leven volk".
Want hoe zit het dan met de Buca Hollandia's?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Overstappen naar rasbijen

Bericht door de vos roger » za 19 jul 2008, 20:39

Pieter,iets goed verzorgen noemen wij hier in Vlaanderen swanjeren[;)].
Daarmee bedoel ik dat als ge nu nog een kunstzwerm zou maken met een nieuwe rasmoer dat je er moet voor zorgen dat het volk nog op sterkte komt voor de winter.Eens ze goed aan de leg is hang ik gesloten broed bij van andere volken zodat het volk op sterkte komt.Ook beetje bij beetje bijvoederen zodat ze goed ontwikkelen.
Met de verschillende rassen zul je zeker het genetisch materiaal versterken,maar sommige kruisingen kunnen van die ren voor je leven rassen voortbrengen.[:)]

roger

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: Overstappen naar rasbijen

Bericht door ivar » za 19 jul 2008, 23:26

alles goed, maar begin met een heel klein zwermpje en vergroter deze langzaam zodat de ras bijen de overhand houden. want het kan zijn dat de bijen een beetje discrimineren want die houden niet van buitenlanders.


gr hans

a land flowing with milk and honey

martha van dam
Berichten:25
Lid geworden op:zo 05 aug 2007, 19:20
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Overstappen naar rasbijen

Bericht door martha van dam » za 19 jul 2008, 23:44

pieter1 schreef:
Op dit moment imker ik met F16 bijen type van alles en nog wat. Op zich niks mis mee bijen doen het prima. Maar ik zou een aantal volken willen voorzien van een geteelde koningin. Bijvoorbeeld een paar buckfat en een paar carnica en misschien ook wel de zwarte bij, indien beschikbaar. De voornaamste reden is om toch eens te kijken of de haaldrift verschil maakt. Misschien kan ik in mijn omgeving veel beter imkeren door het toepassen van de juiste bi
De vraag is hoe doe ik dit? Ik heb er wel ideeen bij maar ik weet niet of dit juist is.
Mijn plan was volgend voorjaar een aantal kunstzwermen te maken. Hierna alle doppen te breken en dan wachten tot alle broed is uitgelopen. Wanneer dit het geval is hoop ik de nieuwe koningin binnen thuis te krijgen en deze dan middels een kooitje te kunnen invoeren.
Hallo Pieter ook ik had F 16 ze vielen alleen mijn man aan.. er zat er zelfs 1 in zijn oor gillen als een speenvarken en ik maar rook blazen in zijn oor want ik had toevallig de beroker aanIk kon kiezen ... de gasbrander erin of binnen 1 week weg en uithuilen en opn ieuw beginnen. Dat heb ik 2 jaar geleden gedaan mer 2 3 ramers van ed pieterse
Deze volken hebben het erg goed gedaan maar nu heb ik van be kikkert een zuivere konining (over de post) gekocht van het eiland Wangerooge. Gisteren haar "stamboom mogen ontvangen)Kost even wat maar dan ben je wel zeker van een goede Queen. En volgend jaar fok je ze zelf. Dit jaar is dat met 2 doppen gelukt Deze bijen zijn erg rustig en tot op heden slechts 1 prikje gehad omdat die bij tussen de mouw zat.

Ik wens je sterkte met je beslissing bij mij is het een goede keus geweest Ze staan gewoon achter de heg in de tuin in een bungalowwijk.
Gaat prima en hebben heel veel te halen in de grote tuinen en veel zaadkwekers van bloemen in de buurt maar daar bof ik gelukkig mee. Morgen weer slingeren 3x keer!!

Martha van dam

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 150 gasten