hoe maak ik eenvoudig een kunstzwerm ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jandepraetere
Berichten:1
Lid geworden op:zo 17 feb 2002, 18:04
Locatie:Belgium
Contacteer:
hoe maak ik eenvoudig een kunstzwerm ?

Bericht door jandepraetere » zo 17 feb 2002, 18:10

Ik heb reeds een jaar of zes bijenvolken, zo'n vijf kasten. Nu wou ik uitbreiden, maar hoe kan ik een kunstzwerm maken, zonder dat ik de koningin dien te zoeken, welke methode ? Bestaat er iets waarmee je dit kunt doen door verplaatsen van kasten, hoe gaat dat dan in z'n werk ? Of zijn er andere methoden ?
U kunt uw antwoorden, waarvoor ik U hartelijk dank, naar mijn email adres sturen: jandepraetere@hotmail.com

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: hoe maak ik eenvoudig een kunstzwerm ?

Bericht door Romée van der Zee » di 19 feb 2002, 18:06

Ik vermeerde jarenlang op de volgende manier:
Het volk heeft een broednest over 2 bakken. Je plaatst een moerrooster tussen beide bakken. Een week later kijk je in welke bak je eitjes vindt. De bak zonder open broed neem je weg en plaats je elders. Even controleren op doppen, en van een nieuwe koningin voorzien. Dat kun je doen door doppen uit een pleegvolk in te hangen, of op welke manier dan ook.
Tegen de winter is dit weer een prachtig volk geworden.
Tegenwoordig imker ik niet meer zo, maar dat was je vraag niet.
Romée

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoe maak ik eenvoudig een kunstzwerm ?

Bericht door Peter Bal » di 19 feb 2002, 20:44

Romee,
zou je ook i.p.v. een hele bak bijvoorbeeld drie of zes ramen met broed en wat extra bijen kunnen afnemen? Dan wordt het hoofdvolk niet zo verzwakt.
Of zie je daar bezwaren tegen?
Groeten,


Peter

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: hoe maak ik eenvoudig een kunstzwerm ?

Bericht door Romée van der Zee » di 19 feb 2002, 21:21

Dat kan natuurlijk. Nogmaals ik imker nu niet meer zo, maar indertijd ging het alsvolgt.
Mijn volken kwamen op 2 broedkamers uit de winter. Einde koolzaad, of andere voorjaarsdracht gooide ik het moerrooster ertussen. Ondertussen was ik begonnen met koninginnenteelt. De broedkamer met alleen gesloten broed haalde ik als eerste naar huis, en daar bracht ik twee doppen in die binnen enkele dagen uit zouden lopen. Dit volk met jonge moer stond tegen de winter weer op twee broedkamers en werd het produktievolk voor het volgend seizoen.
Het hoofdvolk haalde ik later op, slingerde het, en op het eind van het seizoen verenigde ik het eventueel met het jonge volk. Maar meestal gaf ik het weg.
Een voordeel van deze benadering is dat je niet af laat vliegen, het kost weinig tijd, en je hoeft geen moer te zoeken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten