Stress???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

kristeln
Berichten: 25
Lid geworden op: za 27 jul 2002, 13:41
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Stress???

Bericht door kristeln »

Ik heb, om te kunnen beginnen als imker, van diverse behulpzame imkers in totaal 4 volkjes gekregen om mee te starten. Alle volkjes ontwikkelen zich goed mede door het goede weer en er is hier nog veel dracht en er wordt nog veel stuifmeel binnen gebracht.
Van tijd tot tijd zet ik deze volkjes op een 10 ramer met 2 kantramen om ze klaar te kunnen maken voor de winter waarbij ik ze nu alvast wat bijvoer, elke avond een halve ltr. suikerwater 1:1. Zaterdag was het weer zover om een volkje over te zetten op een 10 ramer BK. Veel vliegbijen zullen op dat moment buiten zijn geweest. Ik heb wat rook gegeven en het deksel weer even gesloten ongeveer 15 sec.
Toen ik het deksel er weer afhaalde schrok ik van wat ik zag. Bij het uithalen van het eerste raam vielen veel bijen op de grond en van de andere ramen vielen de meeste bijen op de bodem van de kast. Ik heb toch alle ramen maar over gezet en alle bijen die op de bodem lagen en op de grond voorzichtig op een blad papier geschept en boven op de ramen gelegd in de hoop dat er toch een aantal zouden overleven.
In de loop van de dag hebben de bijen alle dode bijen en bijen die waarschijnlijk niet meer goed waren, ondanks dat ze nog wel leefden, naar buiten gewerkt. Een triest gezicht een paar honderd dode bijen voor de kast. Gelukkig zag ik op tijd dat de moer in een trosje aan de buitenkant van de vliegplank hing en die heb ik weer in laten lopen zonder probleem.
Vandaag heb ik de kast nog eens nagekeken en zag tot mijn opluchting dat er veel bijen het drama hebben overleeft en dat de moer aanwezig is.
Mijn vraag is nu wat kan de oorzaak van dit drama zijn. Is dit een gevolg van tress, e.v. een kombinatie van warm weer met misschien te veel rook?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 133 gasten