Darren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Frans_Rutten
Berichten:6
Lid geworden op:ma 01 apr 2002, 11:26
Locatie:Nederland
Contacteer:
Darren

Bericht door Frans_Rutten » do 31 jul 2003, 16:36

Ik heb geleerd dat darren gevoerd worden door de werksters. Wat me opgevallen is, is dat ze met hordes op de voerramen te vinden zijn.

Doen zij zich daar tegoed aan het aanwezige voer of zij ze zo slim om naar d voerramen te gaan om zich daar te laten laven? In het laatste geval zou je kunnen spreken van een darrenkroeg.

Zijn er meer imkers die deze ervaring hebben?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Darren

Bericht door Hans van der Post. » do 31 jul 2003, 23:01

Frans dat is het begin van het einde der darren. Ze hokken samen aan de randen van het broednest. Om vervolgens op de bodem te belanden. Een beetje uithongeren en krijgen een schop na. Ze zijn niet meer nodig maar dat wist je wel. Als er nog dracht is zoals in Zeeland op de lutzerne denken bijen er niet aan om hun mannen langzaam dood te laten gaan.
Hans.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Darren

Bericht door wilde » za 02 aug 2003, 11:37

Frans, darren zitten als het goed is altijd op de buitenste ramen van het broednest. Aan de buitenkanten bevindt zich ook het voer. Zo uitzonderlijk is dat dus niet. Het zijn natuurlijke isolatiematerialen van het bijennest. Ze zijn groter en hariger en hebben daarmee een belangrijke functie, in de zomer relatief belangrijker dan de bevruchtingsfunctie denk ik, want daar doen er maar een paar aan mee (max. 25 per koningin).

Hans, bij mij wordt nog volop darrenbroed aangezet. Ik zag deze week nog genoeg eitjes. Dat is niet alleen vanwege de luzerne, want dat is plaatselijk erg verschillend. Ook allerlei zomerbloeiende planten zijn er nog veel. Ik heb volop dracht van van alles en nog wat. Een gisteren geschepte nazwerm hoeft om raat te bouwen nu niet gevoerd te worden bij mij op het erf. Er staat hier ook nog een paar ha. bloeiende bladrammenas naast alle tuinplanten.
Mijn seizoen is dan ook nog geheel niet ten einde. Ik heb mijn productievolken nog staan op 2 BK broedruimte en 2 BK honingruimte. Dat laatste is soms ook een stapel lage HK's, maximaal 4 stuks per volk.
De darren worden in mijn Buckfastvolken meestal pas eind september of begin oktober weggejaagd door de werksters.

Met imkergroet, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten