ik ben het effu kwijt,

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

dicki
Berichten:50
Lid geworden op:vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds:2010
Aantal volken:3
Locatie:Nederland
Contacteer:
ik ben het effu kwijt,

Bericht door dicki » za 02 aug 2003, 22:39

hoe weet ik ook al weer of er genoeg voedsel in de kast is om de winter door te komen,
Klopt het dat een honingkamer raam ongeveer 1,5 kilo was?
Ik kan het zo gauw niet vinden in het boek van J.J. Speelziek,
ik weet wel dat het tussen de 10 tot 15 kilo voorraad wenselijk is.

Sorry stom he om met dit weer al aan de winter te denken :-)

Maar toch bedankt alvast,

groetjes

henkv
Berichten:105
Lid geworden op:vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds:1986
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica KI, f1
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: ik ben het effu kwijt,

Bericht door henkv » zo 03 aug 2003, 00:01

Hoi Dick

Inderdaad er staat ongeveer 1.5 kg per honingraam, tenminste dat is de vuistregel. Maar een honingraan " type spaarkast " kan enorm van gewicht verschillen. Is ze uitgebouwd ( spekraam ) of hebben de bijtjes de cellen mager gevuld en meteen afgezegeld. Maar als je honing in je honingraten hebt zitten, slingeren dan.
Suiker is goedkoper als honing.
TIP. Ikzelf heb het nooit geprobeerd, dus ik spreek niet uit ervarig, maar ik heb wel eens gehoord dat onverzegelde ramen geslingerd werden. De honing is dus niet rijp en zal waarschijnlijk gaan gisten in de pot. Deze imkers stopte de honing dan in de diepvries. En als ze hem nodig hadden ontdooide ze hem. Nadeel de honing moet je dan niet te meer lang laten staan maar opeten.
Ik vertelde al dat ik bovenstaande tip nooit zelf uitgeprobeerd heb maar misschien zijn er andere imkers op dit forum, die hier hun ervaringen kunnen vertellen. Als honing ingevroren is geweest en ontdooit komt hij hetzelfde voor de dag, zoals dat hij net is geslingerd.

Mij is ooit verteld dat een volk met minimaal 12 kg de suiker (opgelost in water ) de winter in moet gaan. Zelf neem ik het zekere voor het onzekere en voer 15 kg suiker. In het voorjaar bij de voorjaarscontrole had ik dus altijd ramen met suiker over, die ik kon gebruiken voor bevruchtingskastjes. ( drie ramers ) Nu ben ik vorig jaar overgestapt op kannen invertsuiker. Ik maakte mij in December zorgen, want mijn kasten waren zo ligt. Ik dacht dat mijn bijen de winter niet doorkwamen door voedselgebrek. Bij de voorjaarcontrole heb ik gemiddeld per volk nog een raam of twee moeten verwijderen. Het overschot van het voer heb ik langs de kant in de onderbak gehangen ( reservevoedsel) Dus, ook met een kan invertsuiker die maar 14 kg. weegt( 73% droge stof ) incl water heb je volgens mij ruim voldoende om de winter door te komen. Dus in december heb ik mij onterecht zorgen gemaakt. MIJN ERVARING

Henk Vermeulen.





Bijgewerkt door - henkv op 03/08/2003 00:18:48

dicki
Berichten:50
Lid geworden op:vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds:2010
Aantal volken:3
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: ik ben het effu kwijt,

Bericht door dicki » zo 03 aug 2003, 16:39

dus als ik het goed begrijp zou je ongeveer een oppervlakte van 10 honingkamerramen aan voedsel moeten hebben?
Ja ik zet wel een broedkamer bovenop ipv een honingkamer maar dan weet ik de oppervlakte dat verzegelt dient te zijn voor de winter.
Is die invertsuiker goedkoper of beter dan gewonen suiker?
de verhouding suiker water was geloof ik 1 deel water 2 delen suiker is het niet?
groetjes

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: ik ben het effu kwijt,

Bericht door Peter Bal » wo 06 aug 2003, 12:43

Henk Vermeulen schreef:
Ikzelf heb het nooit geprobeerd, dus ik spreek niet uit ervarig, maar ik heb wel eens gehoord dat onverzegelde ramen geslingerd werden. De honing is dus niet rijp en zal waarschijnlijk gaan gisten in de pot.
Ik vraag me af of dit altijd zo is. Mijn bijen hebben behoorlijk wat honing in de (broedkamer)ramen zitten en dagelijks komt daar nog een klein beetje bij.
De ramen zijn slechts voor 25 % verzegeld maar als ik de stootproef doe dan spettert er helemaal niets.
Volgens mij zou deze honing rijp moeten zijn. Ik wil eigenlijk ook wel graag slingeren en beginnen met voeren en mierezuurbehandeling.

Ervaren jullie de stootproef als voldoende of zou je altijd moeten wachten op 75% verzegeling van de ramen??
groeten,
Peter

Peter

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: ik ben het effu kwijt,

Bericht door wilde » wo 06 aug 2003, 13:05

Peter, die 75% is echt een minimum. Het watergehalte is bij de ramen die jij beschrijft echt nog te hoog. De zg. stootproef is onvoldoende. Als er behoorlijk honing uit spettert is het zeker een veel te lage suikerwaarde, maar het niet-spetteren is geen garantie. Mijn ervaring is dat de ramen voor 90% verzegeld moeten zijn om goede honing te hebben. Dat weet ik echt zeker, want ik meet alle geslingerde honing met een refractometer. Als ik eens iets 'zondig' zie ik dat gelijk terug in de lagere refractometerwaarde. Ik meet onverzegelde honing ook wel in de raat. Het is meestal sterk onvoldoende. Door de mix met verzegelde honing wordt het dan nog wat, maar geen kwaliteit.
Groetend, Albert

henkv
Berichten:105
Lid geworden op:vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds:1986
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica KI, f1
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: ik ben het effu kwijt,

Bericht door henkv » zo 10 aug 2003, 00:50

Beste Dicky.

Je vroeg of invertsuiker beter was als gewone suiker.
Invertsuiker heeft een paar voordelen. De bijen kunnen het gemakkelijker verwerken en zullen het ook sneller verzegelen.
Ook voor een imker die bij zijn baas nog een 40 tal uren per week door moet brengen is het ( soms ) een uitkomst. Je hoeft het wintervoer niet te mengen zoals bij gewone suiker maar zit gebruiksklaar in de kan. De prijs is bijna gelijk, tenminste als je van 15 kg. suiker uitgaat. Let wel op in de winter voelen je kasten met invertsuiker veel ligter aan als met kristalsuiker, maar daar hoef je niet echt van wakker te liggen, voer genoeg onder normele omstandigheden.
Kortom invertsuiker is iets voor de werkende en luie imker. Hahaha
Als verhouding wordt vaak aangehouden 1 deel water en 2 delen suiker.
Maar het kan ook anders. Let wel op hoe hoger de suikerconcentratie hoe moeilijker de suiker oplost.

Groetjes Henk Vermeulen.




Bijgewerkt door - henkv op 10/08/2003 00:54:01

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten