Inwinteren 2

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Inwinteren 2

Bericht door City2000 » di 09 sep 2003, 22:27

Hallo allemaal,

Ik heb precies gedaan wat bij mijn vorige vraag over inwinteren werd verteld. Het gaat nu heel goed, de terug gevoerde honing wordt goed opgenomen en doe dat met ca. 1 liter per keer.
Ook heb ik de varroa bestrijding uitgevoerd met behulp van Thymovar strippen. Wat dit alles betreft maak ik me geen zorgen meer.
Ik heb nog 1 vraag: is het wenselijk om de spaarkast voor de winter te isoleren met "piepschuim". Als ik dat doe, komt dan niet de drinkwater voorziening voor de bijen in gevaar, immers de bijen drinken het condens water wat zich aan de binnenkant vormt.
Blijft er dan nog wel genoeg condens over?

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)


Bijgewerkt door - City2000 op 09/09/2003 22:30:05

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Inwinteren 2

Bericht door Hans van der Post. » di 09 sep 2003, 22:51

Roelof je hebt toch wel een paar potten honing voor je zelf gehouden? :)
Je kan zonder problemen een kast isoleren condens wordt ook gevormd op de verzegelde ramen die net buiten de tros hangen. Bijen kunnen niet meer van de tros weglopen als te temp. lager dan +13 graden Celsius.(is niet helemaal waar) Een bij alleen verkleumd bij die temp. Bijen houden elkaar warm in de tros daarbuiten kan het net zo koud zijn als buiten de kast. Het gaat wel met vertraging.
Het meeste rendement leverd isolatie tussen het dak en dekplank.
Hans.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Inwinteren 2

Bericht door Frans vanTongeren » di 09 sep 2003, 23:13

Extra isoleren is een linke boel!
Insecten houden niet van een overmaat aan vocht; als ze door jouw isolatie een teveel aan vocht krijgen, gaat de koningin uit wanhoop wat eitjes leggen om via de voeding van de larven, van dit teveel aan vocht af te kunnen komen.
De kwaliteit van die 'vochtbijen' zal niet hoog zijn, denk ik.
Ria in Canada isoleert blokken met kasten tegen het geweld van 30 graden onder nul, maar...zij zorgt er wel voor dat het vocht ontsnappen kan.
Gewoon niks doen is het beste; een laagje piepschuim in het dak, zoals heer brievenbesteller opmerkte, is het enige wat ook ik zou doen!
Ik hoop dat deze post overkomt!

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Inwinteren 2

Bericht door City2000 » di 09 sep 2003, 23:55

Hallo,

Tuurlijk heb ik wat natuurlijk goud voor mezelf over gehouden!
Wat ik ook wel grappig vind is dat iedereen in de omgeving het raar vind dat ik imker, maar ondertussen willen ze wel allemaal een potje honing :). Ik bewaar maar een klein deel van de geslingerde honing
om terug te voeren, als dit op raakt ga ik over naar "suiker water".
Ik moet alleen nog even goed na denken over de kwestie isoleren aangezien Hans zegt dat het wel kan terwijl Frans het weer afraad.
jullie maken het me wel moeilijk.
zouden jullie mij misschien meer uitleg kunnen geven waarom wel en waarom niet?




Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

zonnig46
Berichten:54
Lid geworden op:vr 13 jun 2003, 15:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Inwinteren 2

Bericht door zonnig46 » wo 10 sep 2003, 02:57

Hallo Roelof,
Bijen produceren als gevolg van de verbranding van de wintervoorraad een hoeveelheid vocht, dit vocht wordt opgenomen in de lucht.
De hoeveelheid vocht die de lucht kan bevatten hangt af van de temperatuur van de lucht in de kamers. Om dit vocht kwijt te raken is het belangrijk dat de warme vochtige lucht met een koele buitenwand in aanraking komt. Hierdoor zal de temperatuur van de lucht die in aanraking met de buitenwand komt afkoelen waardoor het vocht condenceert. Het vocht zal dan als druppels langs de wand naar beneden zakken. Omdat de bodem een beetje schuin naar voren moet aflopen zal het vocht naar buiten stromen.
Wanneer je de zijwanden gaat isoleren met piepschuim (polystyreen) zal het vocht niet meer tegen de wanden condenceren en overal in de kast terecht komen wat allemaal gevolgen heeft zoals meneer van Tongeren al heeft beschreven.
Om te voorkomen dat condensdruppels aan de deksel gaan hangen, uiteindelijk naar beneden vallen en op de raten terecht komen (schimmel !) kan je de bovenkant isoleren met een piepschuim plaatje zoals meneer van der Post heeft beschreven. Warme lucht gaat ook naar boven waardoor het beste warmte isolatie rendement toch wordt verkregen met een plaatje piepschuim boven op de dekplaat.
De moraal van dit verhaal is dat beide heren wel degelijk gelijk hebben.
Vriendelijke groeten van Erik Renee.


Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Inwinteren 2

Bericht door wilde » wo 10 sep 2003, 13:24

Roelof, je hebt nu wat meningen gehoord. Die van mij is nog anders om het wat complex te maken. Frans meent dat extra isolatie een linke boel is. Daar ben ik het mee eens. In ons klimaat is een extra voorziening voor de winter niet nodig, zelfs ongewenst. De kast moet wel liefst droog staan of op zijn minst goed afwateren.
Mijn kasten heb ik jaren geleden ook in de winter tussen de dekplank en het dak extra isolatie gegeven door er enkele stukken op maat gesneden ribkarton in te leggen. Het werd dikwijls een natte zooi boven in de kasten en ik ben er mee gestopt. De bodems hebben tevens grote open gaasdelen gedurende de gehele winter.

Na die tijd heb ik veel minder schimmelramen in de onderbak en aan de zijkanten. Probeer het zelf eens uit als je 2 volken zou hebben: 1 isoleren en 1 niet. Het niet geïsoleerde volk zal je dankbaar belonen met betere raat. Ook het terecht gememoreerde 'noodbroed' dat het gevolg is van te veel vocht in de kast, vermijd je dan.
Bij mij komt er geen isolatie meer in, wel voldoende voer uiteraard.

Groetend, Albert

StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Inwinteren 2

Bericht door StefaanDeputter » wo 10 sep 2003, 20:07

Hallo allemaal,

Leggen jullie tussen de dekplank en de raten nog een plastiekfolie,of de dekplank rechtstreeks op de raten.

Stefaan

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Inwinteren 2

Bericht door Frans vanTongeren » wo 10 sep 2003, 20:13

Zonder plastiek folie..!
Die bijen blijven maar stucadoren met propolis; het hele vel krult op en het lijkt me zinloos om de bijen dit overbodige werk te laten doen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Inwinteren 2

Bericht door Hans van der Post. » wo 10 sep 2003, 21:31

Ik moet alleen nog even goed na denken over de kwestie isoleren aangezien Hans zegt dat het wel kan terwijl Frans het weer afraad.
Jullie maken het me wel moeilijk.
Zouden jullie mij misschien meer uitleg kunnen geven waarom wel en waarom niet?
Groeten, Roelof Stadt (Amsterdam)
En zo gaat het nu altijd, Roelof! Waarom het dak isoleren? Niet met een dun plaatje piepschuim! maar met 4 cm Roofmate (is een hard soort isolatieplaat blauw of groen) dan isoleer je de bovenkant van de kast. Roofmate neemt geen vocht op en heeft de isolatie waarde van 8 cm piepschuim. In het verleden werden er oude dekens, golfkarton, droog blad, enz. gebruikt maar dat kan vocht opnemen en ook weer afstaan. Waardoor het tegenovergesteld werk. Je moet zo isoleren dat er geen condensatie kan plaats vinden. Merkwaardig is dat zowel Albert als Frans zelf geen isolatie in de winter toepassen.

Ik isoleer mijn bijenvolken al jaren en heb geen beschimmelde raten de dekplank is droog en de lade van de bodem is dicht. Wel over de hele breedte van de kast de vliegspleet open. Verder heb ik twee kunststofkasten waar de moer begin november ophoud met eitjes leggen en geen 'noodbroed'

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Inwinteren 2

Bericht door frits dalm » do 11 sep 2003, 00:34

Stefaan,
Ik gebruik al jaren op advies plasticfolie,
het stucadoren van Frans doen ze toch wel
maar een plasticvel is gemakkelijker te verwijderen
dan een dekplank! zeker als die vast gekit is en sommige
volken kunnen dat zeer goed.
Verder hoef je 's winters alleen de dekplank op te tillen
en kan je zonder verstoring van de bijen en met weinig
warmte verlies goed waarnemen waar de wintertros zit.
Een plasticvel is niet duur (dus goedkoop te vernieuwen)en
kan na een nacht in de diepvries of in vrieslucht zeer
gemakkelijk schoongemaakt worden, het valt er zo af.
Gemakkelijk voor die mensen die graag propolis oogsten.
Mvrgr. Frits


Frits

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten