API LIFE VAR

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Frans Klein Breteler
Berichten:68
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie:Netherlands
Contacteer:
API LIFE VAR

Bericht door Frans Klein Breteler » di 09 mar 2004, 15:47

Beste mede-imkers,

Afgelopen week was ik op vakantie in Oostenrijk waar ik in contact ben gekomen met een plaatselijke imker. Deze vertelde mij dat hij de varoamijt op 2 manieren bestreed.

De 1e manier was met API LIFE VAR, een biologische soort van thymovar op basis van etherische olien.

De 2e manier was door de koningin te issoleren op twee raten broed tussen een horizontaal en verticaal koninginnenrooster aan de buitenkant van de broedbak. Voor zover ik het begreep (de imker sprak in Oostenrijks dialect) was het de bedoeling dat de koningin minder ging leggen waardoor de mijt minder plaats had om zich te ontwikkelen.

Wie heeft met een van de bovenstaande manieren ervaring en/of kan er meer over vertellen?

Deze imker, die met raszuivere carnica's werkte had het ook over zgn. varoa-zwermen. Hij had gemerkt dat als een volk teveel varoa-mijten had sommige bijen zich lieten bedekken met mijten, vervolgens honing tot zich namen, naar een ander volk vlogen, daar de honing afgaven en tegelijker tijd ook de mijten.

Heeft iemand dit meer gehoord?

Gr. Frans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten