Wetgeving voor bijenhouden?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

remco
Berichten:1
Lid geworden op:di 11 mei 2004, 09:57
Contacteer:
Wetgeving voor bijenhouden?

Bericht door remco » di 11 mei 2004, 10:01

Ik wilde graag weten of ik zomaar kan beginnen met het bijenhouden of moet ik nog rekening houden met verschillende wetgevingen, zoals bv de Flora- en faunawet. En mag ik zomaar mijn bijen vervoer naar elders? Ik weet hier namelijk niks vanaf.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wetgeving voor bijenhouden?

Bericht door wilde » di 11 mei 2004, 11:02

Flora- en fauna wetgeving gaat over andere zaken dan bijen houden. Je kunt wél te maken hebben met een APV (Algemene Plaatselijke Verordening) die nadere regels stelt aan het houden van bijenvolken (plaats, aantal, enz.). Dat kan wat verschillen per gemeente.
Bijen mogen vervoerd worden tenzij er een officieel vervoersverbod is afgekondigd door de rijksoverheid in verband met bijenziekten. Momenteel geldt naar ik meen een dergelijk verbod niet.
Het is na te zoeken op de site van het Min. van Landbouw, enz.

Daarnaast moeten eigenaren of beheerders van natuurterreinen en andere terreinen toestemming geven voor het plaatsen van volken. Soms worden daarvoor beperkingen opgelegd. Soms wordt een vergoeding gevraagd.

Je zou je kunnen afvragen of daarnaast de wetgeving met betrekking tot het welzijn van dieren ook van toepassing is op honingbijen. Die vraag heb ik hier al eens eerder opgeworpen en het antwoord is vooralsnog onduidelijk. Het lijkt er op dat de honingbij daaronder niet valt.

Groetend, Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten