Veger maken en toch honing halen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Veger maken en toch honing halen

Bericht door Imkerij Westland »

Stel; een volk op 2 BK's en 1 HK (half vol), gaat doppen aanzetten.
Je maakt een veger (moer met 8 ramen bijen in een 6-ramer op een ander plaats maar wel in dezelfde bijenstal). Uiteraard vliegen de vliegbijen uit de 6-ramer terug naar het hoofdvolk. Het hoofdvolk zal de doppen verder uitbouwen.

Vraag: haalt het hoofdvolk nu nog gewoon honing?
Volgens mij is het antwoord "ja" maar ik ben er niet zeker van.
Het heeft geen oude moer meer dus de feromonen ontbreken en ze zijn volledig in beslag genomen door de komst van de jonge moertjes. Het aantal vliegbijen zal doorgroeien door het uitlopend broed en er is dus steeds minder broed te verzorgen. Betekend dit nu dat het hoofdvolk alleen maar meer honing gaat halen dan voordien?

Het antwoord is waarschijnlijk heel simpel maar ik kon het zo snel niet terugvinden in de boeken.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Veger maken en toch honing halen

Bericht door Hans van der Post. »

Mijn ervaring is dat ze door gaan met halen tot dat de doppen zijn gesloten. Dan ebt de haaldrift langzaam weg. Het komt wel eens voor dat het volk gewoon doorwerkt zeker als er voldoende ruimte is. Naar dan kom je op de dertiende dag - doppen breken - voor een verrassing te staan; er is een dop uit gelopen en de rest heeft een gat aan de zijkant. Het volk wil niet meer zwermen!
Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 144 gasten