bijen op de grond

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

dobrodosli
Berichten:3
Lid geworden op:ma 19 apr 2004, 22:32
Locatie:Netherlands
Contacteer:
bijen op de grond

Bericht door dobrodosli » za 05 jun 2004, 22:21

hallo imkervrienden,ik heb een vraag: een aantal dagen geleden werd ik opgeroepen om een bijenzwerm te scheppen en deze zaten heel dicht bij de grond (± 20 cm ) dus een makkie dacht ik, nou mooi niet, de kieps vochtig gemaakt en heel voorzichtig over de zwerm heen gezet.
ik had gedacht en in de praktijk geleerd dat zij naar boven zouden wandelen en daar zouden zitten als ik de kieps s'avonds mee zou nemen nu blijkt dat de hele zwerm nog steeds op de grond zat en geen bij in de kieps zat noch interesse in de kieps hadden.
ik heb de kieps een nacht over laten staan en de volgende avond waren de bijen verdwenen.
zijn er meer imkers die hier last van hebben en zo ja wat kan ik er tegen doen met vriendelijke groet dobrodosli

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen op de grond

Bericht door Piet Jager » za 05 jun 2004, 22:44

1. De kieps niet nat maken!
Even stevig uitvegen met een bosje gras of citroenmelisse. De kieps op de grond naast de zwerm zetten. Onder de rand van de kieps een steentje/luciferdoosje/ houtje/ etc. Tik tegen de tak. Zwerm valt op de grond. De bijen kruipen in no time onder de kieps en tegen de binnenkant van kieps omhoog. Na ca 15 min is alles geklaard.

2. Korf naast de zwerm met de onderkant naar boven, tielgat dicht stoppen en korfdoek met de 4 oogpennen (oognagels) klaar leggen. Tak boven de zwerm vastpakken en boven je hand met een snoeischaar voorzichtig afknippen. De zwerm met de tak voorzichtig in de korf leggen en onmiddellijk opdoeken. Oognagels met doek opdraaien en vaststeken.

3. Korf naast de zwerm met onderkant naar boven, tielgat dicht stoppen. Tak voorzichtig opbeuren en de korf er onder zetten. Zwerm met tak hangen nu in de korf. Tak afknippen of kort en flink afschudden. De korf snel en goed opdoeken.

4. Er zijn nog andere manieren, die evengoed goed werken.
Maar dat ga ik nu niet meer allemaal uit de doeken doen.

Een kieps werd eerder (korfteelt) veel gebruikt omdat de zwermen toen veelal kleiner van omvang waren. Onze huidige zwermen (kastteelt) zijn meestal te groot voor een kieps. Je kunt daarom beter een korf gebruiken. 'k Heb er zelf nog vier kiepsen liggen, maar gebruik ze nooit meer.

!Piet

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen op de grond

Bericht door Hennie Peters » zo 06 jun 2004, 13:56

Dag Roel,

Piet gaat ervan uit dat de bijen op een tak zitten en dat kan ik in je verhaal niet terugvinden.
Ik heb zelf een keer een zwerm gevangen die op een boomstam zat. Ook in dat geval was er geen mogelijkheid om ze eraf te slaan. Ik heb toen een raam met open broed in een kartonnen doos gehangen en deze doos op een keukentrapje zo dicht mogelijk bij de zwerm geplaatst.
Binnen een paar minuten zitten ze dan op het raam.
De meeste bijen kunnen hun instinct om open broed te verzorgen niet onderdrukken en daar kun je bij het vangen van een zwerm heel goed gebruik van maken.

groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten