azijnzuur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
azijnzuur

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 12 sep 2004, 16:01

Ijsazijn / azijnzuur
Voor het '˜winter' opslaan van mijn overtollige ramen heb ik eerder al de schoorsteen methode toegepast.
Altijd heeft hier wel uitval plaatsgevonden, dat toch de stuifmeelmijt of wasmot zijn/haar/hun gerief haalden en er een aantal ramen in het voorjaar direct naar de smelter konden verhuizen.
Ik was van plan om nu azijnzuur/ijsazijn toe te passen.
Dat heb ik kortgeleden aangeschaft 500ml 65%.
Maar nu,'¦. Hoeveel is nodig per BK en per HK?.
Er is eerder over geschreven maar dat lukt me niet om dat terug te vinden.


gerard.b.w.vos

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: azijnzuur

Bericht door Frans vanTongeren » zo 12 sep 2004, 17:22

Dag Gerard,
Die aankoop van je, was voor mij ooit een miskoop.
De concentratie van 65% bleek veel te laag te zijn.
Het Bijenhuis levert een concentratie van 99% en DAT WERKT !
-
En hoe je (ik) het aanpakt, kun je hieronder lezen..:
]27-09-'01)
In de binnenschuur staan acht zwarte, dichtgebonden komo-zakken.
Maak ze niet open, want dan gaan je ogen tranen van de lucht van ijsazijn (azijnzuur).
In iedere zak zitten vijf BK raampjes met bamboestokjes ertussen. Daardoor kan dat wasmotdodende ijsazijn alle celletjes bereiken. Het azijnzuur (99%) heb ik gedruppeld op de toplatjes (met zaagsnede) en tevens in een prop watten dat op een schoteltje, op de toplatjes staat.
Na tien dagen is de geur verdwenen als ik de zakken open.
Daarna bepoeder ik cellen met stuifmeel, met wat poedersuiker en hang de raampjes (met een krantje erover), op aan de zoldering.
Dat krantje voorkomt dat de raampjes bedekt worden met stof, en..als er toch een mot zou overleven, wordt het moeilijk voor die imker-etter om een heel blok ramen door te kruipen.
-
Er bestaat ook nog de z.g. 'schoorsteenmethode'.
Die heb ik 'afgeschreven'.
Surf maar naar..:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=161

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: azijnzuur

Bericht door Bart Maes » za 18 sep 2004, 14:39

Mijn overtollige ramen verpak ik, per drie tot vier ramen, gewoon in vers krantenpapier. Enkele keren deed ik het ook zo met natte honingramen, maar dat beviel me niet zo. Nu geef ik die enkele dagen terug aan de bijen alvorens ze dan defenitief op te bergen.
Tijdens de winter overloop ik enkele keren alle verpakte ramen, tot nu toe (en het is bijna 15 jaar dat ik het zo doe) heb ik maar weinig tot nooit last gehad van wasmot.
mvg. Bart[:)]

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: azijnzuur

Bericht door jaap » zo 19 sep 2004, 22:33

ijs azijn een ander middel.een oude imker moest met zijn bijen op houden en we kwamen tot een akoordje,zodat ik zijn bijen volken meenam. bij het ophalen van de enkele volkjes kwam het gesprek op het bewaren van de raten. hij deed het heel simpel doormiddel van een stukje van een oud creazool paaltje tussen de raten te doen.een stukje van 10cm bij 1cm. werkt altijd. in het voorjaar wel even laten luchten.toch een leuk oud middel dat ik nog niet wist.het is maar dat julie het weten. ik zal het deze winter eens uit proberen. groeten uit TEXEL.

jager

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: azijnzuur

Bericht door Henk Klok » zo 19 sep 2004, 22:58

een stukje van een oud creazool paaltje tussen de raten te doenjager
Je bedoelt creozoot?
Dat is pas gif, en mag niet eens meer gebruikt worden volgens mij.
En dat spul komt ook in je honing.
Doe 't alsjeblieft niet...
Groet,
Henk

(die dit schrijft als deenemer, niet als beheerder, en geen autoriteit is op het gebied van gif)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 127 gasten