Condens op plexiglas dekplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Condens op plexiglas dekplank

Bericht door Gerard van Gastel » zo 17 okt 2004, 14:19

Op mijn kasten heb ik plexiglas "dekplanken" waardoor ik de bijen altijd goed kan zien, zonder ze te storen. Sinds enkele dagen, door het dalen van de buitentemperatuur komt er steeds meer condens tegen de onderzijde, boven de tros, en dit druppelt terug op de raampjes en de bijen. Zal dit schadelijk en of lastig kunnen zijn voor de bijen?
Ook wordt de dakplank rondom afgekit, waardoor deze behoorlijk luchtdicht afsluit, hiervoor geldt dezelfde vraag.

Graag uw reaktie.
Groeten.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Condens op plexiglas dekplank

Bericht door Hennie Peters » zo 17 okt 2004, 14:36

Gerard,

Als je een plaat tempex boven op het plexiglas legt dan neemt het plexiglas de temperatuur van de kast aan (ipv. de buitentemperatuur).
De condensatie zal dan zeker een stuk minder zijn.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Condens op plexiglas dekplank

Bericht door J A Verwijmeren » zo 17 okt 2004, 15:38

Gerard
Bij mij zijn de dekplanken van watervast multiplex, waardoor er ook condens aan de dekplank hangt. Daarvoor heb ik mijn kasten ook tijdens het inwinteren aan de achterkant van de kast een blokje liggen dat een cm dik is.
Het heeft tot doel dat de suikeroplossing in de voerbak altijd tot aan het randje staat zodat de bijen ook de laatste druppels gemakkelijk kunnen opnemen, en de condens naar voor toe wegloopt, langs de voorkant van de kast.

Gegroet Jack

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Condens op plexiglas dekplank

Bericht door Oude Essink » zo 17 okt 2004, 17:00

In het vliegseizoen gebruik ik ook graag plexiglas om waarnemingen te doen zonder de dekplank te moeten afhalen; na de inwintering evenwel vervang ik dit pexiglas altijd door een houten dekplank. De koude buiten en de warmte binnen levert onder het glas veel vocht op, dat schadelijk is voor het "klimaat" in de kast.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten