bijen verdwenen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bverbeek
Berichten:4
Lid geworden op:za 10 apr 2004, 18:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:
bijen verdwenen

Bericht door bverbeek » wo 30 mar 2005, 19:22

Tijdens mijn eerste voorjaarsinspectie viel het mij al op dat bij 1 kast er nauwelijks gevlogen werd. Bij openmaken bleken er geen bijen meer aanwezig te zijn. Wel de koningin en een handjevol bijen die een piepklein (ongeveer 30 gesloten cellen) broednestje aan het verzorgen waren. Er is (nog)zeer veel voedsel aanwezig en ook open stuifmeel. Bij de najaarsvarroa bestrijding heb ik Apiguard gebruikt en de mijten dagelijks geteld. Hier bleek een constante val van gemiddeld 5 mijten per dag in plaats van een piek na zo'n 10 dagen die ik wel bij andere kasten vond. Er lagen geen dode bijen op de bodem of voor de kast.
Vraag 1) Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn.
Vraag 2) Is deze koningin nog te redden?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen verdwenen

Bericht door Hans van der Post. » wo 30 mar 2005, 20:23

Dit is de "verdwijnziekte" het wordt veroorzaakt door een veroudering virus.
Vorig jaar heeft Hayo Velthuis bij de kon. teeltdag Jan. 2004 een verhandeling gegeven over het ouderdom virus. Dit virus versneld het ouder worden van de bijen. Het wordt verspreid door de Varroa.
Hier is het nog eens na te lezen, Gerard Boswinkel heeft het opgetekend.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3594 Voordracht Hayo Velthuis op 31 jan. te Utrecht
De koningin redden? Als je een kollega imkerin de buurt hebt misschien heeft hij bijen over.
Maar ik denk dat ook de koningin met dat virus is besmet. Niet bewaren!
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten